3068
Sök

Vilken glykol? Volvo 740!

508 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#1
Tjena, tänkte tömma min kylarvätska och fylla på nytt genom den nedre slangen och byta till högre fryspunkt. Men undrade bara om det spelar någon roll vilken slags kylarvätska det är i en 740 -87a (B230F)? Då det på vissa av OK's glykoler står typ "Innehåller tillsatsmedel som skyddar kylsystemet i moderna motorer mot korrosion" eller något liknande? Kan motorn, packningar eller något bli skadat om man använder nån speciell glykol i en gammal 740? Tänkte om vissa glykoler är för starka för dom bilarna eller nåt, eller går det att använda OKQ8's vanliga glykoler när man tappat ur all kylarvätska? MVH Gustav

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

577 Inlägg
25 december 2012
#2
Det är nån glykol man inte ska ha när man har alutopp, vilken vet jag inte.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Påstängd
1 197 Inlägg
25 december 2012
#3
Det brukar väl vara blå/grön och röd, och jag tror inte jag sett annat än blå/grön i Volvo.
VAG kör på den röda, eller har jag fel?


113 Inlägg
25 december 2012
#4
Jag personligen kör på Statoils Antifreeze. Fungerar bra. Fanns flera dyrare modeller också, men jag tog bara den billigaste och blå är den till färgen.

Har en B230FK.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

218 Inlägg
25 december 2012
#5
Kör vanlig blå standardglykol den röda är longlife och dem ska inte blandas med den gula longlifeglykolen!

-

508 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#6
osterback skrev:
Kör vanlig blå standardglykol den röda är longlife och dem ska inte blandas med den gula longlifeglykolen!

Och den blåa menar du då bara OK's vanliga 4 liters dunkar?

Då menar jag den här (fast i 4-liters dunk) --> http://img57.imageshack.us/img57/1688/pict0637.jpg (den andra från höger.
Senast redigerat av gugge1234 (25 december 2012)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

Forummoderator
26 339 Inlägg
25 december 2012
#7
gugge1234 skrev:
osterback skrev:
Kör vanlig blå standardglykol den röda är longlife och dem ska inte blandas med den gula longlifeglykolen!

Och den blåa menar du då bara OK's vanliga 4 liters dunkar?

Då menar jag den här (fast i 4-liters dunk) --> http://img57.imageshack.us/img57/1688/pict0637.jpg (den andra från höger.

Kör på den du, men glöm inte blanda 50/50 med vatten..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

508 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#8
Okej låter bra, och 50/50 med vatten blir väl fryspunkt på -36 grader? Det borde just räcka, är -32 grader här uppe nu, och dem kallaste dagarna upp mot -35 men då lämnar man bog bilen hemma.. Men tack för svaren folket, och ha en fortsatt god jul! MVH Gustav

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

218 Inlägg
25 december 2012
#9
gugge1234 skrev:
Okej låter bra, och 50/50 med vatten blir väl fryspunkt på -36 grader? Det borde just räcka, är -32 grader här uppe nu, och dem kallaste dagarna upp mot -35 men då lämnar man bog bilen hemma.. Men tack för svaren folket, och ha en fortsatt god jul! MVH Gustav

Tack det samma!

-


Sök