3292
Sök

Last säkring BE säkerhetskontroll.

8 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Eftersom det är endast en säkerhets kontroll så kommer jag inte behöva ha släpet super lastat utan bara ett vanligt lätt släp men ändå principen är detsamma bifogar även en bild.

ifall jag nu är så pass till att spänna fast ett bord(ca 40kg) så som #2 är uppvisat på en träpall. Med 75graders lutning på spännbanden med 4 st spännband varav alla 4 spännband tål 4ton, som utgör en brots styrka på 10% = 400kg per band. Visst är jag då inte så pass till att  bli underkänd på min säkerhets kontroll utav lastsäkring då? Menar, då är det dubbla spännband, vilket som är sagt till att behövas då det är mindre än 75graders lutning.

håller på att smått stressa ihjäl mig själv över detta just nu och skulle mycket gärna vilja ha svar på min fråga sad

http://i.imgur.com/qv9pw.png

25 Inlägg
2 januari 2013
Om jag nu förstått det hela rätt så vill du surra fast ett bord som väger ca 40kg? Med 4 st 4 tons band... oavsett vad du har för friktion så skulle jag vilja säga att de e ren overkill... Är det mindre än 75 graders lutning krävs inte dubbla band, däremot måste du halvera värdena... sen hänger det ju även på vad det är för material som ligger an emot varandra... Är du tvungen att använda överfallssurrningar då? Finns ju andra metoder med...

564 Inlägg
3 januari 2013
Tänk också på att om du spänner fast lasten på en "lätt" släpkärra, så är det inte säkert att lastöglorna klarar av 4-tons spännband. Inte kul att åka dit på överlast på grund av spännbanden. smile

8 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Det är ett träbord, med ganska kraftiga träben. Som ska stå på en träpall emot plya/plywood under.
Dart, jag vet inte ifall jag skullevara så pass till att göra en loopsurrning eller inte. Det kanske skulle till att vara det smartare alternativet då kanske? Men är ändå inte överfalls surrning ändå till att vara det bättre i sig? Skulle gärna vilja ha ett rakt svar bara å inte en massa följd frågor. Överstressar redan över att jag har problem med att försöka till att måste hitta nått annat att slänga på ifall inte detta är till att duga..

25 Inlägg
3 januari 2013
Då har du 0,45 i friktion om det e blött och 0,5 om de e torrt enligt tya´s lastsäkring vid transport på väg. Å jag antar att flaköglorna iaf är godkända för 750kg... jag tänkte mer på att skjuta fram bordet mot framlemmen och använda en grimma på baksidan... men ett enkelt band håller ju 100kg vid 0,4 i friktion så kör du 4tons band så ska de ju räcka med ett band...

8 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Det hade jag inte ens tänkt på...

* Voff voff *
10 694 Inlägg
3 januari 2013
Menar du att du tänkt att du ska göra uppkörningen för BE med ett lätt släp med ett 40 kg bord på? Eller är detta endast i övningssyfte?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

8 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Skall endast göra en säkerhets kontroll på släpet för att passera på mitt BE kort. Därav behöver man inte ha samma kriterierna som det behövdes när man körde upp. När du gör säkerhets kontrollen så är det bara allmänt genomgång av släpet. Därav att du kan ha lätt släp med nästintill inget lastat sålänge det är lastat på ett last säkert sätt..

* Voff voff *
10 694 Inlägg
3 januari 2013
Rosakaninen skrev:
Skall endast göra en säkerhets kontroll på släpet för att passera på mitt BE kort. Därav behöver man inte ha samma kriterierna som det behövdes när man körde upp. När du gör säkerhets kontrollen så är det bara allmänt genomgång av släpet. Därav att du kan ha lätt släp med nästintill inget lastat sålänge det är lastat på ett last säkert sätt..

Aha! Du ska alltså bara göra om säkerhetskontrollen, då förstår jag. smile

Lycka till!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (3 januari 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2013
När jag blev kuggad på säkerhetskontrollen men klarade resten av be-kortet så sa dom att jag ändå skulle lasta som det stog i boken. dvs någon viss procent av hur mycket vikt släpet fick lasta. i mitt fall blev det ett proppat släp med däck och fälg.

Detta var år 2012.

You got to risk it, to get the biscuit :)

415 Inlägg
3 januari 2013
Jag hade kört en loop därför att jag tycker gods sitter fast bättre så. Har man bordet centrerat så funkar överfallssurrning också. Har du två av dina band och drar åt lite lagom så funkar det också bra. Kolla och känn på bordet så det sitter ordentligt bara.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

149 Inlägg
3 januari 2013
är det inte två tredjedelar av maxlasten man skall ha på släpet ?... så var det iaf på CE.. MVH Bjacke

#SwedenRing

8 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
Bjacke: Det är BARA säkerhetskontrollen jag skall göra om. Inte uppkörningen eller vidare. Så länge man är till att ska göra säkerhetskontrollen endast behöver du bara ha ett lätt släpvagn. Du får även ha automat växlad bil även om du inte har speciellt märkt för att du ska ha det. smile

Sök