2890
Sök

Gröna R-Spridare 465cc Saab900ng ???

658 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#1
Jag undrar om nån som vet om gröna R-Spridare 465cc  passar på en Saab 900ng? Och om hur mycket ger sånna i effekt ca?


VD Hammar
613 Inlägg
16 november 2012
#2
passar gör det då de är bosch standard på saab.
effekt beror på map ( chip )

MVH Johan

414 Inlägg
16 november 2012
#3
Sätter du dit dem utan och göra nånting annat så ger det inte ett skit tyvärr, den kommer bara gå för fett smile

658 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#4
tänkte steg3 mapping, har steg 2 nu och det kanske kan ge lite med steget jag kör nu 1.25 maxladd eller?


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
16 november 2012
#5
orginalspridarna räcker längre än vad din turbo gör om du har orginal turbo!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

658 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#6
aha okej, ja jag har originalturbon, är det bara vid eventuellt byte av turbo så kan man börja fundera på detta


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 november 2012
#7
Fear38 skrev:
aha okej, ja jag har originalturbon, är det bara vid eventuellt byte av turbo så kan man börja fundera på detta

precis! smile ser ingen meningen och byta innan roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 Inlägg
17 november 2012
#8
Jag körde med org spridare i min fram tills jag steg 3 chippade, och bytte turbo då blev det gröna R, och dom klarar av bra med kräm:)...  Men byt inte om du bara ska steg 3a den, org spridarna klarar den galant endå
Senast redigerat av nockaZ (17 november 2012)


658 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#10
nockaZ skrev:
Jag körde med org spridare i min fram tills jag steg 3 chippade, och bytte turbo då blev det gröna R, och dom klarar av bra med kräm:)...  Men byt inte om du bara ska steg 3a den, org spridarna klarar den galant endå

Blir det effektmässigt nåt extra och byta turbo även på vanligt steg 1-2? Eller är det steg3 minst?


184 Inlägg
18 november 2012
#11
Kör dessa på 3bar, med aeoroturbo och större intercooler.  En kall dag på lambda 0.86 når jag 94% duty på 6000 varv.

5 Inlägg
18 november 2012
#12
klart att det blir lite effektökning av att byta turbo mot en större. men du bör ju även byta IC, och siliconslangar, kanske även byter ut lite tryckrör:).. köp ett steg 2 från bsr bra pris där och blir bra med skillnad mot org.boxen


658 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#13
nockaZ skrev:
klart att det blir lite effektökning av att byta turbo mot en större. men du bör ju även byta IC, och siliconslangar, kanske även byter ut lite tryckrör:).. köp ett steg 2 från bsr bra pris där och blir bra med skillnad mot org.boxen

Jag har nyss T5 Suite mappad box typ steg2, maxladd 1.25, men har inte 3"dp ännu, det fattas först för att ens öka mer effekt. Har halvsatts JT 3" på nu.


5 Inlägg
19 november 2012
#14
Fear38 skrev:
nockaZ skrev:
klart att det blir lite effektökning av att byta turbo mot en större. men du bör ju även byta IC, och siliconslangar, kanske även byter ut lite tryckrör:).. köp ett steg 2 från bsr bra pris där och blir bra med skillnad mot org.boxen

Jag har nyss T5 Suite mappad box typ steg2, maxladd 1.25, men har inte 3"dp ännu, det fattas först för att ens öka mer effekt. Har halvsatts JT 3" på nu.

Men då äre ju inge problem att få ut lite mer effekt om du kan mappa själv:).


658 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#15
Menar att jag har fått boxen mappad, inte jag som gjort detta. Vad kan det ge med en större turbo i detta skede med 1.25 bar steg2 ca? Vilka olika turbos är ok att sattsa på?


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
19 november 2012
#16
Fear38 skrev:
Menar att jag har fått boxen mappad, inte jag som gjort detta. Vad kan det ge med en större turbo i detta skede med 1.25 bar steg2 ca? Vilka olika turbos är ok att sattsa på?

Det är inte så enkelt som du vill få det att framstå.... Du måste anpassa din mjukvara efter din hårdvara, annars är risken bara att det blir sämre. Dina originalspridare räcker till ca 300hk på bensin men då behöver du som sagt först en värre turbo, IC, DP, koppling och bättre MAP-sensor. Och det viktigaste av allt är att du mappar bilen efter hårdvaran....

Men ja, att mappa in din bil för green giants går på en kafferast i princip, men du får ingen effekthöjning av det eftersom övrig hårdvara inte kan dra nytta av den högre flödeskapaciteten utan att rasa inom kort.



Sök