3046
Sök

Bilslutsteg inomhus (Hemelektronik)

36 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
Nu vet jag inte riktigt hur rätt tråden hamnar, lägger den här eftersom det i grunden handlar om billjud. Mod får gärna flytta den om den ligger fel smile

Jag har letat igenom tiotalet trådar på både Zatzy, Garaget, MinHembio/Prisjakt och liknande, om hur jag kan gå tillväga för att koppla in mina bilbasar till datorn. I samtliga av dessa svamlas det hit och dit om att använda nätaggregat (som inte kan leverera rätt amperetal), huruvida olika sorters bilbatterier kan/inte kan explodera, och i övrigt enormt otydliga och irrelevanta svar, där det mest< bara verkar handla om rena och skära gissningar. Därför gör jag själv ett försök, att se om jag får nån lycka med tråden.

Eftersom jag är en student med en begränsad ekonomi, som redan har ljud i bilen, funderar jag på huruvida inkoppling av basarna kan vara möjligt i hemmet. Så här hade jag tänkt det:

1. Vägguttag > Bilbatteriladdare
2. Bilbatteriladdare > Bilbatteri (ej gelbatteri, så det kommer ev. stå utomhus)
3. Batteri > Steg (Rockford Fosgate P4004 1600w (400w RMS)
4. Steg > 2st Bryggkopplade MDS Audiophile 1290 2x700w (2x350w RMS)
5. AUX-kabel från datorns subwooferkontakt > Steg

Är det en dålig idé, tror ni? Kommer en vanlig 8A OKQ8-laddare, med ett 60 Ah batteri, att greja det?
Känns lite osäkert om laddaren mår speciellt bra av såpass kraftiga påfrestningar. Jag är ju inte direkt jättesugen på att elda upp prylarna. All hjälp mottages därför tacksamt, gott nytt år till er alla! smile
Senast redigerat av Q4Rspwn (28 december 2012)

91 Inlägg
28 december 2012
Bara en simpel tanke.. skippa laddare och batteri och ta ett vanligt nätagg från datorn istället.. borde ge nåttsånär bra kräm om du inte tar det billigaste möget..
så är det iaf kopplat i garaget här o där har jag bara ett kass nätagg iofs som ger ut 350W och nånstans runt 30A på 12V och det duger hyffsat iaf till enklare saker..

finns andra agg också självklart som pressar ut mer A på 12V om det behövs..

36 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
Eksak skrev:
Bara en simpel tanke.. skippa laddare och batteri och ta ett vanligt nätagg från datorn istället.. borde ge nåttsånär bra kräm om du inte tar det billigaste möget..
så är det iaf kopplat i garaget här o där har jag bara ett kass nätagg iofs som ger ut 350W och nånstans runt 30A på 12V och det duger hyffsat iaf till enklare saker..

finns andra agg också självklart som pressar ut mer A på 12V om det behövs..

Det skulle jag kunna göra. Frågan är bara vilket agg som pallar med 60A kontinuerligt. Normalt sett brukar det handla om peakeffekter, som dessutom är fördelade över flera linor. Tolvvoltslinan på mitt XFX Core Edition 550w ligger på sammanlagt 53A. Problemet är att detta peakvärde teoretiskt gör, att jag blåser det vid det första fulla effektuttaget.

Men om det ändå funkar, vore det en smidig idé. Tar ingen plats och man slipper kabeldragningar genom fönstren. Problemet är ju att en bra nätdel kostar, vilket jag i största möjliga mån vill undvika.
Senast redigerat av Q4Rspwn (29 december 2012)

91 Inlägg
29 december 2012
alternativt är ju annars att du helt enkelt får låta bli att kräma på till max och hålla dig under helt enkelt ;D

5 119 Inlägg
29 december 2012
ett annat alternativ är ju å köpa en billig beggad förstärkare så slipper man krångla;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

36 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
mb_pucken skrev:
ett annat alternativ är ju å köpa en billig beggad förstärkare så slipper man krångla;-)

Sant. Fast då kan jag ju lika gärna köpa riktiga högtalare på en gång, så slipper jag släpa in utrustningen från bilen... och vips drar det iväg till ett par tre tusen wink
Min yamaha rx-v365 orkade med nöd och näppe driva en av basarna, så det blir nog att fortsätta chilla med min creative-10a tills vidare. Lite märkligt, då min tidigare technicsstärkare pallade med en gastolva utan problem.

Sök