3184
Sök

Köpråd Audi RS6 (C5) vs RS6 (C6)

3 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej! Då jag är ny här på forumet men har läst en hel del om gamla rs6 men är lite små sugen att veta skillnaden mellan dessa två monster. Med skillnad menar jag service kostnader/intervaller,slitagedelar tex bromsar,växelåda etc barnsjukdomar på c6?

Med vänlig hälsning, knauser

Avstängd
10 388 Inlägg
19 januari 2013
#2
Personligen skulle jag, utan någon hänsyn ALLS till hållbarhet och så vidare, dvs enbart baserat på utseende, tveklöst valt C6:an. Singleframefronten är rent löjligt snygg på audi

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 januari 2013
#3
RS6 V8 biturbo är utnämd till den sämsta prestanda bilen flera gånger, med det sagt så är kostnader för att byta kamrem på den helt enorm och det görs med 6,000mil mellanrum , massor med motorfel, växellåds ras och andra trevligheter.

V10TFSI är bättre men den är helt GALET komplicerad och kan därför bli vansinnigt dyr att laga när något händer.


3 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#4
Services intervaller och allt annat om C5 har jag stor koll på. Som sagt är det c6 jag är ute efter. Tjänar jag något på att ta en c6'a i stället för en c5'a? Om man bortser inköpapris, försäkringar, soppa. Sånt som jag är en huvud faktorn på. Det gäller allt men jag anser mig själv som en lugn förare i närmare 30 åldern. Som är yrkes chaufför. Skiljer sig bromsarna något? Bör man gå igenom växellådan vid 12k som på c5? Hur är drc på c6 läckaget fixat?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
20 januari 2013
#5
Knauser skrev:
Services intervaller och allt annat om C5 har jag stor koll på. Som sagt är det c6 jag är ute efter. Tjänar jag något på att ta en c6'a i stället för en c5'a? Om man bortser inköpapris, försäkringar, soppa. Sånt som jag är en huvud faktorn på. Det gäller allt men jag anser mig själv som en lugn förare i närmare 30 åldern. Som är yrkes chaufför. Skiljer sig bromsarna något? Bör man gå igenom växellådan vid 12k som på c5? Hur är drc på c6 läckaget fixat?

Yrkes chaufför och RS6 C6? roll  dom absolut billigaste ligger på 400,000.

Bromsarna är på 390mm standard, är det keramiska är dom 365 bak och 420mm fram dessa kostar 100,000 att lägga till.

Hugget som stucket om du tjänar på det, bägge kräver massor med underhåll och kostar mer än mindre hus att ah i drift, men rent allmänt är det känt att V10 håller högre kvalitet men den är mycket mer komplex och man ska också ha i åtanke att mer än 400delar på C6 är "RS6 V10 TFSI ONLY" så det mesta är unikt och fruktansvärt dyrt.

Finns inte tillräckligt många i cirkulation för att avgöra om dom är bra eller dåliga folk som äger RS6 V10 har oftast ett par miljoner i fickan och då lämnar bara in den, man sitter sällan och gnäller på forum eller anmäler felen.


3 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#6
Tack för ditt svar men min ekonomiska situation kanske inte är något för dig att spekulera i?:p vad och hur jag kör på jobbet är en annan femma men har en årslön på +- 580k dom senaste 3 åren så anser mig själv ha de betydligt bättre ekonomi än en "svensson". Fördomar är inte bra för någon wink

904 Inlägg
20 januari 2013
#7
Knauser skrev:
Tack för ditt svar men min ekonomiska situation kanske inte är något för dig att spekulera i?:p vad och hur jag kör på jobbet är en annan femma men har en årslön på +- 580k dom senaste 3 åren så anser mig själv ha de betydligt bättre ekonomi än en "svensson". Fördomar är inte bra för någon wink

Tummen upp ta v10 isåna fall :-) :-)

AUTOTECH S60 power

Vw trimmare
2 995 Inlägg
20 januari 2013
#8
Knauser skrev:
Tack för ditt svar men min ekonomiska situation kanske inte är något för dig att spekulera i?:p vad och hur jag kör på jobbet är en annan femma men har en årslön på +- 580k dom senaste 3 åren så anser mig själv ha de betydligt bättre ekonomi än en "svensson". Fördomar är inte bra för någon wink

Har inga fördomar har tjänat både mer och betydligt mindre, ekonomin spelar rätt så stor roll när man tittar på ovanliga bilar. Anser du att har råd med C6 är väll denna tråd nästan onödig självklart tar man den som är nyare och brutalare alla dagar i veckan eller hur?

Dessutom desto nyare desto längre garanti från audi, vissa verkar ha massor med ras där försäkringen från audi räddat flera från att behöva hosta upp 200,000 själva medans andra inte haft några problem överhuvudtaget ens med MTM 700hk kit.

Skulle nog säga audi garanti + C6 är det säkraste kortet..

ps jag tror RS6 plus har längre garanti, fanns även tillval men vissa verkar ha problem med att få den med bilen när det byter ägare av nån anledning.
Senast redigerat av MeloveGolf (20 januari 2013)


5 119 Inlägg
20 januari 2013
#9
lätt en c6 om ja haft råd:) men tänk på att de kan bli dyrt... eller de kommer bli dyrt ägande. riktar mig till alla som funderar på liknande bilar.
kolla så den är ordentligt skött. fast c6an är nog så pass ny att dom inte hunnit ner till dom fattigare ägarna. finns många lite äldre bilar som blir rent av misskötta pga service och underhållskostnader. tyvärr.
händer ibland att man ser nästan gråtfärdiga män på jobbet när dom lämnar in sin bil för surt ihopsparade pengar på service som dom nästan får ta på avbetalning så får dom veta att bromsarna är slut tex  vips blev det 40k extra för dom har keramiska bromsar som lät fränt i anonsen osv. rekomenderar att ringa till audi och kolla vad tex slitdelar kostar. kan vara värt ett samtal iaf. sen hurvida trådskaparen har råd vet ja ej. detta var bara ett almänt tips.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
20 januari 2013
#10
Jag har kört och mekat med båda modellerna..
RS6 V8 börjar bli till åren och det finns folk som inte har råd att underhålla dom.
Att byta motorolja på en V10 är inget man bara gör. Torrsump och 4-5st oljepluggar, byta oljefilter, fylla på en viss mängd olja, starta motor och låta den gå en stund, fyll på resterande mängd och kontrollera nivån.

Båda modellerna går bra, dock gillar jag RS6 v8 mer pga motorljudet, och snyggare kaross, men invändigt vinner RS6 V10.
Prestandamässigt så är V10an bättre, men ändå inte så imponerande om man jämför med tex RS3 (pga vikt/effektförhållande)

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

677 Inlägg
20 januari 2013
#11
Knauser skrev:
Tack för ditt svar men min ekonomiska situation kanske inte är något för dig att spekulera i?:p vad och hur jag kör på jobbet är en annan femma men har en årslön på +- 580k dom senaste 3 åren så anser mig själv ha de betydligt bättre ekonomi än en "svensson". Fördomar är inte bra för någon wink

Nu vill jag verkligen inte låta dryg men med tanke på din ekonomiska situation så borde du klara av diverse ekonomiska problem som dessa bilar dras med. Det jag syftar på är att om du väljer att köpa bilen bör du veta att det dyra är inte inköpet utan underhållet.

Dessa bilar lämpar sig till folk som har råd att köpa nya alternativ får med en garanti/försäkring på allt, allt på bilen är SVINDYRT.  Du får räkna med över 100 kr milen.

178 Inlägg
26 januari 2013
#12
Lurar åxå på en C6 och det enda någorlunda vanliga jag hittat är att dom verkar käka hjullager fram + att ngn tidig modell hade strålkastare som immar igen. Ingenting om lådan eller DRC. Hittade dock den här ngt olustiga kommentaren på ett engelskt forum:

"To cut a long story short a coolant pipe burst behind the engine... just a 6 inch long half inch diameter pipe. The curious part with this one was the mechanic seemed to dive stright to where the pipe was even though it was not evident. I suspect this was nothing new to him."

Hursomhelst skulle jag aldrig köpa ngn sånt här utan rediga garantier men det verkar iallafall som att dom lärt av C5an och byggt ngt som håller betydligt bättre den här gången. Så är inte inköpspriset ett problem ser jag ingen anledning till att köpa den gamla. I mitt fall behöver jag inte utrymmet så förmodligen är en GT-R ett mindre galet köp men vore kul att ngn gång ha ägt en 10a smile


Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 januari 2013
#13
Hilden skrev:
Hursomhelst skulle jag aldrig köpa ngn sånt här utan rediga garantier men det verkar iallafall som att dom lärt av C5an och byggt ngt som håller betydligt bättre den här gången

hehe läste du i början av den tråden också från en  C6ägare smile

Dont even think about one unless you are prepared for mega running costs!!!

Har man råd med audi "garantin" + helförsäkring så varför inte? Den är säkert hållbarare än C5 på alla plan.
Men dom har väll inte gått så långt än att man vet var gränsen för "krångel" ligger. Rasar tex turboaggen
eller växellådan när man inte har garantin tror jag att man lika gärna kan använda sin C6 som ett båt ankare för den lär aldrig bli fixad igen..


178 Inlägg
26 januari 2013
#14
MeloveGolf skrev:
Hilden skrev:
Hursomhelst skulle jag aldrig köpa ngn sånt här utan rediga garantier men det verkar iallafall som att dom lärt av C5an och byggt ngt som håller betydligt bättre den här gången

hehe läste du i början av den tråden också från en  C6ägare smile

Dont even think about one unless you are prepared for mega running costs!!!

Har man råd med audi "garantin" + helförsäkring så varför inte? Den är säkert hållbarare än C5 på alla plan.
Men dom har väll inte gått så långt än att man vet var gränsen för "krångel" ligger. Rasar tex turboaggen
eller växellådan när man inte har garantin tror jag att man lika gärna kan använda sin C6 som ett båt ankare för den lär aldrig bli fixad igen..

Haha ja köper man ngt sånt utan en rejäl rep.buffert så har man garanterat ett spännande bilägande. Så vitt jag vet täcker väl normalt heller inte garantin hela kostnaden utan ofta bara utbytesdelar ochinte arbetet, så oavsett gör man nog rätt i att ha en rejäl buffert i madrassen. Men positivt iallafall så här långt att folk i stort är väldigt nöjda trots modellen har några år på nacken. C5an tog ju inte speciellt lång tid innan folk sågade.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 januari 2013
#15
Hilden skrev:
Så vitt jag vet täcker väl normalt heller inte garantin hela kostnaden utan ofta bara utbytesdelar ochinte arbetet, så oavsett gör man nog rätt i att ha en rejäl buffert i madrassen. Men positivt iallafall så här långt att folk i stort är väldigt nöjda trots modellen har några år på nacken. C5an tog ju inte speciellt lång tid innan folk sågade.

Inte läst all men jag vet att på RS6 "garantin" finns olika nivåer men dom kostar aset redan för bara utbytesdelar, Fria mil försäkringen tror jag ligger över 18,000/år så det kostar att ligga på topp hehe smile

Fast C6 har ju bara sålts i färrel ex jämfört med C5 och i helt annan prisklass, jag tror fortfarande att mörkertalen kan vara stora på en sådan modell, lite som AMG värsta modeller, dom som äger dom har inte tid/för gamla etc för att skriva på forum eller anmäla felen utan dom pröjsar bara.



Sök