Hej Gottfolk!
Detta är min första inlägg (och "seriösa" projekt) så hoppas jag håller mig till reglerna och ger er så mkt info som möjligt för bra svar!
Skall köra igång ett "litet" projekt i min mondeo -01 nu under vintern, och jag har läst massvis med trådar & så klart lärt mig massvis! Men delar med mig av mina funderar innan jag beställer prylar hej vilt så kanske ni kan tipsa eller säga till om jag tänker helt galet!
BUDGET: Projektet håller sig inom rimliga ramar då bilen är bruksbil ( inte billigaste inte dyraste LAGOM)
MUSIK; 30% hardstyle 30% tuggummipop 20% Irlänskt 10% Enya 10% övrigt
IDÈ
-Batteri: Under huven byts ut till bättre normalt ( tudor 90amp ex) samt dras 50mm2 + kabel till baljan bak där 1 extrabatteri kopplas (behöver bara säkra den långa + kabeln max 40cm från batteri under huven? - kabel på bakre batteriet monteras mot plåtren karros) Sedan kopplar jag från batteri bak till ett monosteg samt ett 4 kanal. Är jag fel ute?
-CD är inköpt blev en vanlig JVC KD-SD631 till att börja med. Från denna låg & högnivå till de 2 olika stegen på motsatt sida +kabeln
-Dörrar sitter mongostorlek 5x7 högtalare, (har köpt in kickers KS 5x7 till framdörrarna då SPL reff var slut)
bakdörrar får jag se vad det blir men blir nog lite billiagre bak.
Blir biltema dämpmatta 1pkt till varje dörr
Dessa fyra dörrar tänkte jag driva med ett 4 kanal 4ohm? :
alt billig : JBL?
alt medel: SPL dynamic ICE 150.4 (fastnat för denna)
alt lika högtalarna: kicker av nån form
Placering bak alternativ under passagerarstol
Monosteg till bas
ca 1500watt kan jag tänka mig, ingen mera tanke kring detta, sneglar mkt på digital design alt samma spl 1500.1 ska tydligen vara prisvärt
Bas? alltid gillat kicker då jag gillar bas men kanske ska hitta ett mellanting MÖE BAS & FINLIR, kikat mycket på Digital design med 12" runt 3 lök? 4ohm då jag bara kör 2 batteri och inte har så möe kräm?
Lådan får max bli 37cm djup (så barnvagnen får plats)
Så fabrikslåda utgår nog men jobbar som konstruktör på specialsnickeri så har fri tillgång till MDF och cnc maskiner maskinpark etc mm
vad det gäller bygga låda har jag x antal trådar att läsa innan jag frågar om det
Märken har jag ingen erfarenhet av utan går på känn & rescensioner,
Ni som har orkat läsa såhär långt får gärna skriva om jag glömt något viktigt, TIPS/TRICKS eller bör tänka vidare på nått spec innan jag beställer prylar hej vilt!
Tack för mig sålänge!