AlexSaab900 skrev:
Har hört även att om man har kört på mineral olja och byter till helsyntet så får man byta olja lite oftare!
Finns många sagor om vad som är rätt och fel när det gäller olja. Viskositeten är det som avgör hur "tjock" oljan är vid olika temperaturer. Låg första siffra = Bra vid kallstart. Hög slutsiffra = Högre viskositet vid höga temperaturer, vilket ger lägre oljeförbrukning vid hård körning eller om motorn/turbon är sliten.
Fördelen med syntetoljan är att den behåller sina egenskaper flera gånger om jämfört med en mineral. En syntet har alltid bättre egenskaper jämfört med mineraldito, förutsatt att "viskositeten" är rätt.
En jämförelse: Jag hade en gång en Alfa 164 med V6:a som gillade att dra olja. Jämfört med vanlig 5W40 helsyntet sänkte jag förbrukningen tillfälligt genom att köra Quakerstate 20W50 mineralracing men då mineralen snart blev slutkörd så var den strax tillbaka på samma höga förbrukningsnivå. Bytte senare till Castrol 10W60 syntet och sänkte oljeförbrukningen med flera gånger om plus att den slutade lukta bränd olja. Den gick tystare och blev som en ny motor med den bättre synteten.
Mitt tips: Snåla inte. Det är värt att betala lite mer för oljan. Men välj rätt viskositet.
Mvh Mattias
Senast redigerat av Hedde (13 december 2012)
DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer