3184
Sök

Bytt dioder i elhissar på v70 till blå men bara förardörr som funkar???

860 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
Har bytt ut alla diodrarna från fula gröna i knapparna för el hissarna i dörrarna på min v70. Men jag får bara förar dörren att funkadom andra dörrarna är dioderna döda på... Har lött dom på samma sätt som förar dörren o alla har rätt motstånd... Ska man vända diodrarna tvärrt om på dom andra dörrarna lr hur funkar det med plus o minus på dom andra dörrarna?

2 024 Inlägg
29 december 2012
Man måste ju mäta för att säkerställa vad som är plus och minus eftersom dioden är polaritetsberoende.
Sen finns det inget som heter diodrar, det heter dioder.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

860 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
ja ja ja.... asså vad jag vet så funkar bara en diod som har plus på höger på höger sida o inte på vänster.... orginal gröna diodrar sitter med plus på vänster och minus på höger för plusen är alltid den lille i dioden o oftast har plusen längst ben med.... och satte dom nya exakt som dom gamla satt fast med motstånd o allt... o det funkar på FÖRAR DÖRREN asså ja vet att det funkar... men inte på dom andra dörrarna.... så de som är frågan är ja har hört av en att på höger asså passagerar sidan har volvo vänt så plus är på vänster sida.... ja undrar då om de e nån mer som har bytt till blå led dioder i elhissarna o hur dom gjorde....   

sen SKIT SAMMA om man säger dioder lr diodrar.... det är liksom bara SINGULAR och PLURAL....

2 024 Inlägg
29 december 2012
Därför man mäter vad som är plus och minus innan man löder fast. Långa benet är alltid plus. En diod, flera dioder. Ordet diodrar existerar inte.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

292 Inlägg
29 december 2012
Expoze skrev:
Därför man mäter vad som är plus och minus innan man löder fast. Långa benet är alltid plus. En diod, flera dioder. Ordet diodrar existerar inte.

+1

2 024 Inlägg
29 december 2012
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42270/42270-da39240b4764b4f36dac1b25a31af263.jpg

Samarbetspartners:

860 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
ok... jo ja vet att långe benet alltid är plus... men nu va de inte det ja undrade över va namnet på skiten är lr va som är plus o minus på dioden utan om det är NÅGON MER som har bytt från orginal gröna dioder till blå och hur dom har gjort o så..... så om du inte har gjort om de så på en Volvo V70 behöver du inte svara.... TACK IAF...

2 024 Inlägg
30 december 2012
Om du tittar på bilden så ser du ett bra sätt att avgöra vad som är plus och minus innan man tar bort en redan ditlödd diod, nämligen att ena sidan är lite avfasad. Det att den lilla delen inuti dioden ska vara plus har jag själv råkat ut för att det inte stämmer.

Samarbetspartners:

Avstängd
10 388 Inlägg
30 december 2012
Expoze skrev:

Jag tar det steget längre i språklektionen;

Bestämd singular; dioden
Bestämd plural; dioderna
Bestämd genetiv singular; diodens
Bestämd genetiv plural; diodernas       
Irreguljär plural; dioder
Obestämd genetiv singular; diods
Obestämd genetiv plural; dioders

mikael_86 skrev:
ok... jo ja vet att långe benet alltid är plus... men nu va de inte det ja undrade över va namnet på skiten är lr va som är plus o minus på dioden utan om det är NÅGON MER som har bytt från orginal gröna dioder till blå och hur dom har gjort o så..... så om du inte har gjort om de så på en Volvo V70 behöver du inte svara.... TACK IAF...

De har mest troligt sett till att plus hamnat på rätt ställe. Svårare än så -är- det faktiskt inte. Om Volvo (eller rent av Kungen själv för den delen) sätter så att plus är på "vänster sida" (eller höger), så spelar det ingen roll alls, om man faktiskt bara ser till att mäta.

Gör om, gör rätt
Senast redigerat av it_mutt (30 december 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

860 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
Expoze: okej de visste jag inte om... har lärt mig via teknik programmet att den lilla delen i själva deoden är plus och oftast är den med länsta benet med... .ok då lärde man sig något nytt... men får väll ta o koppla in el hiss knapparna på en 12V el addapter och se vart någonstans den strömmen tar vägen den måste ju komma till led dioden via nån av kontakterna så och de finns ju inget man kan bränna på de sättet häller... de va mer om de fanns nån mer här på garaget som bytt till blå led i sin v70 med o som visste hur man lättare gjorde allt... men men tack för hjälpen iaf..

Sök