2684
Sök

Elfel BMW E36 320i, 1997. Hjälp tack.

137 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej! börjar historien från i fredags, jag och flickvännen tog min bil till skolan, 2,5 km. påväg dit så tänds tre varningslampor, ESP?, ABS, och SRS. släpper flickvännen utanför hennes skola, vid entren nästan, och tänker prova starta om bilen, vrider av, och ska starta, inget händer, det tickar bara snabbt från huven någonstans, relät i säkringsboxen antar jag, till startmotorn. lät som att batteriet var helt kört. får dit två polare som puttar mig till min skola o parkerar utanför.
Ringer pappa som ska komma kl 11:30, går ut lite innan, och då startar bilfan, tänkte ta chansen då o köra hem den till pappa, men kommer tio meter innan den börjar gnälla, så kör in i en ficka, så dör den.

Bogserar hem bilen, och hör av en mekaniker som pappa känner att det är ofta batteriet som är kasst när lampor tänds osv. kan tilläga att dom har gjort det tigigare, ca 6 mån tillbaka, till o från, men inte alla, utan kanske bara SRS, och efter nystart så är de inga problem, samt att stereon kan ha startat om sig skitfort, tyst i 2-3 sek.
Kopplar på pappas bil med starthjälp, och då startar den på en gång.

åkte till biltema igår och köpte batteri, som jag böt till idag. startade på första starten. åkte vidare mot flickvännen och hem senare, men 5 minuter hemifrån, så tänds ABS, SRS, och ESP. blir trött på skiten...  kommer iallafall hem till parkeringen, och stänger av bilen, och ska starta. men nej, samma tickande ljud som innan....
Ringer pappa, efter 2 minuter, så vrider jag om igen, då startar den hur enkelt som helst... dock så har stereon ställt sig i demoläge igen, alltså tappat direktströmmen med batteriet..  Varvar upp den i 3000, då tänds dom tre lamporna igen, släpper jag ner den under 3000 så lyser det ej.
efter det startade jag den 10 gånger i rad, utan problem, och inga lampor tänds...


Någon som hört om liknande? batteriet är alltså helt nytt, funderar på om det är generatorn? men hur fan kan den inte vilja starta, sen starta 10 gånger, utan hjälp.. och hur i helvete kan stereon tappa minnesströmmen från batteriet?

Väldigt tacksam för svar!

EDIT: sökt lite nu, och hittat många med liknande problem, glömde även säga att sätesvärmarna har var tlite tokga, ibland har dom stängt av sig direkt efter man satt på dom.
Senast redigerat av kimme_94 (13 januari 2013)


4 Inlägg
19 januari 2013
#2
Tjena jag gissar på att generatorn inte laddar ordentligt? annars kan det va jordfel någonstans smile

137 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#3
Kommer med mer info nu, om dagens problem.. åkte ut idag för att kolla på bilen, med nyköpt multimeter.
när jag kom hade batteriet 11,62 V. efter start så mäter jag på batteriet och får 13,95, den går mellan 13,9-14,0 när jag provade med massa saker i bilen igång, helljus osv.

Sen letade jag jordningar, batteriet i bak var bra jordat, och i motorutrymmet var det sjukt trångt.. tog bort lite grejer men hittade ändå inte ner till generatorns jordning. men allt ser bra ut under huven.

tycker att jag inte hittar något, och att batteriet verkar ok och tar laddning?
Så går in och äter, och lämnar bilen på tomgång ute. är borta i 35 minuter, Inga lampor har tänts, och rumpvärmen som var på är på. samt att fläkten blåser hur bra som helst och det är varmt i bilen.
mäter då över batteriet när bilen är igång, och då visar den 13,93 på tomgång, och stänger av och får då 12,16 V.
Tidigare när jag kom så hade batteriet 11,62, nu efter 35-40 min tomgång 12,16? det måste ju betyda att det inte är fel men generatorn??

åker mot flickvännen, efter två mil så tänds airbag, kort efter ABS och ESP. 2 minuter senare så sänks belysningen på instrumenten i bilen. Provar då att köra vindrutertorkarna, och dom går inte som dom ska, går långsamt.
efter 3 km så börjar alla mätare hoppa, allt lyser, de är kaos i bilen, lyserna lyser ej osv. inget funkar, och bilen börjar knacka och rycka, lyckas komma 2 km till innan den dör, och nu står den död ute på parkeringen, hembogserad.

HJÄLP!


57 Inlägg
19 januari 2013
#4
om du mäter på batteriet när bilen är avstängd fast med allt på, "tändning" på. sen startar du bilen och slår på allt som finns i hela biljäveln sen mäter du igen, med tänke på att du har laddning och nytt batteri så kan jag inte tänka mig att något kan vara fel där.

137 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#5
Går tyvär inte nu. Den är stendöd. Men fick 13,9 på batteriet när bilen var igång med allt skit jag kunde hitta som drog ström:)


57 Inlägg
19 januari 2013
#6
Låter ju som jordfel

137 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#7
Jo jag tycker det. Någon som vet mer exakt vart bmw e36 har generatorn jordad?


...has left the building...
4 474 Inlägg
19 januari 2013
#8
Byt generatorn ÄVEN om den verkar ladda som den skall...Kan mycket väl "ladda lite när den känner för det" så att säg. Symptomen du beskriver pekar SAMTLIGA mot att batteriet blir urladdat, o det kan bara bero på att genratorn är suspekt. En kollega hade EXAKT samma symptom på sin Peugeot -01. Märkesverkstaden mätte upp generatorn men "den var som den skulle", så de bytte batteri, kostnad ca 3000 inkl felsökning...Kollegan kom ca 6 mil sen var det samma visa igen, bilen dör, går inte starta osv. Denna gång mätte de upp generatorn under längre tid, o mycket riktigt så kunde de se att laddningen kom o gick efter 15-20 min. Ny generatorn monterades, sen dess har bilen funkat som den skall.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

137 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#9
Okej, ja verkar som flera tycker de kan vara generatorn??
Vad tycker ni då, leta upp en ny? Beg? Och byta den själv? Eller köra ner den till vetkstad där jag praktiserade? Bli nog inte "fullpris" där.


Stormcatcher
20 januari 2013
#10
Köp en fin begagnad generator helt klart! Eventuellt om du kan hitta någon duktig bilelektrisk firma som kan renovera den, men det kanske inte är värt. Utnyttja verkstaden som du praktiserade i så fall så blir det riktigt (förhoppningsvis).

137 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#11
Update!
Fick samtal idag från verkstaden.. 5000 kr för ny generator med arbete.. Lite saftigt för en bil för 10k.

Så nu till frågan. Tar tag i skiten själv.
Han sa att han har mätt och generatorn laddar inget, undrar då om någon tror att det duger att byta regulator? Som i denhär tråden, http://www.autopower.se/mekartips/mekar … p?dokid=92
Finns isf på biltema tror jag.

Eller kolla på bildelsbasen och köpa en bättre begagnad generator för 500-1000 kr och byta själv?



Sök