2542
Sök

Hur mycket extraljus orkar ett bilbatteri?

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 december 2012
Matematiken med stereon där är ju inte helt bra. Glöm högtalarna. Slutsteget kanske bara ger 50w i verkligheten när du poppar på riktigt bra. Du kan nog hänga på dina lampor utan problem eftersom du ändå inte åker mil efter mil på helljus. Om du nu bor i busken och åker helljus mil efter mil så är ju en enkel laddmätare något att investera i.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

908 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Laddmätare? Menar du.voltmätare ? För en sån har ja redan inkopplad som visar lite mer enn 14v

13 Inlägg
7 december 2012
Hoppar in här och lånar tråden istället för att starta ny. Inhandlade idag 2 styck Bosch lysen + tillbehör. Så som jag förstått det skall man alltså kunna driva dessa två på enbart 1 styck 30A relä från en strålkastare? Även med 100w glödisar i?

Tack för mig

5 730 Inlägg
7 december 2012
Jingland skrev:
Hoppar in här och lånar tråden istället för att starta ny. Inhandlade idag 2 styck Bosch lysen + tillbehör. Så som jag förstått det skall man alltså kunna driva dessa två på enbart 1 styck 30A relä från en strålkastare? Även med 100w glödisar i?

Tack för mig

Japp, kör 2st 100W Big-Knickare på ett 30A relä i 345an utan minsta bekymmer smile
Se bara till att ha bra jord, tillräckligt grova kablar och en säkring på konstansplus till relät.

Edit:
Kör med 2,5mm2 kabel och 25A säkring på mina extraljus.
Senast redigerat av simlar (7 december 2012)

13 Inlägg
7 december 2012
Jag köpte 55w glödisar till mina big knickare då jag var osäker på vad allt pallade. Är det stor skillnad om man skulle slänga i 100 wattare istället?
Senast redigerat av Jingland (7 december 2012)

5 730 Inlägg
7 december 2012
Jingland skrev:
Jag köpte 55w glödisar till mina big knickare då jag var osäker på vad allt pallade. Är det stor skillnad om man skulle slänga i 100 wattare istället?

Tja effekten är ju nästan det dubbla så bör ju lysa mycket bättre, men jag är tyvärr inte säker på det då jag alltid kört 100W i extraljusen.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 december 2012
100w lyser inte mycket starkare, blir bara varmare, så spricker glasen.
Laddmätare, inte voltmätare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

302 Inlägg
7 december 2012
rätt svar är 7

908 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Vad för laddmätare då? 7 vadå?

1 893 Inlägg
7 december 2012
Lite förenklat...

Koppla in det du vill ha, börjar det lysa en lampa i panelen som ser ut som ett batteri, så betyder det att förbrukningen i systemet överstiger generatorns kapacitet...
Om det sker...
Uppgradera generatorn, minska antalet prylar som drar ström.

21 761 Inlägg
7 december 2012
Det viktiga är att laddspänningen är tillräcklig, vilket lätt kan kontrolleras med någonting som mäter spänning (tex voltmätare). Viktigaste mätpunkten enligt min åsikt är vid batteriet, det är ju där som spänningen måsta vara rätt för att batteriet inte ska få dålig laddning. smile

Man kan förstås ha en enklare typ av mätare instoppad i cigguttaget, det är väl upp till var och en att avgöra vilket mätställe som anses vara viktigast.

908 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
Tack för alla svar ska koppla imorgon. Men jag har  3st ljusrelä brevid varandra vid motorn. 2svarta och 1 silvrigt aluminium som  antsgligen är det orginala till hel o halv ljusena o 1 svart till extraljusena som e kopplat men det andra vet jag ej va de går till tänkte om man kan koppla in totalt 100w på ngt av dem 3

Sök