Crunked skrev:
M_icke_ skrev:
Crunked skrev:
Låter extremt överkurs
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Hur vet man om man har WET, AGM eller GEL? står ju inte någonstans på batteriet?
Men har varit och testat lite och det verkar som att när bilen är avstängd laddar batterierna först cca 10.6 sen sjunker den 0,1 varannan minut och detta gör båda batterierna men när bilen är på laddar dom 14,6 innebär detta att det är något som drar extremt mycket ström när bilen är avstängd? testade även att koppla bort basen och det gjorde ingen skillnad.
Har du syra så är det vanliga syrabatteri, Är det gel eller AGM så har du ingen syra och det står på batteriet. Gel är riktiga skitbatteri.
Koppla bort pluspolen pch låt batteriet stå¨med den av någon timme så det får återhämta sig lite sen mäter du batterispänningen.
Du kan även testa att resistansmäta mellan batterikablarna om du kopplar av dom från batteriet. Drar den så pass mycke ström så kan resistansen vara ganska låg, Aff den drar så pass mycket så batteriet belastas så hårt känns ju som att det bara kan vara en kortsliutning någon stans. Det enda som inte sitter avsäkrat är Startmotorn och Generatorn. Generatorn verkar ju onekligen funka så det enda jag kan tänka mig är att där är overslag i startmotorn eller i batteriet själv. Är det i batteriet så kommer det inte återhämta sig även om du har polerna av. Men om det är ex startmotorn som drar kommer spänningen på batteriet att sakta öka när belastningen försvinner. I vilket fall borde ett överslag innebära att den spänningen med bilen igång hade varit läger, Samma sak om batteriet är slut och laddas upp. Med andra ord tror jag nästan att det är batteriet som är kasst.
Att testa syravikten på ett batteri är jätteenkelt och du får direkt en uppfattning om där är några kassa celler.
tack för att du förklarade skillnaden mellan GEL, AGM och WET man lär sig något nytt varje dag
![smile](img/smilies/smile.png)
Igår innan jag gick och la mig låg batterierna på runt 10,6 och det konstiga var att bilen startade i morse.
Men en kollega sa att batteriet ska ladda runt 12,3 när bilen är avstängd, kan detta stämma?
Batteriet laddar inte när bilen är avstängd, det vilar. I viloläge bör ett friskt batteri ha så nära 2,2V per cell, detta innebär totalt 13,2V. Men allt ifrån 12,9 (2,15V per cell) till 13,2 är riktigt bra. Ligger batteriet under 12,5 är det dåligt. Det man kan göra är att rekonda det och sedan låta det stå ett par timmar sen mäter man vilospäningen på det. Är den fortfarande under 12,5V så kan du i princip kasta batteriet
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"