3388
Sök

Höja laddtryck på en S40 2.0 T

557 Inlägg
17 september 2006
Trådstartare
Hejsan, jag har då en Volvo S40 2.0 Turbo - 98. Jag undrar lite kort bara om det är nån som vet vad laddtrycket ligger originalt på den bilen samt hur mycket den max klarar av. Vore riktigt bra att veta hur mkt man ska höja utan att motorn tar allt för mkt skada av det. Tack på förhand. smile

//Jerry

3 295 Inlägg
17 september 2006
ditt laddtryck ligger på ca 0.4 bar org, ska du höja laddtrycket så är det enda sättet att köpa chip..
om du höjer laddtryck genom att tex skruva på wastegaten så kommer det inte bli bra för att bilen får för lite soppa och tändningen följer inte laddtrycket som det ska och det kan med andra ord bli motorras..

MVH johan

48 Inlägg
17 september 2006
du kan höjja laddtrycket genom att spänna wastegaten men sen måste du ändra bränslet med så motorn inte spikar.

557 Inlägg
17 september 2006
Trådstartare
Jag ska chipa den men vill veta hur mkt jag kan höja efter att jag har chipat.

//Jerry

Lada-missbrukare
566 Inlägg
17 september 2006
Fimpha skrev:

Trycket höjs NÄR du chippar!

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

557 Inlägg
17 september 2006
Trådstartare
Lada Tuning skrev:
Fimpha skrev:

Trycket höjs NÄR du chippar!

Ja, men jag undrar vad MAX den klarar är.

//Jerry

Vilse i pannkakan...
28 Inlägg
18 september 2006
Eftersom laddtrycket höjs vid en sk. chiptrimmning så får vi ju anta att denne person som knattrat ihop programvaran har koll på sina ettor coh nollor och således kommit fram till att motorn inte ska överladdas mer med denna programvara.

Så, håll inte på och BonnLeif-trimma din fina bil utan ta istället de pengarna du sparar på ev. motorskott och köp en vettig programvara! smile

47 Inlägg
1 oktober 2006
Någon som vet på ett ungefär vad laddtrycket hamnar på hos en s40 t4 med sam bilmode steg 3 chip (ca 250 hk)?

Tacksam för svar

Hellre än kork i skumpan än en sork i rumpan

10 287 Inlägg
1 oktober 2006
Fråga SAM. (det är sannolikt en laddtryckskurva som beror på varvtal, max måhända runt 4000 eller nåt sån och sedan fallande)

/Göran

Mr_C134N skrev:
Någon som vet på ett ungefär vad laddtrycket hamnar på hos en s40 t4 med sam bilmode steg 3 chip (ca 250 hk)?

Tacksam för svar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

47 Inlägg
1 oktober 2006
Tackar!

Hellre än kork i skumpan än en sork i rumpan

145 Inlägg
28 mars 2007
om du chip trimmar bilen så får den ca 0.8-0.9 i laddtryck...det är var den klarar av, egentligen är det precis på gränsen till att man borde ha en T4 turbo (T14)...du har en 98 då e det bara att leta upp en ny/begagnad T14 Turbo så kan du fixa lite mer hk till din bil smile ...men jag som har en 03:a har oturen och kan inte byta turbo å fixa så mycket som du kan, för mina kolvar å stakar e på tok för klena för att klara av det sad

Sök