Va igår iväg å köpte ett par vinterdäck med plåtfälg som jag hade tänkt ha till vinterbilen för en mindre summa.. och smart som jag är så tänkte jag inte på att dom här va så pass breda att dom kanske skulle ta i stöt dämparen fram vilket dom självklart gjorde. så då undrar jag nu hur jag ska gå till väga för att kunna montera 205/65 r16 däck fram på min 745a?
och sen 20mm spacers? då det satt 185/65 r15 däck original så skiljer det 20mm och då borde det väll funka?
Edit: tänkte även fråga om det är riskabelt att köra med bara 2st 3mm eller 2st 5mm spacers bak? är osäker på vilken av dom det va jag hade men tror det är 2st 3mm spacers på varje sida och det sitter precis så att jag får in fingrarna mellan däcket och insidan av hjulhuset (tar inte i ngn stans)
kan även tillägga att jag skulle föredra att inte köpa några 2000kr spacers då det är däck för 250kr som ska på och då kan jag lika bra köpa 2 nya däck..
dom fälgarna måste du nog spacera ut för att dom ska passa så anting spacers, andra fälgar, eller centrumvända/bredda plåtisarna så du får rätt offset.
dom fälgarna måste du nog spacera ut för att dom ska passa så anting spacers, andra fälgar, eller centrumvända/bredda plåtisarna så du får rätt offset.
okej men då är det 20mm spacers som gäller då? samt längre hjulbultar? vill inte direkt betala någon större summa men längre hjulbultar för 150kr är inte så farligt plus om det går att hitta billiga 20mm spacers eller om jag kör med flera biltema spacers lr liknande.
hade rådit dig till att köpa "riktiga" spacers då slippe du fippla med längre hjul bultar sen känns det ju lite säkrare oxå... kör du med många biltema spacers lär du få skaplig obalans oxå.
kan även tillägga att jag skulle föredra att inte köpa några 2000kr spacers då det är däck för 250kr som ska på och då kan jag lika bra köpa 2 nya däck..
det är dina fälgar som är problemet inte bredden på däcken och köp vettiga spacers dom e relativt lätta att kränga sen ändå för ska du köra 4x5 mm spacer tex lär det inte göra mycket mer än att hoppa runt på vägen då det blir nästan helt omöjligt att få allt i centrum
hade rådit dig till att köpa "riktiga" spacers då slippe du fippla med längre hjul bultar sen känns det ju lite säkrare oxå... kör du med många biltema spacers lär du få skaplig obalans oxå.
ekelund88 skrev:
Norrby89 skrev:
sonaxvax skrev:
va sitter däcken på för fälgar?
vanliga 16" plåt fälgar som har suttit på en v50
det är dina fälgar som är problemet inte bredden på däcken och köp vettiga spacers dom e relativt lätta att kränga sen ändå för ska du köra 4x5 mm spacer tex lär det inte göra mycket mer än att hoppa runt på vägen då det blir nästan helt omöjligt att få allt i centrum
eller köp nya plåtisar med rätt offset
Okej blir väll att leta ett par vettiga spacers då.. men vart hittar man det så billigt som möjligt?
samt kan det vara dumt att köra med dubbla (tror det är 3mm) spacers bak? fick på dom bak nämligen utan några större problem. dock inte provat köra någon längre sträcka med det än..
dock blir det nästan lika dyrt som att köpa spacers då jag inte har tillgång till däckmaskin å billigaste jag vet om i västerås tar runt 400kr för jobbet..