3399
Sök

Behöver lite tips/råd ang b230fk med 16v topp o kolvar

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
18 januari 2013
#21
Tomas_H skrev:
strande skrev:
Tomas_H skrev:
Laddtyck hit och laddtryck dit. Det är väldigt många andra parametrar som bestämmer hur länge vevstakar håller.
Framför allt hur hög tändningen är och storleken på turbon såklart.

Bättre att beskriva på set viset än att säga det håller för si och så många hästar för det är omöjligt att veta egentligen

Jag menar såhär, 1.5bar i ladd med ett 19T jämfört med 1.5bar i ladd med en HX55:a. Håller stakarna lika bra för att det är samma laddtryck? Knappast.

Missförstå mig inte. Jag vet att det finns några som kört en säsong med 500hk och originalstakar.
Det jag tycker är fel är att använda laddtryck som parameter för att bestämma hur bra ett par vevstakar håller hmm

Nej det har di helt rätt i, men allt som ökar cylindertrycket ökar ju trycket på vevstakarna, men det är sant som du säger att en större turbo med samma laddtryck är ju värre. Men det är ett enkelt sätt att använda laddtryck som riktlinje ändå, dom flesta använder ju inte hx55 till 300 hk så:-)


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
18 januari 2013
#22
jh-hindersson skrev:
strande skrev:
jh-hindersson skrev:
Ok så svar på min fråga. De kommer alltså gå attt köra på

motronic system med chip motornord (sitter redan i)

98oktan

420cc spridare

t3/t4 turbo

1bar ladd

16v topp

16v kolvar

FT:s stakar o vev

org olje pump

har redan JT-3" avgas, 3" tryck rör, stor alu IC, elfläkt, olje kylare 

wink


och är lite nyfiken på vilken komp kommer de bli? kanske svårt att lista ut? tongue


mvh// smile

Kompet lär bli exakt som på b234 vet ej vad det är men det är nog över 10.0:1 iallafall. Lättast att komptesta när du monterat allt om du inte är duktig på matte.
Ja du bör kunna köra på det, men som sagt så ligger nog spridarna på gränsen för effekten du planerar att ta ut.

ok ja förstod nästan att de skulle bli samma tongue men funderar på att köra med tjockare topp pakning, så man sänker kompet lite ialf.

spridarna kan man ju byta om de inte skulle gå smile

Har du råd så rekommenderar jag att du köper kolvar och stakar m.m från stenparnermotor.se, med borrning toppdeckning och alla grejrrna landade mitt motorblock på ca 18000 kronor. Dock ska min topp fixas och det är ca 15000 till men ändå inte så farligt.


OVERBOOSTED
852 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#23
strande skrev:
jh-hindersson skrev:
strande skrev:

Kompet lär bli exakt som på b234 vet ej vad det är men det är nog över 10.0:1 iallafall. Lättast att komptesta när du monterat allt om du inte är duktig på matte.
Ja du bör kunna köra på det, men som sagt så ligger nog spridarna på gränsen för effekten du planerar att ta ut.

ok ja förstod nästan att de skulle bli samma tongue men funderar på att köra med tjockare topp pakning, så man sänker kompet lite ialf.

spridarna kan man ju byta om de inte skulle gå smile

Har du råd så rekommenderar jag att du köper kolvar och stakar m.m från stenparnermotor.se, med borrning toppdeckning och alla grejrrna landade mitt motorblock på ca 18000 kronor. Dock ska min topp fixas och det är ca 15000 till men ändå inte så farligt.

nee har ju inte riktigt råd med de hmm hade varit klar för länge sen om man hade haft dom pengarna att röra sig me med wink

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
21 januari 2013
#24
jh-hindersson skrev:
strande skrev:
jh-hindersson skrev:

ok ja förstod nästan att de skulle bli samma tongue men funderar på att köra med tjockare topp pakning, så man sänker kompet lite ialf.

spridarna kan man ju byta om de inte skulle gå smile

Har du råd så rekommenderar jag att du köper kolvar och stakar m.m från stenparnermotor.se, med borrning toppdeckning och alla grejrrna landade mitt motorblock på ca 18000 kronor. Dock ska min topp fixas och det är ca 15000 till men ändå inte så farligt.

nee har ju inte riktigt råd med de hmm hade varit klar för länge sen om man hade haft dom pengarna att röra sig me med wink

Bara att låta bilen stå och köpa lite varje månad eller spara så du kan göra allt på en gång:-) Har själv hållt på mycket innan man hade budget för det ich det slutade ofta i att saker gick sönder för att man inte gjorde det riktigt.


OVERBOOSTED
852 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#25
strande skrev:
jh-hindersson skrev:
strande skrev:

Har du råd så rekommenderar jag att du köper kolvar och stakar m.m från stenparnermotor.se, med borrning toppdeckning och alla grejrrna landade mitt motorblock på ca 18000 kronor. Dock ska min topp fixas och det är ca 15000 till men ändå inte så farligt.

nee har ju inte riktigt råd med de hmm hade varit klar för länge sen om man hade haft dom pengarna att röra sig me med wink

Bara att låta bilen stå och köpa lite varje månad eller spara så du kan göra allt på en gång:-) Har själv hållt på mycket innan man hade budget för det ich det slutade ofta i att saker gick sönder för att man inte gjorde det riktigt.

ja de får nog bli så smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893


Sök