Hejsan.
Jag har en Volvo 945 LTT som har gått perfekt i dryga 500 mil sedan jag köpte den. Har inte varit några problem alls och senast igår körde jag den några mil. Nu idag, på eftermiddagen, skulle jag starta den för att endast flytta bilen några meter och den gick igång men lät som att den gick illa. Varvade upp segt och avgassmällde.
Därefter stod den en stund och när jag skulle flytta tillbaka bilen ville den knappt starta alls. Den startade lite lätt till och från, men ville inte varva upp, lät väldigt illa och avgassmällde väldigt mycket. Kort där efter, några försök efter att jag försökt få igång den både med och utan gas var den stendöd. Den går endast på startmotorn och visar knappt en enda tendens till att vilja gå igång.
Jag började undersöka lite under motorhuven och kunde konstatera att vätskan i kylarvattenbehållaren var av "snöblanding" och således halvt frusen. Jag värmde systemets synliga slangar och delar med värmepistol en stund, för att sedan tömma systemet och därefter fylla på och tömma det två gånger med varmt vatten. Sedan tömde jag det återigen och försökt få bilen att starta men den är lika död ändå.
Vidare kollade jag upp tändstiften som såg bra ut. Dock var de två i mitten väldigt fuktiga och luktade starkt av bensin. Jag kopplade även ut LMM och provade starta, men den var lika död då också.
Film när den inte startar alls, utan bara tuggar:
http://www.youtube.com/watch?v=b0oZJEm5 … e=youtu.beVad tror ni det kan vara för fel?
Mvh.
Edit.
Bilen startar nu efter att jag bytt tändstift och verkar gå som den ska. Den går upp i temperatur och fungerar motormässigt. Slangarna i motorrummet blir varma som de ska och vattenblandningen sjunker inte mer nu i behållaren efter två luftningar (stått med bilen igång på tomgång och öppen behållare?).
Däremot fungerar inte längre värmen i kupén. Reglaget går inte att vrida längre ned än 1/3 innan det tar stopp mot kyla och ingen värme kommer överhuvudtaget ens på full värme på reglaget. Luften är totalt iskall. Vad har hänt?