3443
Sök

Skall ACn alltid vara igång ?

36 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
Jag funderar lite och hoppas få lite klarhet i denna fråga.  Har frågat dem flesta jag tror ska kunna det men har fått delade svar så nu vänder jag mig till er alla som brukar svara på alla lite mindre kloka frågor och underbara heta diskutioner.

Skall ACn vara på under vintern ? På min så är det alltid på eftersom jag har klimatanläggning och den står på auto så är den alltid igång oavsätt temp. Vissa säger att den ska alltid vara igång pga av att det är ett mekanisk verk så det ska smörjas och gå, så det ska funka. vissa säger att det är bara stänga av så slipper de dra soppa (snålt)

Tack för svar ! smile
Fredrik

1 624 Inlägg
24 januari 2013
Landhage skrev:
Jag funderar lite och hoppas få lite klarhet i denna fråga.  Har frågat dem flesta jag tror ska kunna det men har fått delade svar så nu vänder jag mig till er alla som brukar svara på alla lite mindre kloka frågor och underbara heta diskutioner.

Skall ACn vara på under vintern ? På min så är det alltid på eftersom jag har klimatanläggning och den står på auto så är den alltid igång oavsätt temp. Vissa säger att den ska alltid vara igång pga av att det är ett mekanisk verk så det ska smörjas och gå, så det ska funka. vissa säger att det är bara stänga av så slipper de dra soppa (snålt)

Tack för svar ! smile
Fredrik

711 Inlägg
24 januari 2013
Jag lever dels efter att den ska vara igång för att smörjas ordentligt och dels för att jag tycker luften blir enormt mycket bättre i kupén.
Kör med andra ord med AC på, dygnet runt, året runt.

46 Inlägg
24 januari 2013
vad jag hörde frånen verkstad räcker de med att man kör den 10min någon gång i veckan..

Men ac är ju grym attha på, för ac luften avfuktar luften och tar bort imma och så mycket snabbare=)

516 Inlägg
24 januari 2013
Kör men den på hela tiden som skrivits.soppa förbrukning mm som folk pratar om gör ingen märkbar skillnad.
Bättre den får gå och smörjas

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

1 160 Inlägg
24 januari 2013
ac funkar som ett kylskåp stänger du av kylskåpet

Avstängd
10 388 Inlägg
24 januari 2013
Varierar ju, har väl ingen egentlig personlig åsikt om det där. Men, man kan ju tänka sig att det finns någon anledning till att det inte -går- att ha igång "acdelen" på vissa bilar under vintern.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Trucker
2 710 Inlägg
24 januari 2013
Som it_mutt säger.. på min saab kan man inte ha på den som tex volvo v40/s60

Fart missbrukare

711 Inlägg
24 januari 2013
horbybonnen skrev:
ac funkar som ett kylskåp stänger du av kylskåpet

Fast de har två helt olika syften...

1 624 Inlägg
24 januari 2013
Min AC är "ur funktion" när det är under 3 grader tror jag.

Sök