2741
Sök

Volvo B230FD -93. Problem med tomgång, knackar och tickar...

1 163 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
En ovanlig motor som satt i volvo under 1993, så ni som "vet" att jag skrivit fel kan köra upp era meningar i bakhålet.

Nu till problemet...
Började med att kamremen gick för ca 3veckor sen varpå den bytades samma dag och bilen gick bra efter det.

Men några dagar senare börja den koka och ha sig och det visade sig att jag blåst topp packningen, även toppen var kass och bytades ut mot en av samma model, 530 med pulsär rör.
I samma veva bytades kamen ut mot en K-kam för lite mer ork...

Men efter uppstart så har den inte gått rent alls, kass tomgång och knackande.
Även lamda lampan har lyst men efter att ha haft loss lamdan så funka den igen, dock gick inte motorn bättre för det.

Alla kablar monterades tillbaka där dom satt och hade inga problem med motorn innan förutom lite halvtaskig tomgång.
OBS; T-stift, rotor, fördelarlock samtliga kablar är bytade mot volvo original då förra ägarn monterat komplett biltema sats vilket gjorde att bilen gick uruselt...

Någon som har ett tips om vad som är fel?
Funderar själv på om kamremen hamnat en kugge fel vid montering...
Även fått tips om att spjällhuset kan vara igensatt med resultat att lamda elektroniken inte fungerar som den ska, men ska bilen knacka för det?

Mvh

151 Inlägg
27 mars 2007
Jag skulle kollat så att kamremmen inte kuggat. Var den "nya" toppen 100%-igt frisk? Kollade du ventilspel på den? Är insugpackningen hel/insugsröret åtdraget?
/Mats

Sök