3182
Sök

B230K med pierburg förgasare går dåligt och drar mycket bensin

68 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#1
hej har en volvo 740 87:a men b230K motorn som jag montrerat på en pierburg förgasare från en b230a motor. Problemet är den att motorn har ingen tomgång. den baktänder nästan hela tiden när den är kallframför allt. och drar mycket bensin. kom 25mil på 40liter bensin. Motorn är välldigt orkeslös. ligger man i 70 på fyran och gasar fullt så sänker den hastigheten i stället för den inte orkar.

så någon som kan veta vad det kan vara för fel?


249 Inlägg
5 december 2012
#2
är det inte en mebranförgasare? finns isåfall renoveringssats på biltema för 99 kr med nytt mebran och packningar, inte ovanligt att mebranet går i sönder


5 687 Inlägg
5 december 2012
#3
Orkar den varva som vanlig när du har urlagd växel?
Har membranet gått sönder så brukar det ta stopp vid 3000rpm för trotteln lyfts inte = den får för lite soppa för att kunna varva mer. Möjligtvis att det går att smyga upp på varv.

Samma sympton får man om membranet lossnat från trotteln, gjorde nämligen det för mig för plastbrickan som ligger mot membranet var trasigt så membranet kunde glida loss när man motionerade trotteln.


68 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#4
simlar skrev:
Orkar den varva som vanlig när du har urlagd växel?
Har membranet gått sönder så brukar det ta stopp vid 3000rpm för trotteln lyfts inte = den får för lite soppa för att kunna varva mer. Möjligtvis att det går att smyga upp på varv.

Samma sympton får man om membranet lossnat från trotteln, gjorde nämligen det för mig för plastbrickan som ligger mot membranet var trasigt så membranet kunde glida loss när man motionerade trotteln.

¨
ja har man motorn i friläge går det varva upp om man smyger lite med gasen i börjarn precis. annars varvar den som den ska när man inte har någon belastning på motorn. men växeln i neutralen

när jag hade ur tändstiften och kollade var dom alldelses vita i toppen. om jag minns rätt ska dom väll va bruna vid rätt blandningen?
Senast redigerat av graphix__ (5 december 2012)


5 687 Inlägg
5 december 2012
#5
graphix__ skrev:
simlar skrev:
Orkar den varva som vanlig när du har urlagd växel?
Har membranet gått sönder så brukar det ta stopp vid 3000rpm för trotteln lyfts inte = den får för lite soppa för att kunna varva mer. Möjligtvis att det går att smyga upp på varv.

Samma sympton får man om membranet lossnat från trotteln, gjorde nämligen det för mig för plastbrickan som ligger mot membranet var trasigt så membranet kunde glida loss när man motionerade trotteln.

¨
ja har man motorn i friläge går det varva upp om man smyger lite med gasen i börjarn precis. annars varvar den som den ska när man inte har någon belastning på motorn. men växeln i neutralen

när jag hade ur tändstiften och kollade var dom alldelses vita i toppen. om jag minns rätt ska dom väll va bruna vid rätt blandningen?

Jo dem ska vara lite brunaktiga.
Låter precis som att membranet är trasigt. Skruva loss trottellocket, lyft upp trotteln och kolla om du hittar något hål, spricka eller andra skador på membranet.


68 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#6
simlar skrev:
graphix__ skrev:
simlar skrev:
Orkar den varva som vanlig när du har urlagd växel?
Har membranet gått sönder så brukar det ta stopp vid 3000rpm för trotteln lyfts inte = den får för lite soppa för att kunna varva mer. Möjligtvis att det går att smyga upp på varv.

Samma sympton får man om membranet lossnat från trotteln, gjorde nämligen det för mig för plastbrickan som ligger mot membranet var trasigt så membranet kunde glida loss när man motionerade trotteln.

¨
ja har man motorn i friläge går det varva upp om man smyger lite med gasen i börjarn precis. annars varvar den som den ska när man inte har någon belastning på motorn. men växeln i neutralen

när jag hade ur tändstiften och kollade var dom alldelses vita i toppen. om jag minns rätt ska dom väll va bruna vid rätt blandningen?

Jo dem ska vara lite brunaktiga.
Låter precis som att membranet är trasigt. Skruva loss trottellocket, lyft upp trotteln och kolla om du hittar något hål, spricka eller andra skador på membranet.

okej ja ska ta kika på det nu då i efter middag, men är det inte konstigt att den drar så mycket bensin om membranet är dåligt för då lyfter inte inte trotteln lika mycket? eller kan det bero på körningen att den dragit så mycket för jag varit tvungen ligga på 3an i 70 för han ska orka


5 687 Inlägg
5 december 2012
#7
graphix__ skrev:
simlar skrev:
graphix__ skrev:

¨
ja har man motorn i friläge går det varva upp om man smyger lite med gasen i börjarn precis. annars varvar den som den ska när man inte har någon belastning på motorn. men växeln i neutralen

när jag hade ur tändstiften och kollade var dom alldelses vita i toppen. om jag minns rätt ska dom väll va bruna vid rätt blandningen?

Jo dem ska vara lite brunaktiga.
Låter precis som att membranet är trasigt. Skruva loss trottellocket, lyft upp trotteln och kolla om du hittar något hål, spricka eller andra skador på membranet.

okej ja ska ta kika på det nu då i efter middag, men är det inte konstigt att den drar så mycket bensin om membranet är dåligt för då lyfter inte inte trotteln lika mycket? eller kan det bero på körningen att den dragit så mycket för jag varit tvungen ligga på 3an i 70 för han ska orka

Jag vet faktiskt inte, körde bara några kilometer med trasigt membran på min bil innan jag bytte.
Men om det är justerbart munstycke (skruv under förgasaren) så är det vanligt att o-ringen som tätar där går sönder med åren.
Den borde ju inte dra onormalt mycket bränsle om det inte läker någonstans eftersom trotteln inte lyfts upp, bör ju egentligen dra onormalt lite bränsle om du nu inte haft full choke hela tiden för att den ska orka isf kan det förklara den höga bränsleförbrukningen.


68 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#8
simlar skrev:
graphix__ skrev:
simlar skrev:

Jo dem ska vara lite brunaktiga.
Låter precis som att membranet är trasigt. Skruva loss trottellocket, lyft upp trotteln och kolla om du hittar något hål, spricka eller andra skador på membranet.

okej ja ska ta kika på det nu då i efter middag, men är det inte konstigt att den drar så mycket bensin om membranet är dåligt för då lyfter inte inte trotteln lika mycket? eller kan det bero på körningen att den dragit så mycket för jag varit tvungen ligga på 3an i 70 för han ska orka

Jag vet faktiskt inte, körde bara några kilometer med trasigt membran på min bil innan jag bytte.
Men om det är justerbart munstycke (skruv under förgasaren) så är det vanligt att o-ringen som tätar där går sönder med åren.
Den borde ju inte dra onormalt mycket bränsle om det inte läker någonstans eftersom trotteln inte lyfts upp, bör ju egentligen dra onormalt lite bränsle om du nu inte haft full choke hela tiden för att den ska orka isf kan det förklara den höga bränsleförbrukningen.

har nu kollat, och membranet var helt och fint. sprutade startgas runt insuget och märkte då han drog tjuvluft så då köpte jag ny packing och packingsmassa så det blev tätt. men problemet kvar står ändå lite. han går riktigt dåligt på låga varv ( 600-2500) Rpm då Baktänder den i luft filtret och hackar hela tiden och har ingen kraft. men kommer jag upp i varv (över 3000) så går det riktgit bra nu


249 Inlägg
7 december 2012
#10
går ju inte ställa om du inte inte har blockmonterad fördelar


68 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
#11
henkemedpuffen skrev:
går ju inte ställa om du inte inte har blockmonterad fördelar

är blockmonterad fördelare om det sitter så här va? inte min motor men ser likadant ut ungefär

http://i47.tinypic.com/2u6lqte.jpg


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 december 2012
#12
henkemedpuffen skrev:
går ju inte ställa om du inte inte har blockmonterad fördelar

jo det går ju att ställa .
men inte på lh2,4

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 december 2012
#13
graphix__ skrev:
henkemedpuffen skrev:
går ju inte ställa om du inte inte har blockmonterad fördelar

är blockmonterad fördelare om det sitter så här va? inte min motor men ser likadant ut ungefär

http://i47.tinypic.com/2u6lqte.jpg

nej det är inte blockmonterad på bilden . den sitter ju på toppen smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

68 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
#14
turboforssen skrev:
graphix__ skrev:
henkemedpuffen skrev:
går ju inte ställa om du inte inte har blockmonterad fördelar

är blockmonterad fördelare om det sitter så här va? inte min motor men ser likadant ut ungefär

http://i47.tinypic.com/2u6lqte.jpg

nej det är inte blockmonterad på bilden . den sitter ju på toppen smile

okej, hur ställer man tändningen då om den sitter på toppen om det går?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 december 2012
#15
graphix__ skrev:
turboforssen skrev:
graphix__ skrev:

är blockmonterad fördelare om det sitter så här va? inte min motor men ser likadant ut ungefär

http://i47.tinypic.com/2u6lqte.jpg

nej det är inte blockmonterad på bilden . den sitter ju på toppen smile

okej, hur ställer man tändningen då om den sitter på toppen om det går?

då lossar på 2 skruvar på fördelaren och vrider den lite

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

249 Inlägg
7 december 2012
#16
turboforssen skrev:
graphix__ skrev:
turboforssen skrev:

nej det är inte blockmonterad på bilden . den sitter ju på toppen smile

okej, hur ställer man tändningen då om den sitter på toppen om det går?

då lossar på 2 skruvar på fördelaren och vrider den lite

kör ingen som helst skillnad att vrida på den fördelarn. även om där sitter hllgivare i den så märks det inte om man vrider får ju max vrida 5mm åt varje


249 Inlägg
7 december 2012
#17
kast att skriva i från mobil därför det är lite svår läst


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 december 2012
#18
henkemedpuffen skrev:
turboforssen skrev:
graphix__ skrev:

okej, hur ställer man tändningen då om den sitter på toppen om det går?

då lossar på 2 skruvar på fördelaren och vrider den lite

kör ingen som helst skillnad att vrida på den fördelarn. även om där sitter hllgivare i den så märks det inte om man vrider får ju max vrida 5mm åt varje

jag hade då inge problem att justera tändningen på  min 740 med lh2,2 å då kolla jag med stroblampa .
dok har man vrgivare så händer det inget

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök