3513
Sök

Ni med låga bruksbilar, hur funkar det på sämre vägar?

115 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#1
Har tänkt att kapa fjädrarna på min Volvo 745 för jag gillar låga bilar. Men det finns ett litet problem.
Jag gillar att fiska och dom sjöarna jag fiskar i ligger efter grusvägar, vissa sämre än andra.
Ni som kör väldigt låga bruksbilar, åker ni på sämre vägar någon gång och hur funkar det?
Framkomligheten är ju lite begränsad.

4 162 Inlägg
8 januari 2013
#2
Jag har sänkt min 65mm bak och 75 mm fram. altså 2 varv bak och 2,5 fram. Är ju inte överdrivet låg men stor skillnad mot original. Fungerar utan problem att ta sig över farthinder och köra på dåliga grusvägar.

Kan köra över fartgupp i minst 30 utan att något slå i iaf.


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
9 januari 2013
#3
Min gamla 745 låg på gummina, var bara höja stereon och gasa efter dåliga vägar när man skulle ut och fiska tex... wink

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

2 656 Inlägg
9 januari 2013
#4
nisseper skrev:
Har tänkt att kapa fjädrarna på min Volvo 745 för jag gillar låga bilar. Men det finns ett litet problem.
Jag gillar att fiska och dom sjöarna jag fiskar i ligger efter grusvägar, vissa sämre än andra.
Ni som kör väldigt låga bruksbilar, åker ni på sämre vägar någon gång och hur funkar det?
Framkomligheten är ju lite begränsad.

min bmw e ganska låg går inget vidare att ha som brukis igentiligen kommer inte in på vissa infarter tex med småkullar på men ska man va fin får man lida pin wink


1 232 Inlägg
9 januari 2013
#5
har kört utan fjädrar en sommar på bara genomslagsgummina en gång och har funkat bra, går att köra överallt men man får planera sin körning och sick-sacka emellan hålor och diverse fartgupp. men har man bråttom och en tung gasfot och gillar att gasa är det la ingen höjdare kanske....

152 Inlägg
9 januari 2013
#6
min 142a låg på väldigt korta genomslag i somras och som han innan skrev så gäller det att planera sin körning.. jag kom fram överallt där jag åkte iallafall. det var väl ingen höjdare att åka grusväg men vet man hur man ska köra så går det bra. Tillexempel när jag skulle till min sommarstuga fick jag ligga på sidan av vägen för om jag låg i mitten skrapade det under helatiden men det gick bra ändå, bara ta det lungt. så kapa på du!smile
Senast redigerat av PatrikAyoub (9 januari 2013)

1 232 Inlägg
9 januari 2013
#7
coils e ju det bästa tätt efter airride,hydralik osv. men kapa får man göra på volvo.elr ta bort fjädrarna helt, så slipper du kapa sönder dom.

5 127 Inlägg
9 januari 2013
#8
min merca är hyfsat låg å de har funkat bra. dock fått myta lite plast osv någon gång men de hör till:-P kör även jag mycke grusväg å kör man smart funkar de oftast:-) dock får ja tänka på att lägsta punkten är mill oljetråg i alu:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 751 Inlägg
9 januari 2013
#9
zemet skrev:
Jag har sänkt min 65mm bak och 75 mm fram. altså 2 varv bak och 2,5 fram. Är ju inte överdrivet låg men stor skillnad mot original. Fungerar utan problem att ta sig över farthinder och köra på dåliga grusvägar.

Kan köra över fartgupp i minst 30 utan att något slå i iaf.

de är ju inte så konstigt när volvo 740 från första början är halvmeter från marken big_smile

Who Djaa bless no man curse

4 162 Inlägg
9 januari 2013
#10
DasAuto skrev:
zemet skrev:
Jag har sänkt min 65mm bak och 75 mm fram. altså 2 varv bak och 2,5 fram. Är ju inte överdrivet låg men stor skillnad mot original. Fungerar utan problem att ta sig över farthinder och köra på dåliga grusvägar.

Kan köra över fartgupp i minst 30 utan att något slå i iaf.

de är ju inte så konstigt när volvo 740 från första början är halvmeter från marken big_smile

Hehe ne menar ju det:) Jävla höghus:)


2 751 Inlägg
9 januari 2013
#11
zemet skrev:
DasAuto skrev:
zemet skrev:
Jag har sänkt min 65mm bak och 75 mm fram. altså 2 varv bak och 2,5 fram. Är ju inte överdrivet låg men stor skillnad mot original. Fungerar utan problem att ta sig över farthinder och köra på dåliga grusvägar.

Kan köra över fartgupp i minst 30 utan att något slå i iaf.

de är ju inte så konstigt när volvo 740 från första början är halvmeter från marken big_smile

Hehe ne menar ju det:) Jävla höghus:)

Finns dock fördelar smile Men ligger mycket sanning i det du säger, jag hade min golf sänkt ca 55/60 mm o den slog inte i någonstans heller, körde som vanligt.

Who Djaa bless no man curse

Avstängd
1 714 Inlägg
10 januari 2013
#12
Jag har haft låga bruksbilar och dåliga vägar är ett solklart nej.
Man får anpassa rutten och fartbulor är bara att glömma i vissa fall.

Men du tänker väl ha någon del av fjädern kvar? Med andra ord kommer du inte ha en låg bil,
om det gäller 740.


632 Inlägg
10 januari 2013
#13
På en 745 blir inte iskrap nåt större problem även fast du tar bort fjädrarna helt om du tänker på hur du kör, men komforten blir ju helt åt helvete dock smile

Kör nästan alltid fjäderlöst eller näst intill och kör överallt i princip, fast då är jag inte så känslig heller ifall de hasar i tongue
Senast redigerat av saav (10 januari 2013)


Avstängd
1 714 Inlägg
10 januari 2013
#14
saav skrev:
På en 745 blir inte iskrap nåt större problem även fast du tar bort fjädrarna helt om du tänker på hur du kör, men komforten blir ju helt åt helvete dock smile

Kör nästan alltid fjäderlöst eller näst intill och kör överallt i princip, fast då är jag inte så känslig heller ifall de hasar i tongue

Jag har kört 740 utan fjädrar och genomslagsgummin, det var inte lågt nog för mig iallafall.
Lågt blir det först när man monterar 240 fjäderben utan fjädrar eller kapar i de man har.

Så ska han ha någon som helst bit av fjädrarna kvar är det lugnt.


632 Inlägg
10 januari 2013
#15
Emilius skrev:
saav skrev:
På en 745 blir inte iskrap nåt större problem även fast du tar bort fjädrarna helt om du tänker på hur du kör, men komforten blir ju helt åt helvete dock smile

Kör nästan alltid fjäderlöst eller näst intill och kör överallt i princip, fast då är jag inte så känslig heller ifall de hasar i tongue

Jag har kört 740 utan fjädrar och genomslagsgummin, det var inte lågt nog för mig iallafall.
Lågt blir det först när man monterar 240 fjäderben utan fjädrar eller kapar i de man har.

Så ska han ha någon som helst bit av fjädrarna kvar är det lugnt.

Håller med, blir inte speciellt låga även om man rycker allt, fullt körbart sålänge man inte är känslig för att de blir stumt smile


2 266 Inlägg
10 januari 2013
#16
Alla mina bilar har jag sänkt och åkt många mil skogbilvägar med. Beror mycket på att farsan bor ute i skogen och där är man uppväxt sen har jag garageplats.
Värst var vid våren med tjällossningen på vägen ,på sina ställen så väl hela underredet i.
Annars brukar man få ligga lite på sidan efter dåliga vägar så hjulen går över knölarna.

svetsdiff !!!


Sök