3158
Sök

Volvo 16v Turbo Bygge

BonnaMeck
11 januari 2013
#1
Hej !

Har en B230 Fk Block som jag ska sätta 16v topp på och har införskaffat h profil stakar LGspeed och ett par orginal kolvar från b234 (16v) kolvar.

Saker som kommer användas:
Garret GT45 Turbo.
1600cc Spridare.
VEMS sprut.
Pulssparat grenrör.
Orginal topp.

Alltså kommer köra på sent ladd men de kommer bli höga laddtryck när de väl är i dom varvtalen.

Så min fråga är hur ska jag göra med kolvarna?
Läst en massa men får inget rent svar om jag behöver svarva ner dom eller om jag har kört på helt fel kolvar då hk som kommer plockas ut på motorn är över 500 hk + ...

Någon som kanske vet detta och kan förklara lite om de ??

486 Inlägg
11 januari 2013
#2
Ska man över 500hk är det ju en bra idè att skaffa riktiga kolvar. Dessutom blir ju kompressionen väldigt hög för en B230-turbomaskin med originalkolvarna.

Nackdelen med att svarva ner är att det blir väldigt lite material kvar mellan kolvtopp och översta kolvring. Men det går att göra så och det håller bra upp till 400-450hk iallafall. Har några kompisar som kört så i ett par år i en driftingbil. Så länge det inte spikar så...

Vad är pulssparat grenrör för något? wink

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

smurfidunder
327 Inlägg
12 januari 2013
#3
Du gör som du vill, det går att svarva eller inte. Beror på många saker, bränsle exvis??

Vad ska du ha för effekt? För 500 friska räcker en hx35. Då blir fordonet dessutom trevligt att köra!
Senast redigerat av dundersmurfen (12 januari 2013)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

BonnaMeck
13 januari 2013
#4
Okej. De ju det att jag har sett personer köra på orginal kolvarna i en FK med 600 hk + och de verkar fungera utmärkt. Men då kör dom också på e85 men de är då om jag ska statsa på att mappa den på e85 istället för 95 oktan...

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
14 januari 2013
#5
b234f kolvar i ett fk block funkar fint.. Sen en Gt45 räcker ju till typ 800++ lite onödigt för bara 5-600 och me original topp blir bara dålig körkänsla å sent ladd

...........Team T-Röd Racing.............

BonnaMeck
14 januari 2013
#6
Ja B234f kolvarna passar fint de har jagr edan testat smile Och dom ska hålla bra för de körsättet jag ska hålla mig på smile Anledningen till att de blev så stor Turbo är för att den var liggandes, tänkte att de skulle vara lite maffit med en överladdad motor smile Och så är jag lite ute efter de sena laddet också wink

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
14 januari 2013
#7
BonnaMeck skrev:
Ja B234f kolvarna passar fint de har jagr edan testat smile Och dom ska hålla bra för de körsättet jag ska hålla mig på smile Anledningen till att de blev så stor Turbo är för att den var liggandes, tänkte att de skulle vara lite maffit med en överladdad motor smile Och så är jag lite ute efter de sena laddet också wink

Vilka kammar har du tänkt? iom de senare laddet får du ju ha kammar som drar på de högre oxå wink
har faktiskt testat en gt45 på en rätt standard 16v me h profil å ms sprut, men de gick inte ladda under 2,5 så slutade med att va gav upp tongue

...........Team T-Röd Racing.............

BonnaMeck
14 januari 2013
#8
Hade tänkt köra på orginal kammar, men får se hur de funkar ihop. Hade hoppats på att de skulle fungera bra när vi mappar VEMS sprutet på de.. Men kanske blir något vassare kammar också smile

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
14 januari 2013
#9
BonnaMeck skrev:
Hade tänkt köra på orginal kammar, men får se hur de funkar ihop. Hade hoppats på att de skulle fungera bra när vi mappar VEMS sprutet på de.. Men kanske blir något vassare kammar också smile

några som drar lite längre upp hade inte vatt fel, elr en mindre turbo gt37/gt42 räcker t 600 å du får en mkt mer körvänligare motor å mer mos i hela registret;)  men om du har tur så gör ju den stora turbon att bilen går fortare;)

...........Team T-Röd Racing.............

BonnaMeck
14 januari 2013
#10
Jaa, de e väl bara o testa med denna turbon annars får jag införskaffa en annan mindre turbo smile De e väl igentligen de enda problemet som jag kanske åker på smile Svarvar iallafall av kolvarna någon mm för att sänka kompet något wink Eftersom de kan vara gått o göra eftersom jag kommer köra på ganska höha ladd tryck smile


Sök