3101
Sök

Volvo 850 t gul byta motor från 2.0 till 2.3

321 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
Hej, har införskaffat mig en 855 t-5r t gul med dålig motor(2.0), fick med en 850 med 2.3 motorn båda e med turbo givetvis, så nu undrar jag vad jag behöver för kringutrustning från donatorbilen för att få igång 2.3 motorn i t gulen som det igentligen setat 2.0 motorn i, finns ingen tråd där det beskrivs vad som skall göras smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket

8 250 Inlägg
28 november 2012
Man flyttar över motorn som den är. Styrboxen kan man prova och flytta över och se om det funkar annars så får man köra med den box man har.

321 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
aa precis, de blir väll annan tändning då de blir annan slagläng på 2.3 motorn jämfört med 2.0 då de e två olika vevaxlar, tänkte om de va nått mer förutom det, hade vart fint om någon som redan gjort detta kunde höra av sig smile

321 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
sen det där med boxarna, ja har ju en box i nu med startspärr lr immobiliser(stavning) som reagerar på ett svart stift på nyckelknippan, på donatorboxen finns det ej, e en 95:a så de sitter ej i nyckeln hlr så de borde väll bara va å starta med 2.3 boxen? smile

2 174 Inlägg
30 november 2012
Det ända som skiljer på motorerna är kolvar och stakar det är annan slaglängd. Så ta bara hela blocket komplett med allt och dra dit, mitt tips är rengör vevhusventilationen på nya motorn, går inte så bra med motorn på plats i bilen får lyfta ena Sidan då oljetråget ska bort och rengöras.

Passa även på byt kamrem innan super enkelt när motorn är lös.

Sök