3195
Sök

W124 200d -92a överdriven knackning och skaller?

6 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare

Har en w124 200d 92a som knackar lite väl tycker jag, det är nästan så att det slår..
avgaserna luktar starkt, nästan som bränd olja, ryker lite blått ibland på tomgång.
bilen går lite ojämt också, speciellt när den är kall... nybytt alla filter.

Bilen har också börjat dra mycket diesel, typ 1l/mil.....

vad kan det vara? defekt spridare, lyftarna, ramlager?mad

Tacksam för svar och hjälp smile

225 Inlägg
18 januari 2013
#2
lyftarna kan jag nog tänka mig också spridarna var det förgasare eller insprutning

6 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#3
Mestred skrev:
lyftarna kan jag nog tänka mig också spridarna var det förgasare eller insprutning

insprutare, men tycket om det är lyftarna låter som j*vligt högt..? dom som skallrar riktigt högt, lite då å då, mindre när den är kall.. mer nästan hela tiden när den är varm. men inte när man kör då är dom tyst

225 Inlägg
18 januari 2013
#4
det är något med ventilerna och insprutningen som inte är rätt blå rök kan vara kolvarna ja ska ta mig en funderare

225 Inlägg
18 januari 2013
#5
om det är som jag tror kan du få lyfta av toppen och kolla den

6 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#6
Mestred skrev:
det är något med ventilerna och insprutningen som inte är rätt blå rök kan vara kolvarna ja ska ta mig en funderare

Glömde skriva, förra ägaren har bytt pump på den, för den andra pajja, kanske felinställd? för den har som alltid gått lite halv pissit, men knackningarna å skallret har kommit på senare dar. Med pump menar jag då dieselpumpen
Senast redigerat av knackN (18 januari 2013)

225 Inlägg
18 januari 2013
#7
den borde inte gå att felmontera det ända som skulle hända om den va felmonterad e att det skulle va dålig passform så att det luktar diesel ångor i bilen  hade han kopplat den fel så hade den inte funkat överhuvudtaget

6 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#8
Mestred skrev:
den borde inte gå att felmontera det ända som skulle hända om den va felmonterad e att det skulle va dålig passform så att det luktar diesel ångor i bilen  hade han kopplat den fel så hade den inte funkat överhuvudtaget

men dieselpumpen går ju å justera

225 Inlägg
18 januari 2013
#9
ja det går men det borde insprutning fixa om det blå rycker så låter det mer som nån repad cylinder eller en cylynder som inte går

2fast4you
371 Inlägg
18 januari 2013
#10
pumpen kan mycket väl stå fel ja, luktar avgaserna väldigt bränt o det ryker både vitt o blått. så skulle jag få nån o titta över inställningarna på pumpen åt dig. o Mestred svara inte på saker du inte vet ett dugg om

haru kört fast eller

171 Inlägg
18 januari 2013
#11
Mestred skrev:
den borde inte gå att felmontera det ända som skulle hända om den va felmonterad e att det skulle va dålig passform så att det luktar diesel ångor i bilen  hade han kopplat den fel så hade den inte funkat överhuvudtaget

har du skruvat dieael innan? tänkte när du frågar om de är förgasare

om pumpen står lite fel gör det mycket, iallfall på VAGs diesel,  Knackar den extra högt när den är kall? kan ju vara glödstiften om inte alla funkar så är en cylinder kallare var så på brorsans merca diesel. om den går oroligt är det ju luft i bränslet, men om det kommer blå rök så äre nog olja

2fast4you
371 Inlägg
18 januari 2013
#12
kan även knacka mycket mer om pumpen står fel också

haru kört fast eller

6 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#13
Ej-son skrev:
Mestred skrev:
den borde inte gå att felmontera det ända som skulle hända om den va felmonterad e att det skulle va dålig passform så att det luktar diesel ångor i bilen  hade han kopplat den fel så hade den inte funkat överhuvudtaget

har du skruvat dieael innan? tänkte när du frågar om de är förgasare

om pumpen står lite fel gör det mycket, iallfall på VAGs diesel,  Knackar den extra högt när den är kall? kan ju vara glödstiften om inte alla funkar så är en cylinder kallare var så på brorsans merca diesel. om den går oroligt är det ju luft i bränslet, men om det kommer blå rök så äre nog olja

Kan säkert vara pumpen, den drar mycket olja också det gör den! Går väl att mäta glödstiften medans dom är på plats? alltså mäta med multimeter?
Senast redigerat av knackN (18 januari 2013)

6 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#14
knackN skrev:
Ej-son skrev:
Mestred skrev:
den borde inte gå att felmontera det ända som skulle hända om den va felmonterad e att det skulle va dålig passform så att det luktar diesel ångor i bilen  hade han kopplat den fel så hade den inte funkat överhuvudtaget

har du skruvat dieael innan? tänkte när du frågar om de är förgasare

om pumpen står lite fel gör det mycket, iallfall på VAGs diesel,  Knackar den extra högt när den är kall? kan ju vara glödstiften om inte alla funkar så är en cylinder kallare var så på brorsans merca diesel. om den går oroligt är det ju luft i bränslet, men om det kommer blå rök så äre nog olja

Kan säkert vara pumpen, den drar mycket olja också det gör den! Går väl att mäta glödstiften medans dom är på plats? alltså mäta med multimeter?

Men den går iallafall jävligt bra när man kör! bara att den börjat dra så mycket, men det kan vara att den läker kanske, för tyckte jag såg en rand efter bilen där jag kört... bara när det är på tomgång den går jäkligt knas!

171 Inlägg
18 januari 2013
#15
knackN skrev:
knackN skrev:
Ej-son skrev:

har du skruvat dieael innan? tänkte när du frågar om de är förgasare

om pumpen står lite fel gör det mycket, iallfall på VAGs diesel,  Knackar den extra högt när den är kall? kan ju vara glödstiften om inte alla funkar så är en cylinder kallare var så på brorsans merca diesel. om den går oroligt är det ju luft i bränslet, men om det kommer blå rök så äre nog olja

Kan säkert vara pumpen, den drar mycket olja också det gör den! Går väl att mäta glödstiften medans dom är på plats? alltså mäta med multimeter?

Men den går iallafall jävligt bra när man kör! bara att den börjat dra så mycket, men det kan vara att den läker kanske, för tyckte jag såg en rand efter bilen där jag kört... bara när det är på tomgång den går jäkligt knas!

låter den "oroligt"? som att motorn "gungar" riktigt mycket på tomgång? om du kollar på motorn när den står på TG så gungar dem ju lite men om det är nått med bränslet så brukar den gunga mera, Glödstiften ska gå och mäta upp tror jag men jag brukar dock ta och skruva bort dem och sen köra direktström på den , jorda med en kabel på glödstifet sen plus, så ser du om den glöder, Fast dock har Merca speciellt lätt att knäcka dem, man ska tydligen köra med bilen sen när du kört öppna huven fort och slita bort luftburken och sen försiktigt skruva bort glödisarna, har dock ej själv gjort det.. OM du knäcker dem så måste man oftast borra bort vilket är jobbigt


Sök