Dels håller man på flit ner laddtrycket på lägre varv när man gör chipen för att drivlina och vevstakar ska hålla. Och har man dessutom original avgassystem som stryper rejält så tar det lång tid att få upp laddtrycket. Har man desssutom en wastegate som börjar bli klen, kanske inte servat ordentligt och igenkladdad ic och vevhusventiulation så påverkar även det negativt.
Att montera en mekanisk laddtrycksstyrning istället för att få upp trycket fortare kan se lockande ut, men det är fullkomligt fel ände att börja i. Problemet är bara att när man ökar laddtrycket över vad programmet är gjort för så ökas inte bränslemängd och tändläget justeras inte vilket kan leda till att det spikar hål i kolvar och andra otrevliga saker. Dessutom så är högt laddtryck på lägre varv ett effektivt sätt att ta reda på vilken av dem klena originalstakarna som är klenast och alltså viker sig. Även koppling/växellåda och drivaxlarna för rejält med stryk av såna där övningar. Vill man få upp trycket både fortare och högre med mindre risk för ras är det byte av avgassystem och speciellt downpipe som gäller, även att byta grenrör är något att titta på.