3219
Sök

Saab 9000 -91 generator laddar ej

210 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Laddningslampan släcktes ej när jag skulle köra hem från jobbet igår. Hem kom jag dock ändå för jag har ett friskt batteri. Idag har jag bytt laddningsregulatorn/kol men ändå släcks inte lampan. Fixar ett generatorbyte problemet månne?


21 761 Inlägg
28 juli 2012
#2
Ladda gärna upp batteriet med batteriladdare medan du felsöker, även om batteriet är friskt så har det troligen blivit delvis urladdat när du körde utan fungerande laddning.

Testa att plocka loss kabeln på generatorns D+ och se till att kabelskon inte tar mot någon metall, vrid sedan på tändningen och se om laddningslampan lyser. I detta läge ska den inte kunna lysa eftersom kabeln på generatorns D+ är bortplockad.

Den kabeln kommer från laddningslampan och behöver en jordpotential från D+ för att lysa och om lampan ändå lyser fastän kabeln är bortplockad så tyder det på kortslutning någonstans i kabeln. En sån sak gör att generatorn inte kan ladda. smile

210 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
#3
Två anslutningar på generatorn. En tjock som skruvas fast med en mutter och en till med ett stift med en kabelsko. Jag tog bort kabelskon och då lyser inte laddningslampan när jag slår på tändningen.

Tackar för all hjälp!

Tillägger att all belysning under någon månads tid fladdrat med motorn på tomgång för att lysa stadigt (vad jag kunnat se) vid högre varvtal. tillägger också att jag tyckte det var glapp i axeln i genaratorn när jag hade den av för att byta regulatorn men det är kanske normalt med lite glapp i axeln?
Senast redigerat av Bosse-buss (28 juli 2012)


Forummoderator
18 013 Inlägg
28 juli 2012
#4
Bosse-buss skrev:
Två anslutningar på generatorn. En tjock som skruvas fast med en mutter och en till med ett stift med en kabelsko. Jag tog bort kabelskon och då lyser inte laddningslampan när jag slår på tändningen.

Tackar för all hjälp!

Tillägger att all belysning under någon månads tid fladdrat med motorn på tomgång för att lysa stadigt (vad jag kunnat se) vid högre varvtal. tillägger också att jag tyckte det var glapp i axeln i genaratorn när jag hade den av för att byta regulatorn men det är kanske normalt med lite glapp i axeln?

Som D-tab skrev så verkar ju den "lilla kabeln" göra sitt jobb. Mät på generatorns grova kontakt volt och gör det på batteriets pluspol. Skillnad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

210 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
#5
Och voltmätaren är naturligtvis kass! Får köpa en ny imorgon!


210 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#6
Som D-tab skrev så verkar ju den "lilla kabeln" göra sitt jobb. Mät på generatorns grova kontakt volt och gör det på batteriets pluspol. Skillnad?

12.14 volt på båda ställena.


210 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#7
Tror att generatorn behöver bytas.

En Bosch universal 80 A från Biltema borde väl fungera? Remskivan får jag kanske flytta över.
http://biltema.se/ProductImages/63/large/63-629_l.jpg

Eller blir det en från skroten.
Senast redigerat av Bosse-buss (29 juli 2012)


210 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#8
Det blev en generator från skroten och problemet löstes men nu är bilen skrotad. Kör Volvo som vinterbil numera, eller en 460 med en 2.0 motor från Renault. Men det står Volvo överallt på min 460 så det är ju en Volvo. smile
Senast redigerat av Bosse-buss (9 januari 2013)



Sök