2756
Sök

Oljeläckage efter oljebyte, Volvo 740 GL - 90

20 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
Tjena!

Efter att jag hade bytat olja så började den läcka olja. Oklart vilken olja som var i från början, men tänkte chansa lite och slänga i halvsyntet i den. Vet inte riktigt var det läcker ifrån, men det droppar från den sista synliga delningen på avgasröret. Dessutom så ryker den till som fan 1 eller 2 gånger efter att man stängt av motorn. Detta är från den första delningen på avgasröret närmast motorblocket. Någon som har något tips på vad man kan göra?

Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
17 januari 2013
Dratt dit filtret o oljepluggen riktigt?wink

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

20 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
Japp, droppar som sagt för röret. Filtret och pluggen sitter som den ska...

* Voff voff *
10 597 Inlägg
17 januari 2013
Menar du att det droppar olja från avgasröret? Och dessutom långt bak?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

20 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
Brådhis skrev:

//Brådhis

Det droppar där ifrån ja, men huruvida det läcker där ifrån eller om det rinner ner från motorblocket vet jag inte. Det finns två delningar på avgasröret som man ser om man tittar under huven, det droppar från den bakre.

477 Inlägg
18 januari 2013
det har säkert läckt lite lite tidigare. händer rätt ofta att läckaget blir större när man slår i ny fin olja plus att du fyller upp nivån till max. oljetrycket brukar kunna öka lite då o då läcker det mer...
oljedropp ur avgasröret, njaaa ja skulle nog föröka motortvätta så gått det går och sen köra nån dag eller två och sen hissa upp bilen o kolla ordentligt efter högsta punkten på kladdet!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

* Voff voff *
10 597 Inlägg
18 januari 2013
zigzaw skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Det droppar där ifrån ja, men huruvida det läcker där ifrån eller om det rinner ner från motorblocket vet jag inte. Det finns två delningar på avgasröret som man ser om man tittar under huven, det droppar från den bakre.

Och du är helt säker på att det inte är kondensvatten?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

20 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
På tal om inget, hur hårt ska topplocksskruvarna sitta? Kände efter och de satt relativt löst, spände dem, men där är absolut mer att ge. Är mest rädd för gängpaj. Någon som vet?big_smile

Brådhis skrev:
zigzaw skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Och du är helt säker på att det inte är kondensvatten?

//Brådhis

Japp! Har slängt på 1 liter olja de senaste 100 milen, dessutom osar det bränd motorolja!

blink_pj :hmm

Har dessvärre ingen möjlighet att hissa upp den för tillfället.. Men ska nog prova en lättare motortvätt ändå!

Sök