3105
Sök

Temp går ner vid "fortkörning" passat tdi

88 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Hej!

Har en Passat 98 tdi 110hk.

När jag köpte bilen hade den problem med att gå upp i temp, felsökte och var som vanligt på dessa termostaten som strulade, åtgärdat och bilen har bra värme och tempen funkar som den ska, förutom när man kör fort.

Vi pratar motorvägsfart 120km/h eller mer, då åker tempen ner i botten för att sedan gå upp när man kör lugnare. Detta gäller framför allt när man kör nedför(minimal belastning).Haft en likadan förut, den gick ner i temp på tomgång,yterst lite(vanligt tydligen). Men inte landsväg?

Har inga kända fel annars, förutom ett glödstift som e kasst, men de är orelevant.

Nån som vet?, har redan en ölkartong i fronten, snälla inga svar kör inte 150 då, något är fel ju?

-= 666 =-
31 Inlägg
8 januari 2013
Klassiska problemet på äldre diselbilar sad

Min bmw 530d gjorde samma sak bytte termostat blev bättre.. Plastbit i halva grillen gjorde det sista..

Inget knas med att fläckten går konstant? Iofs det e vel elfläckt så det borde man ju höra..

Antar att värmen avtar oxså?

Volvo 242 T5 600Whp http://www.mtracing.se

1 624 Inlägg
8 januari 2013
Hela min bil frös när jag körde fort en kall vinterdag smile

Edit: Också VW
Senast redigerat av careau (8 januari 2013)

75 Inlägg
8 januari 2013
Nicke det är bara att byta bil wink !!

Ride Low and Slow!

785 Inlägg
8 januari 2013
Kyler för bra av fartvinden. Inte så att du saknar lite plastbitar framför kylare?

Its not the fart that kills, its the smell...

2 250 Inlägg
9 januari 2013
Att bilen fryser beror på att kylvätskan inte är blandad rätt. Att den går kall vid hög fart beror på en öppen trasig eller felande termostat.

577 Inlägg
9 januari 2013
Importerad?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

88 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Att bilen fryser beror på att kylvätskan inte är blandad rätt. Att den går kall vid hög fart beror på en öppen trasig eller felande termostat.

Kylvätskan fryser inte när de va -20, så tror den är rätt?!

Har bytt till en helt ny termostat, funkar bra annars förutom onormalt höga farter?

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
10 januari 2013
Vuoleva skrev:
Hej!

Vi pratar motorvägsfart 120km/h eller mer, då åker tempen ner i botten för att sedan gå upp när man kör lugnare. Detta gäller framför allt när man kör nedför(minimal belastning).Haft en likadan förut, den gick ner i temp på tomgång,yterst lite(vanligt tydligen). Men inte landsväg?

Det där bekymmret hade jag med på min förr-förra Passat -99.. De tvar tempgivaren som strulade.
Den sitter på motorns högra sida om man står framifrån. Den borde vara blå och ganska fyrkantig.
Kallas för G62 hos Vw och kjostar ca 400kr, göm inte packningen!

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Sök