2728
Sök

Köpa Bilbatteri (stinger)

104 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#1
Hej, har blivit trött på att stå och ladda två stycken värdelösa billighets batterier och vill nu uppgradera lite, så tänkte slå på stort och investera i 2st stinger batterier.
Jag har lite ljud i bilen kicker runtom och en 12" i bagaget, samt slutsteg och lite sånt som jag inte har någon aning om hur mycket ström dom tar eftersom att det är den föregående ägaren som har gjort allt i bilen.
Men han rekomenderade Stinger batterier grejen är att jag inte har någon aning om vilka  stinger batterier jag ska köpa eftersom att jag inte kan något mo batterier.

Det står iallafall mellan dessa:


http://www.brc.se/bilbatterier/stinger/ … teri-35ah/

http://www.brc.se/bilbatterier/stinger/ … teri-44ah/

http://www.brc.se/bilbatterier/stinger/ … teri-70ah/

eller om någon har några andra tips för är somsagt extremt trött på att ha en bil när det är 20- som man inte kan lita på.


MVH


302 Inlägg
9 december 2012
#2
Vad har du för slutsteg i bilen?
Man kan aldrig få för mycket ström så har du plats och råd så satsa på 70ah batterierna..

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

21 761 Inlägg
9 december 2012
#3
Om plånboken tillåter så rekommenderar jag i så fall dubbla 70 Ah. Du bör också kolla upp att generatorn laddar som den ska och att batterikablar+generatorkablar är i bra skick och sitter ordentligt, annars kan du inte utnyttja batterierna som det är tänkt. smile

Spelar du ofta med motorn avslagen?
Vilket monosteg har du, GTO7001 eller GTO14001 ?
Senast redigerat av Drönirettab (9 december 2012)

104 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#4
xciso skrev:
Vad har du för slutsteg i bilen?
Man kan aldrig få för mycket ström så har du plats och råd så satsa på 70ah batterierna..

plats har jag, men plånboken tillåter inte batterier för 7000kr tyvärr.


104 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Om plånboken tillåter så rekommenderar jag i så fall dubbla 70 Ah. Du bör också kolla upp att generatorn laddar som den ska och att batterikablar+generatorkablar är i bra skick och sitter ordentligt, annars kan du inte utnyttja batterierna som det är tänkt. smile

Spelar du ofta med motorn avslagen?
Vilket monosteg har du, GTO7001 eller GTO14001 ?

Generatorn laddade okej för några månader sedan, men kan kolla igen, vad ska den ligga på 12,3?
kablarna och generatorn verkar vara ok.


21 761 Inlägg
9 december 2012
#6
Med motorn på tomgång och endast halvljuset igång så bör generatorn ladda åtminstone 14 V, men hellre några tiondelar högre. Om den bara ger 12,3 V så laddar den inte alls. smile

104 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Med motorn på tomgång och endast halvljuset igång så bör generatorn ladda åtminstone 14 V, men hellre några tiondelar högre. Om den bara ger 12,3 V så laddar den inte alls. smile

somsagt kommer inte riktigt ihåg vad den laddade tongue men har problemet att min xenon halvljud inte startar utan den startar bara på dioderna som är parkeringsljuset kan detta ha med kassa batterier att göra?


21 761 Inlägg
9 december 2012
#8
Enligt specarna till diverse olika Xenonballaster borde de fungera ner till 9 V, om ljusproblemet skulle bero på för dålig batterispänning så hade startmotorn knappast orkat dra runt som jag ser det.

Jag tycker att du först och främst bör göra en noggrann spänningsmätning dels på generatorn och dels på främre batteriet vilken laddspänning det är med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget, är det minst 14 V (med bra laddade batterier) så går du vidare med att mäta vid ballasterna hur spänningen är där. smile

104 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Enligt specarna till diverse olika Xenonballaster borde de fungera ner till 9 V, om ljusproblemet skulle bero på för dålig batterispänning så hade startmotorn knappast orkat dra runt som jag ser det.

Jag tycker att du först och främst bör göra en noggrann spänningsmätning dels på generatorn och dels på främre batteriet vilken laddspänning det är med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget, är det minst 14 V (med bra laddade batterier) så går du vidare med att mäta vid ballasterna hur spänningen är där. smile

dum fråga, men vart sitter ballasterna?


21 761 Inlägg
9 december 2012
#10
Det vet jag inte, du får nog kika vart kablarna till halvljuset tar vägen. smile

104 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Det vet jag inte, du får nog kika vart kablarna till halvljuset tar vägen. smile

tycker det är konstigt bara att allt har slutat fungera på en gång liksom, har fungerat felfritt tills för några veckor sedan, sen laddade jag båda batterierna då funkade ett tag sen nu funkar det inte alls, körde ett tag med bilen igår men den startade inte i morse.. så det låter verkligen som generatorn nu.



Edit: såhär ser stegen och det ut, men vilken av dom ska jag köpa?

http://www1.garaget.org/archive/169/168 … 919780.jpg
Senast redigerat av Crunked (9 december 2012)


682 Inlägg
9 december 2012
#12
Crunked skrev:
Drönirettab skrev:
Det vet jag inte, du får nog kika vart kablarna till halvljuset tar vägen. smile

tycker det är konstigt bara att allt har slutat fungera på en gång liksom, har fungerat felfritt tills för några veckor sedan, sen laddade jag båda batterierna då funkade ett tag sen nu funkar det inte alls, körde ett tag med bilen igår men den startade inte i morse.. så det låter verkligen som generatorn nu.



Edit: såhär ser stegen och det ut, men vilken av dom ska jag köpa?

http://www1.garaget.org/archive/169/168 … 919780.jpg

Eftersom att det bara funkade ett tag med laddade batterier, mät med stereon avslagen vad spänningen ligger på med avslagen samt påslagen bil.


302 Inlägg
9 december 2012
#13
Som Danne skrev så bör du mäta så generatorn laddar som den ska.
Det spelar ingen roll hur stort batteri du köper om generatorn ändå inte kan ladda det.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

3 466 Inlägg
9 december 2012
#14
Hollywood är exakt samma batterier som Stinger. Har själv både Hollywood och stinger SPV70, riktigt bra batterier.

Testade dom på jobbet i en kapacitetstestare som vi normalt har till batterier upp till 1500Ah och Trots att mina batterier har 4 år på nacken så levererade dom förvånansvärt bra faktiskt! smile

För övrigt hittar du SPV70 300spänn billigare här. http://www.autohifi.se/?category_id=175 … id=HE-0070

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

104 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#15
M_icke_ skrev:
Hollywood är exakt samma batterier som Stinger. Har själv både Hollywood och stinger SPV70, riktigt bra batterier.

Testade dom på jobbet i en kapacitetstestare som vi normalt har till batterier upp till 1500Ah och Trots att mina batterier har 4 år på nacken så levererade dom förvånansvärt bra faktiskt! smile

För övrigt hittar du SPV70 300spänn billigare här. http://www.autohifi.se/?category_id=175 … id=HE-0070

Fortfarande extremt mycket pengar att lägga 7000kr på batterier enligt mig.
Bilen laddar 14,6 på tomgång och halvljus


3 466 Inlägg
9 december 2012
#16
Crunked skrev:
M_icke_ skrev:
Hollywood är exakt samma batterier som Stinger. Har själv både Hollywood och stinger SPV70, riktigt bra batterier.

Testade dom på jobbet i en kapacitetstestare som vi normalt har till batterier upp till 1500Ah och Trots att mina batterier har 4 år på nacken så levererade dom förvånansvärt bra faktiskt! smile

För övrigt hittar du SPV70 300spänn billigare här. http://www.autohifi.se/?category_id=175 … id=HE-0070

Fortfarande extremt mycket pengar att lägga 7000kr på batterier enligt mig.
Bilen laddar 14,6 på tomgång och halvljus

Ett spv70 batteri kostar 2990, vet inte hur du får detta till 7000kr.
Om du tycker dom är för dyra vrf länka dom då? Vad jag förstod va du trött på billighetsbatterier.
I vilket fall så hittar du alla stingers batterier som Hollywood, fast hollywood är billigare.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
9 december 2012
#17
Om du har 14,6 V på batteriet så verkar generatorn ladda mycket bra och problemet ligger rimligtvis inte där, men kolla även att det inte uppstår spänningsfall till bakre batteriet. Du kan gärna plocka loss batteripluskabeln, sedan mäter du mellan batteripol och batteripluskabeln om det är någon markant tjuvström.

Är det tex 20-30 mA ström så ska det inte vara något fel där heller och det är då kanske batterierna som har blivit dåliga. smile

104 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#18
Nästan 7000kr, som jag skrev tidigare, har 2st 2990+2990=5900, kollade dock på priserna jag fick fram.

Vilken pluspol? På batteriet fram eller bak?
Körde bilen rill mitt garage, väntade 1timme och nu startar inte bilen utan startmotorn klickar bara.
Hur mycket destileratvatten ska det vara?


8 883 Inlägg
9 december 2012
#19
Köp ett nytt "original batteri" är mitt råd, ett 80Ah kostar 1825:- på mekonomen och det är samma tillverkare som Tudor så det är inget skräp. Köpte mitt förra för ganska exakt 5år och nu var det dags igen


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

21 761 Inlägg
9 december 2012
#20
Tjuvströmsmätningen görs på främre batteriet.

Normalt sett ska syranivån ligga ca 10 mm över plattorna, det brukar även finnas någon typ av nivåmarkering (tex plastbit med liten "krage") under varje cellpropp. Om nivån just nu ligger under cellplattorna så finns risk att batteriet har tagit stryk och fått permanenta skador, det beror på att den del som sticker upp ovanför syranivån oxiderar och "dör". smile


Sök