Jag har fått nys om en hyfsat billig D24 till min nybessade skattebefriade 244.. Men jag undrar om det är värt att köpa den? Priset är satt på 5000 med låda och kardan.
Sen en annan fråga, hur svårt är det att montera, samt hur lång tid tar det uppskattningsvis? Vad skulle det kosta om jag lämnade in bilen på ett motorbyte? Jag är inte kunnig för 5 öre..
4stroke, du kunde inte mycket du, men du vet att alla diesel bilar dricker lite olja? men dom dricker destumer om du häller i tanken, en får en fräsch d24a för 5 mä låda å kardan
5000 tycker jag är dyrt! typ 2000 hade jag betalat satsa på en motor som håller. d24orna är ju typ kass från fabrik... dricker ju olja som fan.
Nä, D24 är inte kass från fabrik, det är en ypperlig motor anser jag, har haft ett stort antal och aldrig haft några problem med nån av dom, sköter man om dom och servar dom som man ska så dricker dom inte onormalt mycket olja. Saknar man både förstånd och vett avseende hur man bör köra en D24:a... ja då törs jag nog hålla med om att det är en kass motor från fabrik och att man inte ska betala mer än 2 tusen (eftersom den är så kass från fabrik) och att den dricker olja som fan (eftersom man varvat 7 tusen varv hur länge som helst och skickat på 1.7 bar i ladd om man har turboversionen).
Kort och gott, visst...det är ingen räsermotor som dom flesta verkar tro, tycker personligen att det är jävligt synd att folk som saknar förstånd har lekt sönder det mesta i D24 väg.. :S svårt att hitta bra delar nu för tiden... :S
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Jag har fått nys om en hyfsat billig D24 till min nybessade skattebefriade 244.. Men jag undrar om det är värt att köpa den? Priset är satt på 5000 med låda och kardan.
Sen en annan fråga, hur svårt är det att montera, samt hur lång tid tar det uppskattningsvis? Vad skulle det kosta om jag lämnade in bilen på ett motorbyte? Jag är inte kunnig för 5 öre..
Tacksam för svar!
Mvh/ Oscar (skrotnisse)
Kolla om motorn är i bra skick, testa kompression kanske så du ser att den är tät och fin, samt kolla oljan hur den ser ut och du ser ju det allämänna skicket om motorn är jävligt oljig och skitig.
Är motor och låda i bra skick så är 5 tusen nog en bra deal. Kommer motorn från en 240 så passar den rakt ner om du får med motorfästen och främre avgasröret och kardan och allt sånt, även kylaren behöver du samt en annan krängningshämmare om jag inte minns fel.
Är du inte motorkunnig för 5 öre är detta kanske det perfekta läget att börja lära sig !? att lämna in kostar nog ett antal tusen.
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **