3059
Sök

Passat TDI -96 går bra ibland och ibland inte, tips på förslag?

Dajsel är de bästa :)
17 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan! jag har en Passat TDI -96 och den har rullat 57300 mil, kanske ointressant,

Ja till problemet, den går bra ibland och ibland inte, har Dieselkraft box, laddet kommer lite väl sent tycker ja,

ett exempel på problemet när den är kall= vandrade tomgång efter start, ibland dör den om det är riktigt kallt, (ska ligga på 900 ungefär i varvtal men den pendlar mellan 9-1100 och det har den inte gjort, verkar ju hosta efter diesel ibland, om jag gasar lite lätt vill den inte ibland vara med, stannar på sitt varvtal sen kommer allt tryck sedan, men går på alla burkar,

ett exempel till när jag kör landsväg: det är jag har legat i 90 km landsväg körning och ska köra om en bil som ligger i 85 km och jag trampar på gasen och det händer inget men den går inte ner heller, som ungefär farthållare ovasett hur mycket gas den får, men när jag släpper gasen 4-5 sekunder så kan jag få nästan fullt tryck när den går bra, ibland måste jag typ svänga av från vägen och åka in på grus väg (gå ner i varvtal lite) sen ut igen och gasa om den jäveln som åkte i 85 km,

min bror har ägt bilen innan mig så mycket nytt, magnetventil, dieselpump, båda remarna, bränslefilter och så vidare,

(inte den bästa på skriva)

så min fråga till er garaget vänner ge mig tips på vart jag ska riktigt börja hållas med smile

Mvh KnacK-KnacK big_smile

16 Inlägg
19 januari 2013
#2
Vandrande tomgång kan bero på spridar spetsarna, plocka ut spridarna och provtryck dom, alternativt byt spetsar smile

Med tanke på miltalen så skulle jag provtrycka spridarna smile
Senast redigerat av DieselForslen (19 januari 2013)

DieselForslèn - Taking Care Of Business

Turbotekniker
54 Inlägg
20 januari 2013
#3
Hej.

Inte helt 100, men det är rätt troligt att du har en VNT turbo och då kan läckage från vakuum klockan eller att skenorna inuti avgashuset kärva. Båda felsymptomen är rätt troliga på de höga miltalen.

Kolla på klockan på turbon om man kommer åt. Starta motorn och se att den dras åt hela vägen lätt utan att hacka eller kärva. Kläm sedan åt vakuum slangen och kontrollera att klockan håller tätt utan att läcka.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.


Sök