3501
Sök

Extraljusen tänder inte?

10 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#1
Hej! Har en Saab 9-5 och har precis slängt på 3 st 100 w Bosch rallye extraljus, som vägrar tända. Satt tidigare 3 hella rallye 100w på men de for i en viltolycka. Då funkade allt bra, så jag använder samma relä. Har bara 10 volt ut till extraljusen, men vet inte om det är felet. Har bara 1,5 kvadrat som tidigare så kan det vara spänningsfallet? Tacksam för svar! Mvh

oo=00=oo
374 Inlägg
18 december 2012
#2
Känn på relät om det drar när du slår på helljuset. Har relät varit med om en krock så är det inte säkert att det är helt längre.

Hur är jordningen?
Säkringar?

Freude am fahren!

5 700 Inlägg
18 december 2012
#3
Nog ska det tända på 10V med vanliga glödlampor bara att du inte får ut max effekt ur dem.

Men får du bara ut 10V så misstänker jag dålig kontakt vid relät, testa rengöra alla poler på relät och kontakterna som sitter fast på relät.
Och 1,5mm2 för 300W låter lite väl klent, skulle rekommendera minst 2,5mm2.

Och du får ut ström till extraljusen utan att säkringen går? (Om säkringen går för dig så är det oftast dålig jord som är problemet, antingen inne i själva huset eftersom lampan jordar i huset eller i själva kontaktytan mellan fästet och bilkarossen.
Men om säkringen inte går och du får ut ström så låter det som att det bara är lamporna som är trasiga, men jag antar att du kollat så dem är hela? Och testat med annan lampa för säkerhetsskull?


Sir
935 Inlägg
18 december 2012
#4
1,5 mm² är alldeles för lite. Räknar man på det så drar dom 25A. 300/12=25A då man räknar P=u*i så P=300
U=12 då blir strömmen 25A. Kan vara du bränt kabeln med. Då 1,5mm2 är Max godkänd för 10A. Du måste upp på 6mm2 för att det ska hålla.
Med vänlig hälsning, Marcus.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

10 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#5
Jag har en 15A säkring i relät, ska prova byta till 2,5mm idag. Lamporna är hela och fina. Korsningen antar jag är okej, sitter feting draget fr batteriet till kaross vid relät, väl åtdragen. Relät sitter vid v.framljus så kabellängderna är inte så långa... Rengöra polerna borde jag kanske prova. Det har ju fungerat tipp topp utan 6mm tidigare, måste det bytas till det ändå? Både relät till helljus och relät till extraljusen drar iallafall. Kan det vara trasigt ändå? får ju ändå ut 10V till ljusen. Tacksam för svaren smile

10 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#6
Jordningen* inte korsningen

10 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#7
jag har fått extraljusen att lysa, men så fort jag drar fast stödpinnarna i karossen flyger säkringen. jag lossar skruvarna, byter säkring och då tänder de igen..vad kan felet vara? stödpinnarna blir jordade och säkringen far..

Sir
935 Inlägg
20 december 2012
#8
Låter som du har kortslutning mellan stödstagen och karossen. Öppna ljusen och kolla så stagen inte har kommit åt pluspolen. Eftersom karossen är - så bör det ha hänt något åt det hållet.
Senast redigerat av marcus80 (20 december 2012)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

10 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#9
Jag har tejpat plusanslutningen i ljusen för att utesluta det, men de funkar ändå inte. Hörde något om att de kan ändra polaritet om t.ex spaken växlar på - och inte +.. Någon som har något matnyttig och åtgärd åt det?

oo=00=oo
374 Inlägg
20 december 2012
#10
Har du lust att ta några bilder på installationen?

Freude am fahren!

5 127 Inlägg
20 december 2012
#11
Inte så att du satt + i lamphuset och - på lampan? Bosch rally ät i metall. Metall leder ström. Extraljusen är säkert skruvade i stötfångaren i plast men när du sätter dit stagen så vips har du kontakt mellan lamphuset och kaross vilket ger kortis. Byt plsts på kablarna på lampan och jorden i lamphuset så funkar det.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök