3608
Sök

Vid på backning av bil.. vad gäller `?

39 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Hejsan

Min far va ute och körde med hans väldigt fina Volvo 745 gl och blev på backad i sidan av en trafikant som backade ut från trafikantens infart.. Skadorna blev på bakdörr, tröskel, hjulhus och bakspegel. Skadorna är ganska omfattande doc är bilen brukbar men bakdörr är fast kilad.. Trafikanten erkände att de va hans fel mm så där är inte där problemet är. Nu ska far köra in bilen till en Volvo verkstad och vissa upp skadorna så att dom kan bedöma om den är värd att fixa till eller inte...

Nu undrar jag:

1. Om Volvo personalen bedömer att far inte kan köra bilen från Volvo. Får han hyr bil då ? och vem betalar de?
2. Hur blir det om dom inte tycker den är värd att fixa ? För dom kollar väll bara på typ Blocket.se och värderar bilen till ca 4-5 tusen kronor som dom ligger på där... Doc är fars bil värd mycket mer? Hur strider man de ?
3. Är det något mer man ska tänka på i detta läget ?

Hoppas på svar
Mvh

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
27 januari 2013
woofergas skrev:
Hejsan

Min far va ute och körde med hans väldigt fina Volvo 745 gl och blev på backad i sidan av en trafikant som backade ut från trafikantens infart.. Skadorna blev på bakdörr, tröskel, hjulhus och bakspegel. Skadorna är ganska omfattande doc är bilen brukbar men bakdörr är fast kilad.. Trafikanten erkände att de va hans fel mm så där är inte där problemet är. Nu ska far köra in bilen till en Volvo verkstad och vissa upp skadorna så att dom kan bedöma om den är värd att fixa till eller inte...

Nu undrar jag:

1. Om Volvo personalen bedömer att far inte kan köra bilen från Volvo. Får han hyr bil då ? och vem betalar de?
2. Hur blir det om dom inte tycker den är värd att fixa ? För dom kollar väll bara på typ Blocket.se och värderar bilen till ca 4-5 tusen kronor som dom ligger på där... Doc är fars bil värd mycket mer? Hur strider man de ?
3. Är det något mer man ska tänka på i detta läget ?

Hoppas på svar
Mvh

1: Du borde få ut hyrbil och betalar en vissdel av hyran och mil om jag inte minns fel sedan tjejen blev påkörd..

2: Ifall den blir skrotad så kommer dem antagligen gå via blocket och leta upp en liknande bil att värdera och sätta priset något under...
Vad är det som är speciellt med din fars bil som gör att den blir värd mer?

3: ifall bilen blir inbytt så kommer dem antagligen ge dig ett väldigt lågt bud första gången och det borde gå att få upp en liten del..

~Andy~

39 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Oki oki..

1. Men om det inte är ens eget fel bordet inte då trafikantens försäkringsbolag stå för alla omkostnader?

2. Denna bilen är helt rostfri.. Väldigt fin och sedan är ju massa pengar ner lagda på den.. Ny bes mm mm

3. Hur många skam bud kan man få innan dom lakar ur så att säga på hans försäkringsbolag?

1 163 Inlägg
27 januari 2013
woofergas skrev:
Oki oki..

1. Men om det inte är ens eget fel bordet inte då trafikantens försäkringsbolag stå för alla omkostnader?

2. Denna bilen är helt rostfri.. Väldigt fin och sedan är ju massa pengar ner lagda på den.. Ny bes mm mm

3. Hur många skam bud kan man få innan dom lakar ur så att säga på hans försäkringsbolag?

1: Givetvis betalar försäkringsbolaget mestadels av summan.. nu vet jag inte hur mycket hon fick betala i hyran av själva bilen men det var inga nämnvärda summor och den vad den kostade milen är jag också osäker på men ska kolla med henne när hon kommer hem..

2: Helt rostfri osv är egentligen obetydligt för ett försäkringsbolag men man kan säkert få ut några tusenlappar ifall man håller hårt på det.. har ni kvar kvittona delar som bytts osv?

3: Väldigt svårt att säga.. kan ju hända att man får bra bud första gången.. tongue

Det som hände oss var att tjejen blev påkörd på en parkering när hon inte ens var i bilen.. någon som lagt i fel växel och kört frammåt istället för att backa.. dvs rakt in i hennes bil.. Och hon hade precis som ni köpt nya delar för ca 10k till bilen och det var gränsfall att dem lagade den men pga att den var så upplagad och mycket nya delar (mycket pengar spenderat på den) så valde dem att laga felet.. annars hade dem skrotat den...

Jag tror dem tar in bilen och skickar den till pressen... sedan är det bara att försöka stå på sig när det kommer till försäkringsbolaget..

~Andy~

12 086 Inlägg
27 januari 2013
Att på verkstad få så omfattande plåtskador lagade som försäkringssak kostar multum, finns inte en chans i helvete att dom kommer laga den. En skitfin 740 är fortf inte värd ett skit. Jag kan tänka mig att vid mycket hård förhandling att han antingen får pengar till att köpa en liknande bil, eller att han får pengar motsvarande en liknande bil och får behålla bilen.

Hyrbil eller ej tror jag är en sak mellan förskringsbolaget och sin kund. Något som står med i villkoren.

1 163 Inlägg
27 januari 2013
Germax skrev:
Att på verkstad få så omfattande plåtskador lagade som försäkringssak kostar multum, finns inte en chans i helvete att dom kommer laga den. En skitfin 740 är fortf inte värd ett skit. Jag kan tänka mig att vid mycket hård förhandling att han antingen får pengar till att köpa en liknande bil, eller att han får pengar motsvarande en liknande bil och får behålla bilen.

Hyrbil eller ej tror jag är en sak mellan förskringsbolaget och sin kund. Något som står med i villkoren.

Tjejens bil var på gränsen att bli skrotad när hon blev påkörd och hon fick betala 1/3 av vad hyrbilen kostade.

Hon fick hyrbilen från att bilen var lämnad på rejmes tills det var bestämt ifall den skulle skrotas eller repareras

dvs skulle den bli skrotad så skulle hon lämna tillbaka hyrbilen samtidigt som pengarna kom in på kontot.

Om bilen skulle repareras så har hon hyrbilen tills hennes egna bil är färdig att hämtas ut.

~Andy~

39 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Va inne med bilen igår och dom ville inte fixa den... tråkigt..
så nu väntar vi på varderingen..

Vad ska man tänka på nu ?

Mvh

Dumpersförare.
970 Inlägg
4 februari 2013
woofergas skrev:
Va inne med bilen igår och dom ville inte fixa den... tråkigt..
så nu väntar vi på varderingen..

Vad ska man tänka på nu ?

Mvh

leta efter en ny bil. inget att göra om ni inte vill lägga ner pengar sj.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Sök