2574
Sök

BMW 540i E34 kompressor

61 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#1
Tja! Tänkte vräka till med en liten byggtråd. Kanske kan vara kul.

Började idag lite lätt med att riva ur lite bröte ur motorrummet. Tanken är att det ska bli en BMW 540 med en eaton m90 kompressor, 1000cc spridare och etanol. Vad effekten blir återstår att se.

Så här ser du ut just nu iaf!

http://i1168.photobucket.com/albums/r494/Lusselelle/IMG_0510.jpg?t=1334505192

Och det jag har införskaffat än så länge ser ut så här!

http://i1168.photobucket.com/albums/r494/Lusselelle/IMG_0519.jpg?t=1334505192

Det består i en någorlunda komplett kabelhärva, ett ms sprut, 8 st delphi 1000cc spridare, 2 st bosch 044 pumpar, en PLX bredbandslambda och en eaton m90 kompressor!

Ska bli kul att se om detta intresserar någon!

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

Ustkaka
506 Inlägg
15 april 2012
#2
Äru klar?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ

BMW Fanatiker
191 Inlägg
15 april 2012
#3
Ska följa detta, funderar på något liknande på min 525, dock bara en snik kompressor smile


61 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#4
Eaton m90 är väl egentligen en snik kompressor? smile

sami... inte riktigt klar än, nej... men snart så.

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

Darkus
15 april 2012
#5
Måst ju följas. Fundrar på att skaffa kompressor till min med. Då kan ja låta dej få göra misstagen först så gör jag rätt direkt sen smile

61 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#6
Det låter mycket förståndigt. smile

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

BMW Fanatiker
191 Inlägg
15 april 2012
#7
Kanske det är wink

Men en snikigare kompressor då, är personligen bara ute efter en 70-90 hästar smile


Ustkaka
506 Inlägg
15 april 2012
#8
Flaffy211 skrev:
Kanske det är wink

Men en snikigare kompressor då, är personligen bara ute efter en 70-90 hästar smile

Det är väll ca 190hk Orginal? Finns väll lättare sätt att strypa skiten på? wink

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ

61 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#9
Fick lite tid över idag så jag åkte ut och grejade lite. Har tagit bort lamporna, fronten, ac kyl och vattenkyl. Så nu går det enklare att komma åt allting. Ska lyfta ur motorn inom det snaraste och tvätta rent den också. 20 års skit på den just nu. Det är otroligt trångt iaf så jag vet inte hur jag ska få plats riktigt.

Så här ser det iaf ut nu.

http://i1168.photobucket.com/albums/r494/Lusselelle/IMG_0525.jpg?t=1335108682

Hinner tyvärr inte vara i garaget så mycket som jag vill, så detta kommer troligtvis ta lång tid. smile

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

Ustkaka
506 Inlägg
24 april 2012
#10
Senast redigerat av Sami-B (24 april 2012)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ

61 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
#11
http://i1168.photobucket.com/albums/r494/Lusselelle/IMG_0672.jpg
Cooperring packningar monterade. Ska tydligen vara bra. smile

http://i1168.photobucket.com/albums/r494/Lusselelle/IMG_0702.jpg
Topparna på plats!

http://i1168.photobucket.com/albums/r494/Lusselelle/IMG_0709.jpg
Börjat en del med elsystemet. Det tar sig som pyromanen sa!

Dock är kompressorn såld och en Holset HX55 är inhandlad istället. Original dubbelmassesvänghjul blir utbytt också. Det är förövrigt till salu och passar både 3 och 4 liters M60 och har 240mm koppling.

Det var allt denna gången! smile

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

Yawn...
3 151 Inlägg
2 september 2012
#12
Noooo! Kompressor hade ju varit så häftigt. sad

Jaja, blir nog bra ändå. Glöm inte att ändra rubriken nu bara. wink

144 Inlägg
2 september 2012
#13
Är nyfiken på hur du ska montera turbon smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
2 september 2012
#14
sad hade ju hoppas på att se kompressorbygge .. men men kan nog bli bra ändå !


Darkus
2 september 2012
#15
Blire inte mycket knepig rördragning med 1 turbo. Varför inte 2??

61 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
#16
Jo det blir ett helvete med grenröret. Men efter att jag fått ihop grenröret blir det enklare med en turbo. Ska köra med laddtrycksstyrning också i form av en Apexi AVC-r. Blir lättare med bb lambdan också. Får se hur jag gör med grenrören. Har inte kommit så långt än. smile

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

379 Inlägg
2 september 2012
#17
Kul bygge!

Helt rätt att byta bort kompressorn, den va alldeles för liten. Det är ändå 300+ sughästar i en M60 (ostrypt) och jag tror ca 350 med headers och rätt mappat. Dubbelturbo röstar jag för!

Jag personligen tycker dock är det synd och skam att du köpt MS till en V8a som har full sekventiell tändning orginal!! Använd orginal spolarna! Och byt sprut!

61 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#18
Original spolarna skall användas dock fortfarande med wasted fire. Gör väl inte så mkt att den tänder en extra gång? smile Va tycker du man ska köra med för sprut då? Du säljer ju t.om. MS skriver du smile

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

26 Inlägg
19 november 2012
#19
Detta ska bli intressant att se
Bygger själv e34 540 turbo med en hx55
ena grenröret klart och jag har börjat med det andra


379 Inlägg
19 november 2012
#20
Kommer bygga 2 projakt själv under vintern. En med M60B40 och en med M62B44, båda med överladd, minst en av dom med Skruvkompressor smile


Sök