3453
Sök

Ls1 motor i Bmw e30 tips

14 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#1
tjenare vet inte om det kanske blir fel postat isåfall får en snäll själ gärna flytta på den smile

Har tänkt köpa mig en ls1 motor från corvette och ha i en bmw e30 och undrar om det är någon som har någon erfarenhet av detta bygge?
Har tänkt att bilen ska reggbesiktigas men vet ej om det går att få den besiktigad med den motorn?
Finns det något motorfäste kitt till e30in eller måste det göras själv?
Tar gärna emot förslag på vad kan köra med för växellåda och diff och annat som behövs runt omkring för att det ska hålla att bus köras litegrann med? Motorn kommer att vara original till en början iallafall

tacksam för svar och ni få gärna komma med tips om vad som är dåligt och vad som behövs göras för reggbesiktning

tack på förhand/timman93

2 046 Inlägg
22 augusti 2012
#2
Varför inte bara köra med bmws egna v8or som 4.4 v8an? De går att bessa med

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

14 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#3
Är det bara att slänga i och sen besiktiga eller måste bromsar och sådant bytas? vad är det för effekt på den motorn?

2 046 Inlägg
22 augusti 2012
#4
timman93 skrev:
Är det bara att slänga i och sen besiktiga eller måste bromsar och sådant bytas? vad är det för effekt på den motorn?

Ja du måste byta bromsar osv osv.. 330 hästar MEN den är sjukt kraftig! Rensad inredning och lättad plus den motorn så har du ett jäkla monster!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

14 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#5
okej du har inte lust att skriva vad du vet måste bytas för att få igenom den? okej det räcker ju gott och väl, vad ska man köra med för växellåda på dom?

2 046 Inlägg
22 augusti 2012
#6
timman93 skrev:
okej du har inte lust att skriva vad du vet måste bytas för att få igenom den? okej det räcker ju gott och väl, vad ska man köra med för växellåda på dom?

De är jag inget proffs på.. Rquired hittar nog tråden snart och han kan mycket om BMW.. Men vad jag har hört så ska M5 E39 lådan passa.. Finns ju många som har byggt E30 med denna motorn.. Sök runt lite så hittar du nog nån info!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

14 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#7
okej tack för svaret iallafall smile det med ls1 motorn vara att kanske inte så många kör med det på gatorna.
vet du vart jag kan hitta en sådan motorn till ett hyfsat pris? (den du föreslog)

2 046 Inlägg
22 augusti 2012
#8
timman93 skrev:
okej tack för svaret iallafall smile det med ls1 motorn vara att kanske inte så många kör med det på gatorna.
vet du vart jag kan hitta en sådan motorn till ett hyfsat pris? (den du föreslog)

Skroten smile sök på bildelsbasen då och då där brukar dom ha smile mellan 10 och 20 brukar do ligga på

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

14 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#9
okej tackar tackar smile

1 435 Inlägg
24 augusti 2012
#10
En BMW 540 maskin går att få tag på för 3000 och uppåt ungefär, m60b40 heter V8an som satt i E34 och M62B44 heter V8an som satt i E39. Växellåda passar 5-växlad 530 E34 lådan och 6vxl 540 E34 och 540 samt M5 E39. Fungerar även med 5 vxl 535 E39 lådan.

Finns många som kör E30 med M60/M62. Surfa in här så kommer du hitta mycket kul om både v8 och turbomatade sexor. http://server.pure-pf.com/phpBB/


Ubåtsingenjör
7 323 Inlägg
24 augusti 2012
#11
kannebanne skrev:
timman93 skrev:
Är det bara att slänga i och sen besiktiga eller måste bromsar och sådant bytas? vad är det för effekt på den motorn?

Ja du måste byta bromsar osv osv.. 330 hästar MEN den är sjukt kraftig! Rensad inredning och lättad plus den motorn så har du ett jäkla monster!

vilken maskin är på 330hk ? inte 4,0an eller 4,4an iaf de är båda på 286hk m5an är på 400hk


Dekadent barpianist
71 Inlägg
31 december 2012
#12
Tips: ska du ha LS motor så försök att få tag i en från en manuell bil om du ska använda originalsprutet.
Annars kommer säkert din ECM att ge en massa felkoder.

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 januari 2013
#13
CHEEVA skrev:
kannebanne skrev:
timman93 skrev:
Är det bara att slänga i och sen besiktiga eller måste bromsar och sådant bytas? vad är det för effekt på den motorn?

Ja du måste byta bromsar osv osv.. 330 hästar MEN den är sjukt kraftig! Rensad inredning och lättad plus den motorn så har du ett jäkla monster!

vilken maskin är på 330hk ? inte 4,0an eller 4,4an iaf de är båda på 286hk m5an är på 400hk

Är väl när den hamnar i E60 den får 330 eller har jag fel?


Anyhow, att registreringsbesikta med en 4.0/4.4 rakt av som "utbytt motor" är omöjligt, för mycket vrid för att E30 ska vara godkänd för detta.
Har man en ganska tung bil (glöm tanken att åka in med en rensad bil på vägning, full inredning lär krävas för att få upp vikten) går det att registrera som ombyggt fordon och då är det 15kW/100kg som gäller. Hela drivlinan och hela bromssystemet ska då bytas ut och ska naturligtvis vara i rätt dimension i förhållande till prestandan.
Å andra sidan villa man ändå byta till 325 (eller större från E46) bromsar fram, byta till en bakvagn med skivor, byta huvudcylinder till passande storlek, använda E34 bromsservo, byta växellåda, byta till en 188 lamelldiff, byta kardan och sen är det faktiskt godkänt smile En fullutrustad 320 borde vara bästa valet att bygga på!

Kommer inte ihåg om det gick att registrera med M60B30, alltså 3-litersmodellen, eller om den med var för stark. Googla lite siffror så ser du om det går att regga med B30, gör de det kan man byta till en B40 efter besiktningen då motorerna är identiska på utsidan mer än dom ingjutna numrena.


66 Inlägg
23 januari 2013
#14
Om du ska köra m60 så kan du INTE regga med 4liters. Du måste regga med 3.0 liters. Det som krävs då är byte av hela drivlinan och bromssystemet. Angående växellådor så passar alla BMW V8 lådor mot alla V8 motorer


Sök