2534
Sök

Startspärr problem Volvo 850 1997 Fixat!

6 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej, har en bekant som har en 850 97a som inte ville starta, misstänker startspärren. Dena har samma typ av nyckel som V70 med chip i. Bilen har gnista och bränslepumpen går när man vrider på tändningen dock så går ej pumpen då man kör på starten vilket medför att bilen nästan går igång men sedan dör. Har sökt runt lite men utan resultat och även snackat med tekniker på Volvo som gav rådet att prova med att byta antennring annars så skulle den in dit för programmering etc. Blev ingen skillnad dock med annan antennring, vet nån om man kan koppla förbi startspärren på något vis? Bilen är ju bra gammal och inte så het att stjäla likaså kosta på multum med pengar. Tacksam för svar smile
Senast redigerat av RockenRoll (16 januari 2013)


55 Inlägg
14 januari 2013
#2
ta en box från en volvo 850 som inte har startspärr och sätt i den så ska den starta!


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
14 januari 2013
#3
vid startspärrs strul startar alltid bilen men dör sedan.

beter den sig så?
vad är det för modell ?
Glt är ingen höjdare när man ska pröva boxbyte
men är det en 10v alltså en 2.5s eller 2.5se eller turbo så går det att lösa om det är startspärrs problem

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#4
Det är tyvärr en B5254S dvs 125kw 170 hk GLT sad ställer det till besvär?
Jo den hostar igång precis som att den ska gå igång men tvärdör sen...
Tack för svaren smile


2 452 Inlägg
14 januari 2013
#5
du kan ta en 293,294 samnt 570 box som kommer från 850 glt...men du skriver att pumpen inte går på starten...enkelt jag tippar på att pumpen är kass allt över 20000 mil är bonus på dom pumparna....går att ta bort relät som är för pumpen o göra en bygel som kortsluter alltså så att den är igång hela tiden då vet du om den är kass...hade samma problem med båda bilarna här soppa kommer men pump stendöd,bytte o båda bilarna fungerar...tror inte på startspärren

döden kommer tillbaka

6 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#6
turbodeath skrev:
du kan ta en 293,294 samnt 570 box som kommer från 850 glt...men du skriver att pumpen inte går på starten...enkelt jag tippar på att pumpen är kass allt över 20000 mil är bonus på dom pumparna....går att ta bort relät som är för pumpen o göra en bygel som kortsluter alltså så att den är igång hela tiden då vet du om den är kass...hade samma problem med båda bilarna här soppa kommer men pump stendöd,bytte o båda bilarna fungerar...tror inte på startspärren

Okej, fast saken är den att slår man på tändningen så hör man pumpen surra ett ögonblick och det kommer även soppa om man lossar soppaledningen vid railsen men när man kör på starten är den stendöd och de kommer ingen soppa, hade kunnat svälja att pumpen är kass men då borde den väl inte gå på tändningen? Är inte så hemma på Volvos startspärrar. Tack för svaret.


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
14 januari 2013
#7
turbodeath skrev:
du kan ta en 293,294 samnt 570 box som kommer från 850 glt...men du skriver att pumpen inte går på starten...enkelt jag tippar på att pumpen är kass allt över 20000 mil är bonus på dom pumparna....går att ta bort relät som är för pumpen o göra en bygel som kortsluter alltså så att den är igång hela tiden då vet du om den är kass...hade samma problem med båda bilarna här soppa kommer men pump stendöd,bytte o båda bilarna fungerar...tror inte på startspärren

0 261 204 293=startspärr man
0 261 204 294=startspärr aut
0 261 204 570=startspärr x70

så ingen av dom boxarna löser startspärrs problemet oavsätt.
dom skickar signaler mellan imoboxen och nyckeln så stämmer inte imo överns med styrboxen så skiter sig startningen endå

men jag tror inte heller startspärren är problemet
för då startar bilen och dör efter någon sec

iallfall första vridningen på 1timme
sen kan den vara lite värre men då sätter den oavsätt en felkod över att det är något form av startspärrs problem

pumpen är det mest troliga

relät sitter vid säkringarna bara släppa skruvarna till locket och kolla vart det står fuel pump relay

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#8
Growe skrev:
turbodeath skrev:
du kan ta en 293,294 samnt 570 box som kommer från 850 glt...men du skriver att pumpen inte går på starten...enkelt jag tippar på att pumpen är kass allt över 20000 mil är bonus på dom pumparna....går att ta bort relät som är för pumpen o göra en bygel som kortsluter alltså så att den är igång hela tiden då vet du om den är kass...hade samma problem med båda bilarna här soppa kommer men pump stendöd,bytte o båda bilarna fungerar...tror inte på startspärren

0 261 204 293=startspärr man
0 261 204 294=startspärr aut
0 261 204 570=startspärr x70

så ingen av dom boxarna löser startspärrs problemet oavsätt.
dom skickar signaler mellan imoboxen och nyckeln så stämmer inte imo överns med styrboxen så skiter sig startningen endå

men jag tror inte heller startspärren är problemet
för då startar bilen och dör efter någon sec

iallfall första vridningen på 1timme
sen kan den vara lite värre men då sätter den oavsätt en felkod över att det är något form av startspärrs problem

pumpen är det mest troliga

relät sitter vid säkringarna bara släppa skruvarna till locket och kolla vart det står fuel pump relay

Okej, ja kollade tyvärr inte på bilen med en gång utan efter att hon försökt starta den ett flertal ggr, ibörjan skall den tydligen ha gått igång ca 1 sek och sedan dött men nu så bluddrar den nästan igång men tvärdör sedan. Styr immon soppan? Jo klart man kan kolla bränslepumps-relät men de känns inte som det är det. Kom även att tänka på att motor/lambda lampan inte lyser på tändningen längre & de har den alltid gjort innan. Tack för svaren smile


6 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#9
Beter sig exakt likadant som bilen i denna tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=37145 och där var bränslepumpsrelät felet, får nog ta och byta det först ändå smile


2 452 Inlägg
14 januari 2013
#10
tror på pumpen i första hand ändå...soppa finns alltid lite som kommer till pumpen då den surrar till...titta om soppan kommer fram till spridarna du har en nippel som du kan trycka en penna eller en liten skruvmejsel så ska du se...

grove dom boxarna funkar ändå även om det är startspärr då dom ska komma från 850 inte v70...för 850 har ingen imo i sig så får han signal iallafall o kan kolla om hans box är kass på det sättet...

döden kommer tillbaka

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
14 januari 2013
#11
turbodeath skrev:
tror på pumpen i första hand ändå...soppa finns alltid lite som kommer till pumpen då den surrar till...titta om soppan kommer fram till spridarna du har en nippel som du kan trycka en penna eller en liten skruvmejsel så ska du se...

grove dom boxarna funkar ändå även om det är startspärr då dom ska komma från 850 inte v70...för 850 har ingen imo i sig så får han signal iallafall o kan kolla om hans box är kass på det sättet...

alla boxar efter 96 kräver en speciellt signal från imo boxen. har testat att skiftat runt och det fungerar ej.
finns sätt att lösta detta men knappast värt det.
isånt fall är det bättre att ta en turbo box med glt programvaran istället

för dom kör samma system

Kör fort så hinner inget hända...

2 452 Inlägg
14 januari 2013
#12
bara det att boxarna har 13 siffror där inne med som skall stämma med o det gör dom inte från turboboxen..jag har lyckats iallafall o starta upp bilar från 850 till både s/v70 utan problem...men troligt är han har problem med pumpen för allt över 20000 är bara bonus...

döden kommer tillbaka

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
15 januari 2013
#13
turbodeath skrev:
bara det att boxarna har 13 siffror där inne med som skall stämma med o det gör dom inte från turboboxen..jag har lyckats iallafall o starta upp bilar från 850 till både s/v70 utan problem...men troligt är han har problem med pumpen för allt över 20000 är bara bonus...

finns vad jag hört bara 10olika koder så det bör fungera med lite tur.

vet att det var problem på en v90 för ett par år sen som vi byttte tändningslås och imo box på och den fungerade oxå fast lås+imo kom från en 97:ans glt

men enligt volvo ska det inte fungera så det gäller att ha turen med sig

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#14
Ni skall ha tack för alla svar smile Det var bränslerelät som va felet, har aldrig vart med om dessa symptomen innan på en 850 vid bränslerelä fel.



Sök