2632
Sök

V70n t5 förväntad effekt vid byte av motordelar

OUTLAW1
30 november 2012
Trådstartare
#1
som sagt ni som vet kan ju tro o gissa lite..

frisk motor i  en V70N T5 250hk standard.sitter 18T standard om jag läst rätt.

Ska byte till 19t,R-spridare,sportsystem 2,5",ev. 3" dp med 100cells cat,insatsfilter.
Mappning

Vad kan jag förvänta mig av denna setup??
Själv gissar jag på runt 320hk...är det realistiskt eller kan man pressa ur mer mos ur den??big_smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 november 2012
#2
18T och 19T ger ungefär samma effekt.  Det du beskriver låter i det närmaste som en chippning med sportavgassystem dvs http://sv.bsr.se/products/t1435/   Turbobyte och nya spridare är alltså onödigt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

AUTOTECH
762 Inlägg
30 november 2012
#3
Hej!
Vill ju inte vara dryg på något sätt men 16870sek utan att veta att man får utlovad effekt är det inte värt min mening!
En bekant till mig Köpte en S60 T5 -05 som var XXX steg3 som skulle leverera 350hk! Vid effektmätning visade siffrorna 329hk! Fick till svar att alla bilar är väldigt olika eller att det var något fel på hans bil!
Sedan fanns det 0% support efter det samtalet.
Tror att det finns andra att välja om man vill byta turbo mm!
19t,630cc,ic,dp,avgas,mapp med lite tur så passerar du 400 ponys!
Kör på dina ideér Outlaw och be alltid om en bänkning den som inte bänkar skall du vara misstänksam mot!
MVH/salle

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 november 2012
#4
salle1 skrev:
Hej!

19t,630cc,ic,dp,avgas,mapp med lite tur så passerar du 400 ponys!

MVH/salle

Hm, har du något bromspapper på det?

salle1 skrev:
Kör på dina ideér Outlaw och be alltid om en bänkning den som inte bänkar skall du vara misstänksam mot!

Jag vet att exempelvis Autotech även bänkar bilarna, men vad skall hända om utlovad effekt inte uppfylls? Fri felsökning? montera pysventil? spänna WG?  Eller tvärt om om mer effekt infinner sig?  Kunden betalar ju i din mening för 350hk och ska då ha just 350hk. 

Hur skall sen effekten mätas? På vilket vis och efter vilken norm? Svep eller steady state? i så fall vilken tid på svepet och vilka tider på steady state?

Om någon lovar 350hk och resultatet blir 329hk så skulle jag vilja påstå att det är nästan orimligt bra mätt.


Nej, man köper ju en programvaruuppdatering inte en exakt effekt. Sen måste ju effektsiffran vara realistisk vilket de flesta faktiskt håller sig till i dagsläget.  Däremot finns det ju olika sätt att nå ett effektmål, olika noggranna programmerare etc men effekterna brukar de inte ljuga om.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

OUTLAW1
30 november 2012
Trådstartare
#5
salle1 skrev:
Hej!
Vill ju inte vara dryg på något sätt men 16870sek utan att veta att man får utlovad effekt är det inte värt min mening!
En bekant till mig Köpte en S60 T5 -05 som var XXX steg3 som skulle leverera 350hk! Vid effektmätning visade siffrorna 329hk! Fick till svar att alla bilar är väldigt olika eller att det var något fel på hans bil!
Sedan fanns det 0% support efter det samtalet.
Tror att det finns andra att välja om man vill byta turbo mm!
19t,630cc,ic,dp,avgas,mapp med lite tur så passerar du 400 ponys!
Kör på dina ideér Outlaw och be alltid om en bänkning den som inte bänkar skall du vara misstänksam mot!
MVH/salle

Tänkte man skulle slippa böket med en stor IC i fronten på bilen..
Sedan om man kan köra på mitt nuvarande 18T,630cc,dp,avgas,mapp ...
Kan man då åka 320-350  utan problem??

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 november 2012
#6
OUTLAW1 skrev:
Tänkte man skulle slippa böket med en stor IC i fronten på bilen..

Det är som att köpa dykarutrustning men hoppa över de klumpiga lufttuberna.  IC är det första du ska uppgradera. Annars kommer din effektsiffra bli som att hoppa på badrumsvågen. Du får 320hk i 2sekunder sen dalar det igen. Bromsning no2 kanske bara ger 280hk, bromsning no3 240hk etc.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

OUTLAW1
30 november 2012
Trådstartare
#7
torpis skrev:
OUTLAW1 skrev:
Tänkte man skulle slippa böket med en stor IC i fronten på bilen..

Det är som att köpa dykarutrustning men hoppa över de klumpiga lufttuberna.  IC är det första du ska uppgradera. Annars kommer din effektsiffra bli som att hoppa på badrumsvågen. Du får 320hk i 2sekunder sen dalar det igen. Bromsning no2 kanske bara ger 280hk, bromsning no3 240hk etc.

AHA...fattar....

AUTOTECH
762 Inlägg
30 november 2012
#8
Hej!
Ville ju inte reta upp dig Torpis hoppas jag inte gjorde det!
Inte just en T5a men en 2,5T med 19t har en kompis till mig med ca de siffrorna på E85!(390hk beroende på hur man räknar)
http://www.garaget.org/?car=183936&image=2724719

Jag menar att max i svepet alltså en peak att nå det som är utlovat! Men jag behöver inte ha rätt men jag tycker det e det minsta man kan begära!
Min kompis med XXX steg3 var inte ens i närheten, skall säga att det var en KLracing IC på den med!

Outlaw! Glöm inte IC följ torpis där är min uppmaning!


torpis skrev:
salle1 skrev:
Hej!

19t,630cc,ic,dp,avgas,mapp med lite tur så passerar du 400 ponys!

MVH/salle

Hm, har du något bromspapper på det?

salle1 skrev:
Kör på dina ideér Outlaw och be alltid om en bänkning den som inte bänkar skall du vara misstänksam mot!

Jag vet att exempelvis Autotech även bänkar bilarna, men vad skall hända om utlovad effekt inte uppfylls? Fri felsökning? montera pysventil? spänna WG?  Eller tvärt om om mer effekt infinner sig?  Kunden betalar ju i din mening för 350hk och ska då ha just 350hk. 

Hur skall sen effekten mätas? På vilket vis och efter vilken norm? Svep eller steady state? i så fall vilken tid på svepet och vilka tider på steady state?

Om någon lovar 350hk och resultatet blir 329hk så skulle jag vilja påstå att det är nästan orimligt bra mätt.


Nej, man köper ju en programvaruuppdatering inte en exakt effekt. Sen måste ju effektsiffran vara realistisk vilket de flesta faktiskt håller sig till i dagsläget.  Däremot finns det ju olika sätt att nå ett effektmål, olika noggranna programmerare etc men effekterna brukar de inte ljuga om.

Volvo performance for life !
183 Inlägg
30 november 2012
#9
OUTLAW1 skrev:
som sagt ni som vet kan ju tro o gissa lite..

frisk motor i  en V70N T5 250hk standard.sitter 18T standard om jag läst rätt.

Ska byte till 19t,R-spridare,sportsystem 2,5",ev. 3" dp med 100cells cat,insatsfilter.
Mappning

Vad kan jag förvänta mig av denna setup??
Själv gissar jag på runt 320hk...är det realistiskt eller kan man pressa ur mer mos ur den??big_smile

Sitter 16t standard på din t5

Powered by autotech.

Volvo performance for life !
183 Inlägg
30 november 2012
#10
Stjernfelt skrev:
OUTLAW1 skrev:
som sagt ni som vet kan ju tro o gissa lite..

frisk motor i  en V70N T5 250hk standard.sitter 18T standard om jag läst rätt.

Ska byte till 19t,R-spridare,sportsystem 2,5",ev. 3" dp med 100cells cat,insatsfilter.
Mappning

Vad kan jag förvänta mig av denna setup??
Själv gissar jag på runt 320hk...är det realistiskt eller kan man pressa ur mer mos ur den??big_smile

Sitter 16t standard på din t5

Får tillägga att du kommer säkert få 320 hållbara hästar med den setupen du uppger UTAN att byta IC.
En snäll mappning utav atm med inte allt för högt laddtryck. Däremot är IC en väldigt bra investering och bilen kommer kännas mindre ansträngd osv.
Körde steg 3 s60 t5- 05, visserligen en k24 istället för 19t, utan IC (mappad utav atm) och den körde snarlika tider gång på gång på gång 100-200km/h.
Efter IC bytet backade laddtrycket 0,2 hekto och effekten ökade 15hp på toppen utan programjustering.

Kan tilläggas att jag sköt IC gavlarna till Kina på en av min gamla t5or när den hade ca 350hp!

Powered by autotech.

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 november 2012
#11
salle1 skrev:
Hej!
Ville ju inte reta upp dig Torpis hoppas jag inte gjorde det!
Inte just en T5a men en 2,5T med 19t har en kompis till mig med ca de siffrorna på E85!(390hk beroende på hur man räknar)
http://www.garaget.org/?car=183936&image=2724719

Jag menar att max i svepet alltså en peak att nå det som är utlovat! Men jag behöver inte ha rätt men jag tycker det e det minsta man kan begära!
Min kompis med XXX steg3 var inte ens i närheten, skall säga att det var en KLracing IC på den med!

Outlaw! Glöm inte IC följ torpis där är min uppmaning!


torpis skrev:
salle1 skrev:
Hej!

19t,630cc,ic,dp,avgas,mapp med lite tur så passerar du 400 ponys!

MVH/salle

Hm, har du något bromspapper på det?

salle1 skrev:
Kör på dina ideér Outlaw och be alltid om en bänkning den som inte bänkar skall du vara misstänksam mot!

Jag vet att exempelvis Autotech även bänkar bilarna, men vad skall hända om utlovad effekt inte uppfylls? Fri felsökning? montera pysventil? spänna WG?  Eller tvärt om om mer effekt infinner sig?  Kunden betalar ju i din mening för 350hk och ska då ha just 350hk. 

Hur skall sen effekten mätas? På vilket vis och efter vilken norm? Svep eller steady state? i så fall vilken tid på svepet och vilka tider på steady state?

Om någon lovar 350hk och resultatet blir 329hk så skulle jag vilja påstå att det är nästan orimligt bra mätt.


Nej, man köper ju en programvaruuppdatering inte en exakt effekt. Sen måste ju effektsiffran vara realistisk vilket de flesta faktiskt håller sig till i dagsläget.  Däremot finns det ju olika sätt att nå ett effektmål, olika noggranna programmerare etc men effekterna brukar de inte ljuga om.


Är inte direkt uppjagad, mest bara informativ.  Man får ju vara på sin vakt åt andra hållet också, 400hk med en 19T är inte självklart och man kan fundera på hur bromsningen är gjord.   Vill man hoppa på vågen, eller vill man åka fort?

Har inga siffror i huvudet men jag gissar att en bil med motsvarande effekt byggd med 3071/76R turbo och kanske vassare kammar åker 100-200 mycket snabbare än 12sekunder.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 822 Inlägg
30 november 2012
#12
Stjernfelt skrev:
OUTLAW1 skrev:
som sagt ni som vet kan ju tro o gissa lite..

frisk motor i  en V70N T5 250hk standard.sitter 18T standard om jag läst rätt.

Ska byte till 19t,R-spridare,sportsystem 2,5",ev. 3" dp med 100cells cat,insatsfilter.
Mappning

Vad kan jag förvänta mig av denna setup??
Själv gissar jag på runt 320hk...är det realistiskt eller kan man pressa ur mer mos ur den??big_smile

Sitter 16t standard på din t5

precis, 18T sitter bara på manuella V70 R 97-98, V70 R AWD ´99 standard.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
1 december 2012
#13
Jag har 19t, 630cc, IC och 3" DP på min och den är säkert mappad med 317hk på hjulen med e85. Finns mer att hämta men har andra fel med min bil så det gick inte just då.
https://www1.garaget.org/archive/119/118144/169390/169390-2388822.jpg

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

OUTLAW1
3 december 2012
Trådstartare
#14
Stjernfelt skrev:
OUTLAW1 skrev:
som sagt ni som vet kan ju tro o gissa lite..

frisk motor i  en V70N T5 250hk standard.sitter 18T standard om jag läst rätt.

Ska byte till 19t,R-spridare,sportsystem 2,5",ev. 3" dp med 100cells cat,insatsfilter.
Mappning

Vad kan jag förvänta mig av denna setup??
Själv gissar jag på runt 320hk...är det realistiskt eller kan man pressa ur mer mos ur den??big_smile

Sitter 16t standard på din t5

menar du att GIK håller på med fel uppgifter..

enligt deras sida för utbyteturbo till min motor står det
Märke / Modell
Märke: VOLVO .
Model: V70N T5 250hk .
Motorstorlek: 2.3 B .
Bränsletyp: Bensin .
Tekniska data
Årsmodell: 00- .
Engine KW: 184 .
Artnr motortillverk.: 9454563, 8601461 .
Motorkod: B5234T3 .
Artnr Turbotillverk.: 49189-05300 .
Turbomodell: MHI TD04HL-18T-7 ..     
tolkar detta till 18t med 7:ans hus...har jag eller du eller GIK fel??

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 december 2012
#15
OUTLAW1 skrev:
menar du att GIK håller på med fel uppgifter..

Sök runt lite efter GIK och bilda dig en egen uppfattning kring deras kunnande.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3#p1247503

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvo performance for life !
183 Inlägg
3 december 2012
#16
OUTLAW1 skrev:
Stjernfelt skrev:
OUTLAW1 skrev:
som sagt ni som vet kan ju tro o gissa lite..

frisk motor i  en V70N T5 250hk standard.sitter 18T standard om jag läst rätt.

Ska byte till 19t,R-spridare,sportsystem 2,5",ev. 3" dp med 100cells cat,insatsfilter.
Mappning

Vad kan jag förvänta mig av denna setup??
Själv gissar jag på runt 320hk...är det realistiskt eller kan man pressa ur mer mos ur den??big_smile

Sitter 16t standard på din t5

menar du att GIK håller på med fel uppgifter..

enligt deras sida för utbyteturbo till min motor står det
Märke / Modell
Märke: VOLVO .
Model: V70N T5 250hk .
Motorstorlek: 2.3 B .
Bränsletyp: Bensin .
Tekniska data
Årsmodell: 00- .
Engine KW: 184 .
Artnr motortillverk.: 9454563, 8601461 .
Motorkod: B5234T3 .
Artnr Turbotillverk.: 49189-05300 .
Turbomodell: MHI TD04HL-18T-7 ..     
tolkar detta till 18t med 7:ans hus...har jag eller du eller GIK fel??

16t sitter standard i V70N t5 01-04.
GIK kan ha fel dom med wink

Powered by autotech.

OUTLAW1
3 december 2012
Trådstartare
#17
underbart med expertis...
verkar ju direkt farligt att köpa saker från GIK då ju..
kan ju knappast vara bra att montera ett 18T om de ska vara 16T..

Tack för länken Torpis ska läsa igenom den strax..

Volvo performance for life !
183 Inlägg
3 december 2012
#18
OUTLAW1 skrev:
underbart med expertis...
verkar ju direkt farligt att köpa saker från GIK då ju..
kan ju knappast vara bra att montera ett 18T om de ska vara 16T..

Tack för länken Torpis ska läsa igenom den strax..

Haha jo ibland är forum bättre än företag smile
Blir ju en viss skillnad med 16t vs 18t effektmässigt trotts allt, men om det är värt det är upp till var och en.
Personligen har jag tagit steget över till 05ans t5 med k24 turbon när det börjat kosta för mycket pengar att trimma vidare gamla t5an.

Powered by autotech.


Sök