Skatt 2.0Tq 2008: 2200:- (Bil, SKE929)
Skatt 2.0TDIq 2008: 3978:- (PZN493)
Snittförbrukning diesel: 7.55L/100km
(Korrigerat från 8.36, automat inkluderat som för bensinmotorn, se edit)Snittförbrukning bensin: 9.91L/100km
Enligt uppmätt förbrukning av ägarna från tyska körjournalen www.spritmonitor.de, sökt på A4 Avant 2006-2008 med 4WD och motorerna 2.0TFSI samt 2.0TDI2000mil med en bensindriven bil kostar alltså 31.930:- och en diesel 26.628:- inklusive skatten, räknat på att både diesel och bensin kostar 15kr/L.
En sak som gjort mig osäker inför att välja en dieselbil är EU´s planer på att höja skatten på bränslet framöver, just på grund av att dieselbilar blir allt vanligare och på grund av att man "upptäckt" (eller slutat blunda för rättare sagt) att diesel visserligen ger lägre koldioxidutsläpp men släpper istället ut mycket mer hälsofarliga ämnen. Det skrivs inte så mycket om det och därför är det svårt att hitta något man kan läsa, men två snabba exempel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15820434.abhttp://www.privataaffarer.se/nyaaffarer … sel-445496Vem vet hur mycket de höjer när de väl är klara, och vem vet om de slutar där eller de höjer skatten igen året efter?
Men vi håller oss i nuet, 5300:-/år blir skillnaden ovan. Fundera sedan vidare på skillnaderna mellan motortyperna, det finns en del extra på en diesel som kostar mer om det behöver bytas. Partikelfilter är ett klassiskt dyrt exempel med det finns mycket annat som kostar mer på grund av att en CommonRail-diesel till exempel har mycket högre bränsletryck:
Ibland så mycket som 1500-2000bar men vad 2.0TDI har vet jag inte. Visst småpengar i sammanhanget, men funderar ni på att köpa en diesel med högre mätarställning kan det vara värt att veta att där finns en del som kostar när moderna dieselbilar rullat några mil och behöver byta slitdelar.
Men köp den motor ni trivs bäst med blir mitt tips istället för att räkna på om ni kan spara någon tusenlapp
(Se edit) hit eller dit, med försäkring, värdeminskning, däck, service och kanske någon reparation kommer nog en A4 kosta er cirka 50.000:- per år och då är tusenlappar för den motor man vill ha inte lika dyrt längre?
Vi har haft två stycken 170hk Passat 2.0TDI på jobbet och det är en fin motor, men personligen hade jag varit beredd att lägga lite extra på en 30-60hk starkare 2.0TFSI (Eller vad den heter i Passat) istället för en diesel om det varit ett privat köp som exempel.
Edit: Siffran 8.36L/100km råkade inkludera även dieselsexan, 7.55 får jag fram för 2.0TDI quattro Avant räknat på samma sätt som för bensinmotorn men exklusive sexan, se Matteeee´s inlägg #25.