3610
Sök

Vart sitter tomgångsmotorn på en BMW 540 E34?

22 december 2012
Trådstartare
Är det någon som vet och kan förklara vart tomgångsmotorn sitter på en BMW 540 E34?

12 086 Inlägg
23 december 2012
Tar du bort den stora kåpan så sitter den där på första parkett, du kan inte missa den.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 december 2012
Ja, lossa motorkåpan (4st 10mm skalle) sen följer du slangen från luftburken så kommer du se tomgångsmotorn. Sitter fast i en plåt vid gasspjället.

Har du dålig tomgång så lär du inte börja med att byta tomgångsmotor dock...

24 december 2012
Trådstartare
Okej tack smile det borde inte va så svårt att hitta den nu big_smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 december 2012
Men som sagt. orolig tomgång är väldigt sällan tomgångsmotorns fel på M60!

663 Inlägg
24 december 2012
Kolla ner i tändstiftshålen och lyft tändspolarna, vanligt att Ventilkåpspackningarna går på M60 så man får olja ner vid tändstiften.. Inte svårt och byta..

8 januari 2013
Trådstartare
Har kollat tomgångsmotorn o den va inte felet endå sad Har även kollat vid tandstiften o på ena sidan läckte Ventilkåpspackningarna lite men jag tag bort all olja o gjorde ren utan att tomgången blev bättre sad

Jag vill påminna mej att bilen hade lite svårare att hålla tomgången jämn första gången jag startade bilen efter att jag hade bytt chip i den. men det blev bättre efter några starter. Men kan ett chip byte verkligen påverka tomgången?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
8 januari 2013
the_nightstalker skrev:
Har kollat tomgångsmotorn o den va inte felet endå sad Har även kollat vid tandstiften o på ena sidan läckte Ventilkåpspackningarna lite men jag tag bort all olja o gjorde ren utan att tomgången blev bättre sad

Jag vill påminna mej att bilen hade lite svårare att hålla tomgången jämn första gången jag startade bilen efter att jag hade bytt chip i den. men det blev bättre efter några starter. Men kan ett chip byte verkligen påverka tomgången?

Var köpte du chipet? Billigt skräp kan mycket väl försämra tomgången.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

12 086 Inlägg
8 januari 2013
Jag har varit med i 540 träsket ett tag, bra tomgång är snarare en ovanlighet på dessa motorer.. finns några kända felkällor som tagits upp 765 miljoner gånger på bla Autopower. Läs där.

663 Inlägg
8 januari 2013
Hur ser insugsmembranet ut då? Hela locket som sitter på baksidan av insugt.. Vet att det brukar strula också..

16 januari 2013
Trådstartare
Jag har köpt chipet på motornord i Sundsvall, men dom hävdar starkt att tomgångs problemet inte beror på deras chip.

Jag ska kolla insugsmembranet oxå då smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 januari 2013
Brukar ju läcka luft om dessa på alla möjliga ställen vilket orsakar risig tomgång!

Min går så vibrationsfritt att har man stereon på får man kolla varvräknaren för att veta om den är igång eller inte så det går absolut att få dessa att gå mjukt på tomgång. Har endå ganska aggressiva kamvinklar men endå perfekt tomgång smile

Sök