2717
Sök

Audi S2 Dimension på avgasrör?

1 938 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
Hej!
Bygger en Audi S2 och funderar lite på vilken dimension man bör ha på avgasröret med tanke på alla faktorer.
Motorn är en rak femma på 2.2 liter och en 60mm snurra med a/r .70 på avgas och 0.60 på kompressorn.
Insugskammen e 225 graders 9.6mm lyft och avgaskammen 213graders med 10.5mm lyft, tänkte varva 8000-8500 beroende på hur motorn svarar på varven i bänken, misstänker att kammarna e lite för klena.
Effektmässigt pratar vi grovt uppskattat 550-600 hjulhästar, turbon har 3" v-band som utgång, bör man kona upp till 3.5" direkt efter turbon och sen ner till 3" efter katten?
Funderar även på katalysatorfrågan, att ha eller att inte ha? Hur mycket effekt har en 3.5" 100cells katt på mottrycket i verkligheten?
Uppskattar seriösa svar från er som vet.
Mvh Lennart

Turbo lover
555 Inlägg
15 december 2012
Du vet säkert om att det finns racekattar som är lite större än de vanliga https://www.hova.com/universal-25-tum-m … c-252.aspx

Jag har dock inte en aning om hur den funkar i praktiken. Hade tänkt prova den på Subarun sen i framtiden. Mesta jag bromsat med en vanliga Ferrita/Kemira racekatt är 421 hk men tror det var turbon och inte katten som stoppade där. Jag åker ivf gärna med katt om det går. På vissa bilar går det ju att lösa med dubbla racekattar parallellt men det blir lite trångt på min.

1 938 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
Tänker du att dela downpipen till 2 rör som går till varsin katt och sen ihop igen till ett enkelt rör efter kattarna?
Effekten handlar mest om mappning, tänkte köra en gatmapp på 500 hjulhästar och nästa mapp blir där turbon bottnar, runt 700-730 motorhästar gissar jag på.

Turbo lover
555 Inlägg
15 december 2012
Yes tycker det borde funka. En fd garagepolares Supra hade uppgraderade twinturbos där båda downpiparna hade varsin racekatt och det gick ihop till samma system sen.

116 Inlägg
15 december 2012
om jag skulle vara du.skulle jag strunta i katten.kör 3tum hela vägen.skaffa ett besiktnings avgassystem .helst ett orginal.

1 938 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
crankarnRs skrev:
om jag skulle vara du.skulle jag strunta i katten.kör 3tum hela vägen.skaffa ett besiktnings avgassystem .helst ett orginal.

Okej, inte 3.5" downpipe alltså? Blir rätt mycket avgaser vid dom effekterna, även värme förmodligen.
Vad har du byggt tidigare och vad använde du dig av?
Mvh

116 Inlägg
15 december 2012
hade 3.5tums ferrita på min cossie var hela vägen.2 dämpare låt inte alls mycket.kolla på min sida om du vill

Sök