2746
Sök

Varför beter mig min generatorrem så konstigt?

172 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
Hej på er!
Börjat tröttna på min generatorrem som beter sig på ett sätt jag inte trodde var möjligt.
Remmen är ca: 3 månader gammal och tillräckligt spänd. Ljudet uppkommer främst då det är kallt, spelar oftast ingen roll om motorn är varm eller inte. Ljudet går dock att ibland "trixa" bort med hjälp av kopplingen (misstänkte därför uttrampningslagret först). Men jag vet att det är remmen för ibland (ca:3-4 gånger) har den helt enkelt gått av och då har ljudet slutat helt. Det är främst på 5an runt 2-3000 varv det går att få bort ljudet. Spelar ingen roll om man i friläge varvar 1000 eller 7000 varv, låter lika mycket för det.

Hoppas ni förstår, fråga gärna annars. Så vad kan det vara? Jag tycker att jag spänner remmen varje månad i princip men ljudet kommer alltid tillbaka (muttern till spännanordningen har inte flyttats).

Tacksam för svar, helst snabbt innan denna remmen också går av! smile

5 676 Inlägg
19 januari 2013
Vad är det för bil?

Alla remhjul är raka och sitter fast som dem ska?
Spåren i remhjulen är rostfria? (Blir vassa spår i remhjulen om det är rost vilket käkar remmen ganska så fort).

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
19 januari 2013
Går alla löphjul lätt?

Nämn gärna vilken bil det är så kommer du få mer hjälp

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

172 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
Sorry! Det är en Renault Megane -99. Hur "lätt" ska löphjul/remskivor gå?

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
19 januari 2013
Det ska inte vara något motstånd alls.

Nu vet jag inte hur Renault's system är uppbyggt. Jag hade ett liknande problem på en äldre VW Passat som käkade spårkilremmar (vw's  namn för generatorrem), det visade sig att felet låg i generatorns frihjul som hade kärvat ihop. Generator är tyngre att snurra än ett vanligt plasthjul.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Sök