2241
Sök

Startspärr 855

121 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Fick precis hem mitt lilla projekt, det är en 855 turbo 1995 som inte startar. Det första jag la märke till var en röd blinkande lampa med ett litet hål under, sökte runt lite och har hittat att det finns startspärrar med någon form av pinne. Så jag tänkte kolla om det är någon här som har något bra förslag på hur jag ska få igång den? smile

Det ända jag tycker känns lite konstigt är att startmotorn går runt och att den tänder till lite utan att gå igång, även fast startspärren är ute :S

Bild på den blinkande lampan:

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a … 9738_n.jpg

Edit: märkt att det inte verkar så populärt att skriva detta i öppna förum, men vore grymt tacksam om nån kunde pma mig hur man gör smile
Senast redigerat av TobiasAndersen (5 januari 2013)

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!

1 008 Inlägg
5 januari 2013
#2
Eftermonterad immobiliser som man brukar få med på köpet i importbilarna..
Immobilsern brukar bryta bränslepumpens matning och tändningen.
Tag ned plastpanelen vid pedalstället och lokalisera den svarta låda som utgör immobiliserns styrbox.
Ut från denna går det en knippa med helsvarta kablar som är inkopplade i närheten av elcentralen.
Ett par av dessa är strömförsörjning och 4-6st är till respektive spärrkrets om 2st per krets.

Så det är bara att följa de svarta kablarna till du hittar änden på dem, de kablar som skall identfieras i första hand är spärrkablarna,  Parkablar är inkopplade i Serie med en av bilens kablar.

När du hittat ett par kablar som går till en varsin kabel i bilen som har samma färger så fimpar du de svarta kablarna och kopplar sedan ihop bilens kabeländar med varandra igen, eventuellt kan det sitta 1-poligt kontaktdon i ändarna på ett par av dessa, så det är bara att dra isär och koppla ihop, om jag inte minns fel är en av spärrkretsarna kopplad till en rosa kabel.


121 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#3
240bns skrev:
Eftermonterad immobiliser som man brukar få med på köpet i importbilarna..
Immobilsern brukar bryta bränslepumpens matning och tändningen.
Tag ned plastpanelen vid pedalstället och lokalisera den svarta låda som utgör immobiliserns styrbox.
Ut från denna går det en knippa med helsvarta kablar som är inkopplade i närheten av elcentralen.
Ett par av dessa är strömförsörjning och 4-6st är till respektive spärrkrets om 2st per krets.

Så det är bara att följa de svarta kablarna till du hittar änden på dem, de kablar som skall identfieras i första hand är spärrkablarna,  Parkablar är inkopplade i Serie med en av bilens kablar.

När du hittat ett par kablar som går till en varsin kabel i bilen som har samma färger så fimpar du de svarta kablarna och kopplar sedan ihop bilens kabeländar med varandra igen, eventuellt kan det sitta 1-poligt kontaktdon i ändarna på ett par av dessa, så det är bara att dra isär och koppla ihop, om jag inte minns fel är en av spärrkretsarna kopplad till en rosa kabel.

Jag hittade boxen du beskrev, men verkar som att den tidigare ägaren redan vart där. Han hade bryggat de svarta kablarna, sökte runt lite mer och och det verkar också som att det ska funka, jag kanske borde felsöka lite mer. Känns som att den inte borde tända till lite om den är startspärrad.

Läst runt lite och det jag tror mest på just nu är att ventillyftarna eller kamaxelgivaren, ska kolla soppa o tändning imorn och ta det där ifrån.

Ta en sväng förbi mitt 855-projekt och säg vad du tycker HÄR!


Sök