3521
Sök

Köpråd: Mercedes E320 cdi -07 -09 W211

Truckdriver!
68 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#1
Tjo har funderingar på ny bil en Mercedes w211 320 cdi avantgarde har kollat runt ganska mycket o vet vad jag vill ha, tills jag hittade en 320 cdi avantgarde "Evo".
Men vad innebär "Evo" hittar ingen info om det??
Nån som vet vad man ska tänka på vid köp av en sådan bil 2hjulsdrift vs 4hjulsdrift o vad "Evo" paketet innehåller.

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper

Truckdriver!
68 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#2
Ingen som vet??

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 december 2012
#3
Jag vågar inte skriva i tråden, jag blir bara sågad av de som vet bättre. sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Truckdriver!
68 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#4
Hmm ingen som svarar iaf verkar det som =/ kanske är fel forum haha

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 december 2012
#5
Jag föll på beteckningen Evo där ringde ingen klocka, mig veterligen använder Mercedes ingen sådan beteckning. Nu när du frågade igen hade jag tid att söka lite grand och märkte att på många utländska forum kallades den uppdaterade varianten av 211 för Evo(lution), alltså ansiktslyftet som kom till modellår 2007.

Jag hittar inte något som tyder på att Evo är ett paket, någon form att utrustning eller liknande. Däremot så verkar det som om namnet främst förekommer i Italien, så om du är spekulant på en bil där beteckningen Evo finns med kan det vara värt att kontrollera om det är en import därifrån mest för sakens skull.

Däremot har Mercedes dieselmotorer med automatlåda ett mer eller mindre förekommande problem med att oljekylaren för växellådan, som är integrerad med kylaren, läcker och att vatten på så vis blandar sig med oljan i växellådan. Det orsakar skador eller ett haveri i längden, så se upp! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Truckdriver!
68 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#6
Rquired skrev:
Jag föll på beteckningen Evo där ringde ingen klocka, mig veterligen använder Mercedes ingen sådan beteckning. Nu när du frågade igen hade jag tid att söka lite grand och märkte att på många utländska forum kallades den uppdaterade varianten av 211 för Evo(lution), alltså ansiktslyftet som kom till modellår 2007.

Jag hittar inte något som tyder på att Evo är ett paket, någon form att utrustning eller liknande. Däremot så verkar det som om namnet främst förekommer i Italien, så om du är spekulant på en bil där beteckningen Evo finns med kan det vara värt att kontrollera om det är en import därifrån mest för sakens skull.

Däremot har Mercedes dieselmotorer med automatlåda ett mer eller mindre förekommande problem med att oljekylaren för växellådan, som är integrerad med kylaren, läcker och att vatten på så vis blandar sig med oljan i växellådan. Det orsakar skador eller ett haveri i längden, så se upp! smile

Okay där ser man ska forska lite i dom bilar som jag vet om.
Det med oljan har jag inte tidigare hört tackar för infon.

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper

5 119 Inlägg
15 december 2012
#7
Kolla rost och luftbälgar om den ha.nivåmatic vilket är grymt skönt å ha.med kostar multum när den pyser ihop. Inget ovanligt för mercedes utan händer likväl på audi m.m.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Truckdriver!
68 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#8
mb_pucken skrev:
Kolla rost och luftbälgar om den ha.nivåmatic vilket är grymt skönt å ha.med kostar multum när den pyser ihop. Inget ovanligt för mercedes utan händer likväl på audi m.m.

Jo den har ställbar luftfjädring  vart rostar dom mest?

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper

5 119 Inlägg
15 december 2012
#9
Bra fråga. Vet inte hur 211 är rostmässigt men kolla trösklar, skarvar på karossen typ vid handtag. Under lister osv. Kort sagt över allt där något är skruvat mot karossen eller ligger i mot. Vet att trösklarna rostar på w210 så kan vara ide å kolla dom med. De är väl som på dom flästa bilar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 120 Inlägg
15 december 2012
#10
Jag jobbar på Mercedes och kan med gott samvete säga att är inte bilen totalt misskött så behöver du inte oroa dig alls för rost.

Det är sällan problem med facelift-modellen av W211 (>06) dock är delar ganska dyra om olyckan är framme.

Truckdriver!
68 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#11
mb_pucken skrev:
Bra fråga. Vet inte hur 211 är rostmässigt men kolla trösklar, skarvar på karossen typ vid handtag. Under lister osv. Kort sagt över allt där något är skruvat mot karossen eller ligger i mot. Vet att trösklarna rostar på w210 så kan vara ide å kolla dom med. De är väl som på dom flästa bilar.

Ok tackar för hjälpen smile

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper

Truckdriver!
68 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#12
Aerodynamik skrev:
Jag jobbar på Mercedes och kan med gott samvete säga att är inte bilen totalt misskött så behöver du inte oroa dig alls för rost.

Det är sällan problem med facelift-modellen av W211 (>06) dock är delar ganska dyra om olyckan är framme.

Okay ja det är facelift modellen som är av intresse  nått mer man bör tänka på enligt dig som meck??

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper

7 120 Inlägg
15 december 2012
#13
Y_Not skrev:
Aerodynamik skrev:
Jag jobbar på Mercedes och kan med gott samvete säga att är inte bilen totalt misskött så behöver du inte oroa dig alls för rost.

Det är sällan problem med facelift-modellen av W211 (>06) dock är delar ganska dyra om olyckan är framme.

Okay ja det är facelift modellen som är av intresse  nått mer man bör tänka på enligt dig som meck??

Det är ett bra val, dock är jag pappersvändare och ingen mekaniker tyvärr. smile

Men som sagt, det är sällan problem med dessa bilar. Vi byter någon givare då och då sen är det väl luftbälgen.

Truckdriver!
68 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#14
Aerodynamik skrev:
Y_Not skrev:
Aerodynamik skrev:
Jag jobbar på Mercedes och kan med gott samvete säga att är inte bilen totalt misskött så behöver du inte oroa dig alls för rost.

Det är sällan problem med facelift-modellen av W211 (>06) dock är delar ganska dyra om olyckan är framme.

Okay ja det är facelift modellen som är av intresse  nått mer man bör tänka på enligt dig som meck??

Det är ett bra val, dock är jag pappersvändare och ingen mekaniker tyvärr. smile

Men som sagt, det är sällan problem med dessa bilar. Vi byter någon givare då och då sen är det väl luftbälgen.

Låter ju kanon smile

Tar gärna emot mer info om nån mer har nått o berätta allt av intresse.

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper

5 Inlägg
18 december 2012
#15
Evo betyder facelift i Italien. Är alltså bara Italienimporter som kallas Evo.

125 Inlägg
18 december 2012
#16
Det finns även en sport model med dubbla utblås ganska snygg den med


Truckdriver!
68 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#17
bullmerca skrev:
Evo betyder facelift i Italien. Är alltså bara Italienimporter som kallas Evo.

Aha det är så enkelt okay tack för hjälpen smile

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper

Truckdriver!
68 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#18
Madick1 skrev:
Det finns även en sport model med dubbla utblås ganska snygg den med

Ja dom har jag sneglat på oxå smile

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper


Sök