3052
Sök

240 turbo går extremt segt innan turbon laddar?

346 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#1
hej har som sagt en volvo 240 turbo -83:A med K-jet,
det går inte få någon bra tomgång på den(har inte fin justerat), kan ju tillägga att elen i den ser för j-vlig ut, har en knapp till kallstarten så den får man fiffla med,men det är inte det jobbiga just nu, men när jag kör med den och speciellt när den är kall så går det knappt få upp nåt varvtal på den den kryper iväg och jag har en backe ca 70 meter ifrån mitt garage och det går inte ta sig upp för backen på 2:ans växel, men så fort turbon laddar vid runt 4000rpm så varvar den ur som f-n och skickar jag i 2:an då så kommer jag sakt upp, inte så populärt när man jobbar tre skift och ibland åker iväg vid 04.20 smile..tänkte se om nån vet vad detta kan bero på, kan skriva lite fakta som jag vet om den,

tror det är orginal turbo,kapad lastbils intercooler,3" avgas från turbo,(ingen dump)bränslepump med av/på knapp(vet ej modell på pumpen) vet inte vad mer som behöver vetas om den,men skulle vara väldigt tacksam för lite tips
ps. den går väldigt bra när turbon får jobba

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

Volvoskadad
127 Inlägg
31 januari 2013
#2
Om du inte får fullt laddtryck innan 4000rpm skulle jag kolla så inte stången till wastegaten har hoppat av. Har du dålig tomgång varm som kall? Är det bara kall så skulle jag kolla upp luftsliden som sitter på toppen. Annars kan det vara luftläkage eventuellt justera in den bara. Lycka till!
mvh

I'm living the life I was born to live

Ser vägen genom sidorutorna!!!
79 Inlägg
31 januari 2013
#3
Kolla bränsletrycket samt styrtrycksregulatorn de brukar krångla på K jet motorer roll


346 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#4
Boggieman skrev:
Om du inte får fullt laddtryck innan 4000rpm skulle jag kolla så inte stången till wastegaten har hoppat av. Har du dålig tomgång varm som kall? Är det bara kall så skulle jag kolla upp luftsliden som sitter på toppen. Annars kan det vara luftläkage eventuellt justera in den bara. Lycka till!
mvh

nä stången sitter på från wastegaten och den laddar stadigt ca 0.65, den har ingen tomgång varken när den är kall eller varm, men känns som "luftskruven" som sitter på insuget nästan glappar(om det har nån betydelse?), jag hade även ett litet filter på ventilkåpan som var trasigt, är det typ vevhusventilation? men det var trasigt och satte dit en lång slang som går ner i motoutrymmet, har tänkt skaffa en liten behållare sen till slangen är det tänkt,,men det är väl bara leta och se om det finns luftläkage annars då smile..tack för svaret //Tobbe

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

346 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#5
PeterssonRacing skrev:
Kolla bränsletrycket samt styrtrycksregulatorn de brukar krångla på K jet motorer roll

okej får köpa en bränsletrycksregulator som visar vad det ligger på då?, ja jag har en bok om k-jet så får väl sitta och plugga lite i den så jag kan kolla upp lite mer med det, tack för tips //Tobbe

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

31 januari 2013
#6
du kan få köpa den motorn som satt i min burk med insprutningen om du skulle vilja de för 2000 funkade ju när ja lyfte ur den


346 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#7
240turboberoende skrev:
du kan få köpa den motorn som satt i min burk med insprutningen om du skulle vilja de för 2000 funkade ju när ja lyfte ur den

ja det är ju ingentligen menigen att jag ska byta motor jag med till t5 eller 16v men måste sälja av min fyrhjulingen först så det går att finansiera smile.. och den har ju precis gått sönder och kommer kosta lite, men det var ju ett vettigt pris, se om jag får sålt på min baslåda med steg så hör jag av mig till dig smile..

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"


Sök