3816
Sök

Kass drivknut och kan man sätta fel? Akut!! audi 90 quattro -90

450 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Tjenare.

Har tidigare bytt drivknutar på bilar utan problem och till min fråga är om man kan sätta en drivknut fel i navet? Bilen i frågan är en audi 90 quattro -90.anledningen är till att jag frågar är att de har uppkommit kraftiga vibrationer i motorvägsfart som inte fanns tidigare. Men jag såg till att den gick in helt och har dragit åt drivknutsbilent med rätt moment. kan de vara att abskransen inte har kommit in hela vägen kanske? sen om man kan på något sätta ta reda på hur en drivknut är kass? har dock aldrig stött på de på någon bil så har ingen erfarenhet utav de.

219 Inlägg
27 december 2012
det knackar om dom e kassa smile testa ratta fullt åt nått håll i låg fart så lär du höra smile

450 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
LuddizR skrev:
det knackar om dom e kassa smile testa ratta fullt åt nått håll i låg fart så lär du höra smile

okey får testa de då. vad tror de ang att man satt dom fel? Vibrationerna kommer efter 90 kmh tydligen. ska upp och provköra bilen imorn igen tänkte jag. så om de knakar när man svänger full åter höger eller vänster så är dom kassa annars så är de lugnt?

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 december 2012
Öh....Det skall inte vibrera, iaf inte pga att man bytt drivknut. Vibbar det så kan det vara följande: Obalans i hjulen. Kärvande drivknut (tveksamt!) eller att du råkat "pilla" bort nån högst eventuell "balansvikt" på själva drivaxeln. Vissa bilar tex har en rätt stor "balansklump" på ena drivaxeln, den längre TROR jag (framhjulsdrivna brukar ha olika drivaxlar höger/vänster).
Gällande knak: Knak vid fullt rattutslag = i regel yttre drivknutar. Knak vid gaspådrag "raktfram": I första hand inre, men kan även vara yttre, vilket jag erfarit personligen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

450 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
Så nu har jag fått ordning på problemet. de visade sig att hjulbultarna hade släppt av någon konstig anledning även fast jag hade dragit åt de. så nu är problemet löst:)

Sök