3830
Sök

Byte av diff till 1031 axel, volvo 740

59 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#1
Tjena, lite hjälp av er som kan tack.

-Först och främst, är det så att bakaxeln som sitter på en volvo 740 16V från 88a är 1031?, lappen har nämligen lossnat.

För det andra, hur svårt är det att sätta i en slungdiff på en sådan axel och hur gör jag detta?

Mvh

1 433 Inlägg
21 november 2012
#2
inte alls svårt! bara öppna locket lossa 4 bultarna 2 på varsin sida av klumpen! sedan losa alla bultarna runt bromsköldarna samt dem 2 på insidan.
sen dra ut drivaxlarna plocka utt diffklumpen , om du nu har en slungdiff klump stoppa i den smile
annars om du har en slungdiff bakaxel klar är det ju bara byta axel, du tar ändå ned den när du byter diffklump! hade jag ialf gjort första gången för att få en bra uppfattning om hur axeln ser ut och fungerar smile

Good Luck Son!


Hhehehehhest
375 Inlägg
21 november 2012
#3
Bara så du vet så lär du shimsa in klumpen..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

15 Inlägg
21 november 2012
#4
Nyman1337 skrev:
Bara så du vet så lär du shimsa in klumpen..

Och hur krångligt är detta 1-10?
1 = student från frisörgymnasiet
10 = Bosse Bildoktorn

Hhehehehhest
375 Inlägg
21 november 2012
#5
LillaTobbe skrev:
Nyman1337 skrev:
Bara så du vet så lär du shimsa in klumpen..

Och hur krångligt är detta 1-10?
1 = student från frisörgymnasiet
10 = Bosse Bildoktorn

Inge krångligt alls, Tänkte mest bara att inte Ts glömmer det

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 november 2012
#6
Nyman1337 skrev:
LillaTobbe skrev:
Nyman1337 skrev:
Bara så du vet så lär du shimsa in klumpen..

Och hur krångligt är detta 1-10?
1 = student från frisörgymnasiet
10 = Bosse Bildoktorn

Inge krångligt alls, Tänkte mest bara att inte Ts glömmer det

Ta schimsen fån den gamla klumpen...inte klumpen man schimar utan diffhusets fördjupning.
Jag har bytt klump 3 ggr och alla har haft exakt samma mått mellan lagerbanorna.

Autotech

15 Inlägg
21 november 2012
#7
Busgrabb skrev:
Nyman1337 skrev:
LillaTobbe skrev:

Och hur krångligt är detta 1-10?
1 = student från frisörgymnasiet
10 = Bosse Bildoktorn

Inge krångligt alls, Tänkte mest bara att inte Ts glömmer det

Ta schimsen fån den gamla klumpen...inte klumpen man schimar utan diffhusets fördjupning.
Jag har bytt klump 3 ggr och alla har haft exakt samma mått mellan lagerbanorna.

Om jag nu ska ge mig på detta, är det ganska självklart om vad jag ska göra när jag väl öppnat upp diffhuset? (har aldrig varit där inne och petat innan)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 november 2012
#8
LillaTobbe skrev:
Busgrabb skrev:
Nyman1337 skrev:

Inge krångligt alls, Tänkte mest bara att inte Ts glömmer det

Ta schimsen fån den gamla klumpen...inte klumpen man schimar utan diffhusets fördjupning.
Jag har bytt klump 3 ggr och alla har haft exakt samma mått mellan lagerbanorna.

Om jag nu ska ge mig på detta, är det ganska självklart om vad jag ska göra när jag väl öppnat upp diffhuset? (har aldrig varit där inne och petat innan)

Ja typ....byta klumpen är inte svårt.
Dock behöver du en avdragare om du ska ha av lagerna från din gamla klump, även om du bara ska åt schimsen då dom sitter under lagerna.

Autotech


Sök