Tjenare! Min kompis har köpt sig en Volvo s60 2.4t för något år sedan. Då han egentligen var på jakt efter en t5 har han fått för sig att chippa med steg 1 bsr, vilket ökar effekten från 200hk/285nm till 252hk/410nm, vilket på papperet är mer än motsvarande t5. Dock undrar vi hur växellådan klarar det, det låter ju som att det skulle bli ganska påfrestande för växellådan? Det kommer ju inte att bli någon lugn körning direkt så det vore just snyggt om växellådan rasar. Det är en 2001a för övrigt. EDIT: det är en manuell.
Sedan undrar jag vilka skillnaderna mellan t5 och 2.4t är egentligen. Är det samma motor men med annan programvara och större turbo eller liknande? Har sökt runt lite på ämnet men hittat olika svar. Låter ju inte omöjligt att Volvo ska ha haft samma motor till grund, som tex Saab gjort.
Det ä la samma motor fast annan turbo chippa på växellådan håller om han inte kör bonzaj starter allt går sönder frågan ä ju bara hur lång tid det tar :-) kollar man på autotech så får man bara 240hk med steg ett konstigt att du får 250 med bsr
Det ä la samma motor fast annan turbo chippa på växellådan håller om han inte kör bonzaj starter allt går sönder frågan ä ju bara hur lång tid det tar :-) kollar man på autotech så får man bara 240hk med steg ett konstigt att du får 250 med bsr
tänk nu på att det är på pappret..
Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Det ä la samma motor fast annan turbo chippa på växellådan håller om han inte kör bonzaj starter allt går sönder frågan ä ju bara hur lång tid det tar :-) kollar man på autotech så får man bara 240hk med steg ett konstigt att du får 250 med bsr
tänk nu på att det är på pappret..
Jo det vet jag verkar troligare med 240 hk än 250hk på steg ett
2,4T och T5 är 2 helt olika motorer. 2,4T har större borrning, högre kompression samt mindre turbo och spridare än T5.
Men om man ändå ska trimma vilken motor är bäst då om man inte ska öppna motorn vill säga
Beror helt på vad man har för planer och vad man ute efter för egenskaper. Det är enklast att utgå ifrån en T5, men inte den bästa lösningen alla gånger.
Inga fel på en 2,4T de tål mycket stryk original. 240hk ger inga påfrestningar..lådan sägs hålla för ca 500hk. Vid 350-400hk rekommenderas det att byta kolvar och stakar i motorn. men innan du kommer dit så har du ganska mycket att fixa. Men visst en t5a Har ju större spridare och turbo original så dem är lite mer lätttrimmade innan man ska gå in på avancerad trimmning. för då är det i prinsip samma saker man får byta ut för att det ska hålla.
Tack för snabba svar! Det är endast steg 1 chippet som ska på (eller ja, i alla fall för stunden ). Anledningen till att jag frågade om t5/2.4t är att jag själv ska köpa mig något i den stilen förhoppningsvis, så nu vet jag lite vad som gäller.
En 2,4T är billigare att köpa än en T5a. dvs då har du mer pengar att trimma för!
Men en t5a har mer hästar original och ska du inte över 320hk så behöver du inte byta turbo. en 2,4T så byter man turbo runt 260hk.
Så ska du bara chippa och inte byta turbo så är ju en t5a det bättre valet. fast racekat och 2,5"-3" + filter är ju att rekommendera redan från steg 1-2.