3352
Sök

Ingen gnista, brytarlöst system

34 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Har monterat dit ett brytarlöst tändsystem, med magnet. Men jag saknar gnista. Vad kan jag kontrollera? Finns det ett steg-för-steg felsökningsprogram? Vad man ska kolla först osv?
Har innan kört med vanliga brytare och bilen ahr startat men inte gått hundra och det kostade mig 300 att fixa brytarlöst. Kändes helt värt.
Även, någon som är duktig på hur brytarlöst system fungerar? Jag har rotorn kvar och under den sitter en magnet som snurrar och fastmonterat sitter en grunka som är kopplad till vad jag tror kallas tändspolen. Hur uppstår gnistan? hur flyttas gnistan från magneten till rotorn?
Tacksam för svar!
/Joel

Trying is the first step towards failure...

21 761 Inlägg
11 mars 2009
Vet du vad det brytarlösa systemet heter?

Grundprincipen för brytarlösa tändsystem brukar vara att någonting inuti fördelaren (i ditt fall magneten) skickar signaler till en "pickup" (grunkan), som i sin tur skickar signaler till ett tändmodul. Denna tändmodul ger i sin tur en jordsignal till tändspolen, som för varje jordsignal skickar en gnista till rotorn.

Åtminstone enklare system har den principen vad jag vet iaf. smile

Det finns också brytarlösa tändsystem som är inbyggda i själva fördelaren och bara har två kablar som man ansluter till tändspolen, när man byter ut sitt ordinarie brytarsystem så byter man alltså även ut fördelaren eftersom det nya tändsystemet sitter i den nya fördelaren. Exempel på sånt system är "123ignition"

34 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
brytarlöst

Jag har knappt bytt något i fördelaren. Vad som behövdes var att man skruvade bort brytarna och kondingen. sedan satte man dit mottagaren "pickup" på samma ställe som brytarna satt förut. Man lyfte bort rotorn och satte dit en magnet som är fixerad. Sedan monterade man dit rotorn igen ovanpå magneten och sedan på med locket. Det enda man egentligen kunde justera var avståndet mellan magneten och mottagaren för hålet för skruven var lite större än skruven.

Mottagaren jag monterade hade enbart två kablar. Som man kan se längst ner i länken ovan så ska ena monteras på plus på tändspolen och den andra på ??? menar de minus på tändspolen eller jord? jag monterade den andra kabeln till jord. Rätt?

21 761 Inlägg
11 mars 2009
De borde mena minus på tändspolen, är rätt säker på det. Det är ju nämligen den minuskabeln som ska ge jordsignalen till tändspolen så att den i sin tur kan ge gnista. smile

Du får tänka dig att denna kabel har samma funktion som den från brytarspetsarna/kondingen, den gick ju till minus på spolen.
Senast redigerat av Drönirettab (11 mars 2009)

34 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Det är klart!
Vad korkat gjort av mig egentligen. Förmodligen det som är problemet. Många tack för hjälpen!
/Joel

6 738 Inlägg
6 december 2012
var ju ett tag sen nån skrev här men hoppas på att nån kanske kan svara på min fråga tongue
hur kan man se skillnaden på tändspolar till brytare / brytarlöst? smile

tacksam för svar! big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Sök