3048
Sök

Volvo 945 LTT -95 startar inte efter kall natt? [Nya problem efter uppstart, ingen värme i kupén]

113 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#1
Hejsan.

Jag har en Volvo 945 LTT som har gått perfekt i dryga 500 mil sedan jag köpte den. Har inte varit några problem alls och senast igår körde jag den några mil. Nu idag, på eftermiddagen, skulle jag starta den för att endast flytta bilen några meter och den gick igång men lät som att den gick illa. Varvade upp segt och avgassmällde.

Därefter stod den en stund och när jag skulle flytta tillbaka bilen ville den knappt starta alls. Den startade lite lätt till och från, men ville inte varva upp, lät väldigt illa och avgassmällde väldigt mycket. Kort där efter, några försök efter att jag försökt få igång den både med och utan gas var den stendöd. Den går endast på startmotorn och visar knappt en enda tendens till att vilja gå igång.

Jag började undersöka lite under motorhuven och kunde konstatera att vätskan i kylarvattenbehållaren var av "snöblanding" och således halvt frusen. Jag värmde systemets synliga slangar och delar med värmepistol en stund, för att sedan tömma systemet och därefter fylla på och tömma det två gånger med varmt vatten. Sedan tömde jag det återigen och försökt få bilen att starta men den är lika död ändå.

Vidare kollade jag upp tändstiften som såg bra ut. Dock var de två i mitten väldigt fuktiga och luktade starkt av bensin. Jag kopplade även ut LMM och provade starta, men den var lika död då också.

Film när den inte startar alls, utan bara tuggar:
http://www.youtube.com/watch?v=b0oZJEm5 … e=youtu.be

Vad tror ni det kan vara för fel?

Mvh.

Edit.

Bilen startar nu efter att jag bytt tändstift och verkar gå som den ska. Den går upp i temperatur och fungerar motormässigt. Slangarna i motorrummet blir varma som de ska och vattenblandningen sjunker inte mer nu i behållaren efter två luftningar (stått med bilen igång på tomgång och öppen behållare?).

Däremot fungerar inte längre värmen i kupén. Reglaget går inte att vrida längre ned än 1/3 innan det tar stopp mot kyla och ingen värme kommer överhuvudtaget ens på full värme på reglaget. Luften är totalt iskall. Vad har hänt?
Senast redigerat av Bazzzinga (4 december 2012)

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

JFfoto
1 december 2012
#2
provat startgas? smile

113 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#3
Kalltkaffe skrev:
provat startgas? smile

Nej, har inget hemma men kan säkert ordna. Om den går igång på startgas innebär detta bränsleproblem va? smile

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

113 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#4
Var ute nyss och provade byta tändstift då jag hade fyra stycken nya liggandes. Då startar bilen direkt och verkar gå som vanligt på både tomgång och på gasen. Provade förvisso endast ge 1/3-1/2 gas på grund av att den var iskall och stått någon dag i minusgrader nu.

Kan det vara så enkelt att stiften var dåliga och att det var minusgraderna som var droppen som gjorde att bägaren rann över?

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

6 738 Inlägg
2 december 2012
#5
kan mycket väl ha vart stifterna med tanke på att du sa att de lukta bensin o baktände, kan ha vart stifterna som vart dåliga o inte tänt ordentligt tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

113 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#6
Henkix skrev:
kan mycket väl ha vart stifterna med tanke på att du sa att de lukta bensin o baktände, kan ha vart stifterna som vart dåliga o inte tänt ordentligt tongue

Får hoppas på det!

Körde bilen en runda innan och nu gick den bra, gick upp i temp och hade stabil gång både vid halv, full och varierande gas samt tomgång.

En sak tänkte jag på dock. Hur luftar man kylsystemet bäst på en Volvo 945? Jag hällde i drygt 6,5 liter 50/50-blandning innan det tog stopp, sedan lät jag bilen stå igång en stund med öppet lock på kylarvattenbehållaren tills det sjönk lite och sedan hällde i lite till så att det kom upp till max. Räcker detta eller ska det luftas mer? Jag tryckte även en del på slangarna för säkerhetsskull. Däremot vet jag inte hur mycket vatten/glykol som ska i systemet.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

6 738 Inlägg
2 december 2012
#7
Bazzzinga skrev:
Henkix skrev:
kan mycket väl ha vart stifterna med tanke på att du sa att de lukta bensin o baktände, kan ha vart stifterna som vart dåliga o inte tänt ordentligt tongue

Får hoppas på det!

Körde bilen en runda innan och nu gick den bra, gick upp i temp och hade stabil gång både vid halv, full och varierande gas samt tomgång.

En sak tänkte jag på dock. Hur luftar man kylsystemet bäst på en Volvo 945? Jag hällde i drygt 6,5 liter 50/50-blandning innan det tog stopp, sedan lät jag bilen stå igång en stund med öppet lock på kylarvattenbehållaren tills det sjönk lite och sedan hällde i lite till så att det kom upp till max. Räcker detta eller ska det luftas mer? Jag tryckte även en del på slangarna för säkerhetsskull. Däremot vet jag inte hur mycket vatten/glykol som ska i systemet.

ja har tömt mitt kylsystem många gånger o sen fyllt på utan att lufta tror ja eller de kanske luftas automatiskt nät den står på tomgång inte vet ja tongue bara fyllde på te max o o lät den stå på tomgång med full värme på o sen när det sjönk så fyllde ja på igen sen stod den ytterligare en liten stund på tomgång o det har funkat fin fint för mej big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

113 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#8
Henkix skrev:
Bazzzinga skrev:
Henkix skrev:
kan mycket väl ha vart stifterna med tanke på att du sa att de lukta bensin o baktände, kan ha vart stifterna som vart dåliga o inte tänt ordentligt tongue

Får hoppas på det!

Körde bilen en runda innan och nu gick den bra, gick upp i temp och hade stabil gång både vid halv, full och varierande gas samt tomgång.

En sak tänkte jag på dock. Hur luftar man kylsystemet bäst på en Volvo 945? Jag hällde i drygt 6,5 liter 50/50-blandning innan det tog stopp, sedan lät jag bilen stå igång en stund med öppet lock på kylarvattenbehållaren tills det sjönk lite och sedan hällde i lite till så att det kom upp till max. Räcker detta eller ska det luftas mer? Jag tryckte även en del på slangarna för säkerhetsskull. Däremot vet jag inte hur mycket vatten/glykol som ska i systemet.

ja har tömt mitt kylsystem många gånger o sen fyllt på utan att lufta tror ja eller de kanske luftas automatiskt nät den står på tomgång inte vet ja tongue bara fyllde på te max o o lät den stå på tomgång med full värme på o sen när det sjönk så fyllde ja på igen sen stod den ytterligare en liten stund på tomgång o det har funkat fin fint för mej big_smile

Låter bra.

Var ute och körde en runda idag med bilen i snön. Sänkt så att den är tre till fyra cm från marken med avgasröret, stora breda sommardäck och en stor turbo var inte optimalt på en oskottad väg vill jag påstå, men bilen går som den ska! big_smile

Frågan om hur mycket en katalysator dämpar ljud kvarstår dock.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

113 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#9
Har varit ute och kört någon mil nu och bilen verkar fungera, går upp i temperatur och så vidare. Motorkaraktären är det inte heller något fel på.

Däremot så får jag nu ingen värme in i kupén. Kan det vara så att värmepaketet har frusit sönder i och med att det var minusgrader och ingen glykol i den? Vattenpumpen och så verkar ju fungera dock.

Värt att tillägga är att reglaget för värmen i kupén kändes väldigt konstigt. Mellan halv värme och full var det lätt att vrida, men från 1/3 och neråt tar det stopp och det går inte att få ned reglaget alls.

Är det något som inte kommer att lösa sig själv? Tänkte på om det hjälper att köra mycket ifall det sitter is i, eller måste hela värmepaketet bytas? sad

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

571 Inlägg
4 december 2012
#10
Ställ in bilen nånstans varmt och låt den tina upp, prova byta termostat. Är det luft i kylarsystemet kan de bli så att de inte kommer någon varmluft. Nu vet jag inte hur de är på rödblockarna men bmw motorerna är väldigt känsliga för de.

113 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#11
_Persson_ skrev:
Ställ in bilen nånstans varmt och låt den tina upp, prova byta termostat. Är det luft i kylarsystemet kan de bli så att de inte kommer någon varmluft. Nu vet jag inte hur de är på rödblockarna men bmw motorerna är väldigt känsliga för de.

Verkade lösa sig efter gårdagen. Var 0-gradigt ute och lät bilen stå på tomgång tio till femton minuter medan jag skottade, sedan släppte det efter och värme kom efter en stund. Riktigt skönt att det inte var något större fel!

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.


Sök