4120
Sök

Peugeot 206RC lampor glappar?

43 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
Jag har haft min Peugeot 206RC snart i ett halvår och har aldrig haft en peugeot innan. Men nu i vintertid har vissa lampor börjat lysa. Jag startade bilen innan och esp, airbag samt motorlampan lös. Så jag lät bilen stå och värma upp motorn lite. Kan även tilläggas att klockan på instrumentpanelen hade nollställts men klockan på radion funkade som den skulle.

Efter jag hade låtit den stå på tomgång i 2 minuter så stänger jag av bilen och startar upp den igen. Alla lampor slocknar då utom motorlampan och jag får upp på displayen att rengöringen i katalysatorn inte fungerar. Min första tanke var då att okej. Katalysatorn är kall och eftersom det bara är rengöringen så skadar det inte motorn att köra en runda.

Jag kör omkring i 20 minuter och ställer bilen och startar om den igen men lampan lyser fortfarande.

Vad kan felet vara tros? Min första tanke var att det var en trasig lamdasond i katalysatorn. Men sen kollade jag igenom papprena på bilen och det står att katalysatorn har ett mindre läckage men bilen gick igenom besiktningen 2 månader senare med värdena:
CO: 0,0
CO 2500 0,0
HC: 016
Lamda: 1,03

Sök