3760
Sök

Kvalité på C-TEK idag?

Fisketokig
2 997 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
Har snart förbrukat min andra C-tek på 6 år. Vågar man köpa en ny idag eller är det samma dåliga kvalité på framförallt kablage?

Så fort det blir runt 0 grader eller kallare blir kablarna riktigt stela, vid -22 råkade jag knäcka elkabeln (220V) så det blev helt skalad.

okej om de varit utsatta för solljus år efter år men i en låda inomhus bör de hålla?

Har även fått ta bort snabbkopplingen på båda laddarna. En gång gick det nästan riktigt illa. Snabbkopplingarna blir så varma och smälter. Väldigt bristfällig kvalité, känns allt annat än gedigt. Första gången smälte det ner och blev en rykande plastklump innan jag han uppmärksamma. Den andra laddaren blev så varm i kopplingarna att man kunde skrapa bort plasten med fingrarna och gick sönder.

Har kopplat klämmorna direkt utan snabbkoppling och själva laddaren är ju bra tekniskt sett...

Har nu tejpat och lagat hela elkabeln. Tröttnat på att inte kunna linda upp kablen utan tänkte byta. Skruvar upp locket och inser att skruvarna inte skruvats upp utan det är plastfästet som gått sönder.

Så nu är inte bara kabeln heltejpad. Hela maskinen är ihoptejpad med undantag så man ser lysdioderna.

Vågar man köpa en ny C-tek eller ska man satsa på något med bättre kvalité? T.ex?

mvh

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
21 januari 2013
Jag har inga problem alls med C-Tek. Farsan köpte en nyligen och den funkar klockers på alla sätt. Vi har både 12 och 24v laddare på jobbet och de överlever trots lite halft vårdslös behandling.

Ont om hästkrafter är det gott om.

184 Inlägg
21 januari 2013
Köpte en till min bil för nån månad sedan, är hur nöjd som helst.

1 705 Inlägg
21 januari 2013
Har själv två c-tek, har nog haft den äldsta i 7-8 år och den är fortfarande i fint skick trots ganska flitig användning.

Fisketokig
2 997 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
inga problem med kablage heller?

Fått behandla min som en gammal optisk kabel för att den inte ska spricka sönder. Direkt i början kunde man linda upp den runt själva laddaren. Skulle man göra samma sak nu låg nog isoleringen på golvet och man höll i 2 rena koppartrådar...

1 705 Inlägg
21 januari 2013
Nej, kan inte påstå att jag märkt av några problem med kablaget alls faktiskt, trots att den ena spenderade några år i en skoter som framfördes rätt vårdslöst och i mycket kalla temperaturer.

2 024 Inlägg
21 januari 2013
Har 3st i varierande modeller och ålder. Inga av de problemen du skriver, visst att kablarna blir lite stelare i minusgrader men jag har aldrig ens märkt en tendens att de skulle spricka hur man än behandlar dem. Jag har faktiskt inte hittat nån laddare som tål lika mycket stryk som dessa. Har tom provat att haft en liggande i motorrummet på en bil i 2000mil en vinter utan bekymmer.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Fisketokig
2 997 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
Får väl slå till på en till då.

Har vi någon bra butik som har erbjudande på 7A och uppåt?

Hittade en xms10 för 1295:- tidigare men hittar inte den igen smile

5 119 Inlägg
21 januari 2013
Vi använder 2st c-tec på jobbet och dom används dagligen och flyttas mellan bilar, tappas och spills på samt tvättas med brakleen osv och dom funkar fint än. kanske 3-4 år gamla nu och som sagt använd flitigt och i verkstadsmiljö.
Kom på nu att en fick vi byta klämma på då den andra lossnade i skarven krokodilklämma/kabel. Men det brukar hända på alla laddare för eller senare, även våran fin laddare för xxxxx kr

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök