CHEEVA skrev:
kannebanne skrev:
timman93 skrev:
Är det bara att slänga i och sen besiktiga eller måste bromsar och sådant bytas? vad är det för effekt på den motorn?
Ja du måste byta bromsar osv osv.. 330 hästar MEN den är sjukt kraftig! Rensad inredning och lättad plus den motorn så har du ett jäkla monster!
vilken maskin är på 330hk ? inte 4,0an eller 4,4an iaf de är båda på 286hk m5an är på 400hk
Är väl när den hamnar i E60 den får 330 eller har jag fel?
Anyhow, att registreringsbesikta med en 4.0/4.4 rakt av som "utbytt motor" är omöjligt, för mycket vrid för att E30 ska vara godkänd för detta.
Har man en ganska tung bil (glöm tanken att åka in med en rensad bil på vägning, full inredning lär krävas för att få upp vikten) går det att registrera som ombyggt fordon och då är det 15kW/100kg som gäller. Hela drivlinan och hela bromssystemet ska då bytas ut och ska naturligtvis vara i rätt dimension i förhållande till prestandan.
Å andra sidan villa man ändå byta till 325 (eller större från E46) bromsar fram, byta till en bakvagn med skivor, byta huvudcylinder till passande storlek, använda E34 bromsservo, byta växellåda, byta till en 188 lamelldiff, byta kardan och sen är det faktiskt godkänt
En fullutrustad 320 borde vara bästa valet att bygga på!
Kommer inte ihåg om det gick att registrera med M60B30, alltså 3-litersmodellen, eller om den med var för stark. Googla lite siffror så ser du om det går att regga med B30, gör de det kan man byta till en B40 efter besiktningen då motorerna är identiska på utsidan mer än dom ingjutna numrena.