3686
Sök

Svårstartad ibland Passat 2003 1.9 TDI 4-motion (Filmklipp)

249 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Är nybliven ägare av en Passat tdi och nu finns det redan efter några dagar ett flertal fel på bilens motor.

Första problemet: Bilen har mer och mer blivit otroligt svårstartad rätt var det är när man kört hårt med bilen och den är varm, inbillar mig också att lutningen på bilen inverkar på hur lätt den startar. Kallstartning fungerar bra. Jag bör nämna att bilen har blivit feltankad häromdagen av mig, jag råkade tanka 7 liter bensin i bilen men kompenserade upp detta misstag genom att fylla upp resterande 25 liter diesel i tanken så jag fick full tank för att få en lägra procenthalt bensin. Feltankningen borde inte gjort upphov till startproblemet eftersom att det finns folk som tankar hela bilar full med bensin och kör tills dem tvärstannar sedan tömmer man systemet på verkstäderna sen går bilen. I detta fall så har det funnits 10% bensin i dieseln alltså.

Andra problemet: Den drar åt helskottas för mycket diesel. Den tar ungefär 1.2L/milen enligt färddatorn vid stadstrafik och vid långkörning får jag ner den på som minst runt 0.8. Dessa värden är för hög då den ska dra 05-06 långkörning och 0.7-0.8 stadstrafik.

Sista problemet är att bilen har svårt att gå upp i temperatur och går sällan över ~75 grader utan den ligger där runt 65-80 grader oftast men rätt vad det är så kan motorn blivit 90c men därefter så sjunker tempen ner igen efter lite körning nån minut. Kan detta ha något att göra med att bilen drar mycket diesel också? Typ tempgivaren eller något? Vore ypperligt om alla dessa 3 fel har en och samma orsak, fast temperaturproblemet fanns när jag köpte bilen och då gjorde den ingen märkbar skillnad..

Bilen går bra och är utrustad med kcr-box och har inga tecken på driftstörningar utom vid start ibland, ibland är den riktigt kämpig att få igång.

Film på hur svårstartad den är vanligtvis:
https://www.youtube.com/watch?v=O3yKPyC … ata_player

Vad sjutton kan det vara för fel på bilen? Köpte dieselbil och blev gravt besviken kan jag ju säga då den tog mer än min v70 2.5T chippad!

Tack på förhand!
MVH


2 848 Inlägg
1 november 2012
#2
Har du bytt bränslefilter/luftfilter på den eller vet du när det är gjort? Verkar nästan inte få diesel som den ska.

Jag skulle iallafall börja där då det inte är varken särskilt svårt eller kostsamt.

Blir den inte bättre då kan det va spridare bränslepump eller nån givare. Svårt att säga.

Att den inte går upp i temp som den ska kan nog va termostaten som spökar för dig.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 november 2012
#3
pump, glödstift för att den är trögstartad, andra är nog termostaten som är skit... sen är nog kcr boxen boven till att den drar mer


249 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#4
Glödstiften har ingen betydelse på en varm dieselmotor Funkiee.. =/
Funkiee skrev:
pump, glödstift för att den är trögstartad, andra är nog termostaten som är skit... sen är nog kcr boxen boven till att den drar mer


171 Inlägg
1 november 2012
#5
Backventil som är dålig och inte håller tillbaka bränslet, utan skickar det tillbaka till tanken när den står ett tag, skitiga rör/filter, dåliga glödstift, får luft i bränslet, ställ bilen i brant nerförs fronten först, då rinner de inte tilbaka å kolla om den är lätt startad,

Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 november 2012
#6
aha, var det när den va varm också hmm gör som Ej-son, backventilen är vanlig, har en polare som är ett dieselmongo, han hade det felet på några av hans bilar smile


249 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#7
Idag for jag iväg och handlade:
Olja
Oljefilter
Dieselfilter
Termostat

Hade en teori att olja och filter kan få ned förbrukningen en del om oljan var dålig i motorn. Tänkte även att "jag prövar väl att byta dieselfilter också och ser om den blir bättre med trögstartandet. Och termostaten köpte jag för att kanske få upp temperaturen på kylvattnet till 90 grader istället för en svajande temp.

Det enda som gav resultat var termostaten som var boven och inte tempgivaren. Nu fungerar temperaturen som den skall!

Men startproblemet och den höga dieselförbrukningen kvarstår. Prövade idag med färddatorn och det går absolut inte att få den under 0.9 vid riktigt riktigt mesig blandad körning. Jag tankade även idag också och jag kom fram till att jag kört 48 mil på 65 liter vilket gav en förbrukning på 1.35 cirkus.

Vad i hela sjutton är felet på bilen igentligen.. hmm Ska jag pröva med backventilen nu eller? Vad kan ligga bakom den skyhöga förbrukningen? Bilen ryker inte speciellt när man kör eller något..


302 Inlägg
2 november 2012
#8
Ta bort KCR boxen om du inte gjort det

5 127 Inlägg
2 november 2012
#9
När byttes kamremmen senast? Kan vara så att pumpen står fel och därav ger dina sympom. Själv tror jag inte  kcr boxen är boven i dramat.  Svartryker den mycket?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

171 Inlägg
2 november 2012
#10
Den ryker inte mycket? Tänkte om nån ställt upp pumpen, hur är dem här pumparna är dem remdrivna? Om dem är det kolla så dem står rätt så Spåren stämmer med varandra, annars pröva byta backventil, inte farligt dyrt, ha motorn på tomgång å öppna spridarören så ser du om det kommer ut nå luft, när du lägger diesel filtret lägg alla oringar som ska vara så det blir tätt,

Administratör
2 980 Inlägg
2 november 2012
#11
Det sitter 4a pumpar på en passat 03a "pumpdysa" dom sitter ihop med spridarna och pumpar in diesel med hjälp av kamaxeln. Sitter bara vev o kam rätt så ska det funka...

En kopp av den svarta såsen...

249 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#12
När jag köpte bilen så var det enda felet att bilen drog för mycket diesel, startproblemet kom typ 2 dagar efter att jag köpt den. Så att kamremmsbyte gjort att dieselpumpen står fel känns ju lite osannolikt då den skulle varit lika vrångstartad vid köpet av bilen då också..

Vart sitter backventilen då? Får väl pröva byta den nästan smile

Och nej den ryker ingenting alls!

KCR-boxen kan inte vara orsaken till den "skyhöga" bränsleförbrukningen heller, det är jag säker på!

MVH
Senast redigerat av Civilarn (2 november 2012)


888 Inlägg
2 november 2012
#13
Bytt tempgivare? Kollat felkoder?

5 127 Inlägg
2 november 2012
#14
Dum fråga men har du läst felkåder?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

171 Inlägg
2 november 2012
#15
På alla min dieselar har den suttit mellan filter å pump, men haru ställt den i nerförsbacken? Prövat lufta den?

249 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#16
Kollade felkoder och det fanns inga..
dessa bilar luftar sig själv så det är inte av vikt att pröva lufta tänker jag..


Lastbilchaufför
53 Inlägg
2 november 2012
#17
Hej ! hade samma problem idag!! Å sprutade startgas så den startade!! dom är fördjävliga sa dom på verkstaden att lufta sig kan ta ett jävla tag..


Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 november 2012
#18
startgas är inte bra för diesel motorer! du kan lätt knäcka vev osv i motorn!


Administratör
2 980 Inlägg
28 december 2012
#20
Felet är väl att en spridare kostar lika mycket som en bytestopp med alla spridare i....

En kopp av den svarta såsen...


Sök