Enkelt sagt, en Porsche är aldrig en VW, den kan ha VW delar, eller vara tillverkad av VW folk, men det är aldrig en VW.
Däremot så är en Lexus LS400 en Toyota Celsior med andra emblem och annan motor.
Som någon annan sa, en Acura NSX är en Honda NSX med andra emblem.
Man skulle kunna säga en slags "badge engineering" vilket jag tror porsche o vw aldrig kommer köra med.
När är det badge engineering och när är det inte det? Vissa bolag delar motorer (Väldigt många köper exempelvis in PSA-koncernens 1.6l diesel.), vissa delar större delen av utvecklingen av bilmodeller (Peugeot 107, Toyotas motsvarighet, etc etc) och vissa sätter helt sonika nya emblem på samma bil. Det finns ju gråzoner gott och väl så det blir över. Volvos användande av PSA 1.6l diesel gör inte de bilarna till en peugeot. På något sätt självklart. Volvo S40 av äldre generationen utvecklades mig veterligen ihop med Mitschibischi (vars namn jag inte kan stava) men det sägs sällan att det är en Mitshibishu även om många saker från japanernas hyllor passar bolt on på Volvon. (Vill minnas att bussningar från motsvarande Evo passar till S40, bara för att ta något exempel). Porsche vill givetvis inte blandas ihop med WV. De siktar på helt olika kunder och det vore fatalt för deras image. Dock så använder de ju exempelvis en dieselmotor från vw i sin Caymann. Givetvis inte kallblodig badge engineering men samtidigt ett gråzonsland där just samägandet faktiskt märks. Mig veterligen så utvecklades Caymann tillsammans med WVs Tourag.
Enkelt sagt, en Porsche är aldrig en VW, den kan ha VW delar, eller vara tillverkad av VW folk, men det är aldrig en VW.
Däremot så är en Lexus LS400 en Toyota Celsior med andra emblem och annan motor.
Som någon annan sa, en Acura NSX är en Honda NSX med andra emblem.
Man skulle kunna säga en slags "badge engineering" vilket jag tror porsche o vw aldrig kommer köra med.
När är det badge engineering och när är det inte det? Vissa bolag delar motorer (Väldigt många köper exempelvis in PSA-koncernens 1.6l diesel.), vissa delar större delen av utvecklingen av bilmodeller (Peugeot 107, Toyotas motsvarighet, etc etc) och vissa sätter helt sonika nya emblem på samma bil. Det finns ju gråzoner gott och väl så det blir över. Volvos användande av PSA 1.6l diesel gör inte de bilarna till en peugeot. På något sätt självklart. Volvo S40 av äldre generationen utvecklades mig veterligen ihop med Mitschibischi (vars namn jag inte kan stava) men det sägs sällan att det är en Mitshibishu även om många saker från japanernas hyllor passar bolt on på Volvon. (Vill minnas att bussningar från motsvarande Evo passar till S40, bara för att ta något exempel). Porsche vill givetvis inte blandas ihop med WV. De siktar på helt olika kunder och det vore fatalt för deras image. Dock så använder de ju exempelvis en dieselmotor från vw i sin Caymann. Givetvis inte kallblodig badge engineering men samtidigt ett gråzonsland där just samägandet faktiskt märks.
Mig veterligen så utvecklades Caymann tillsammans med WVs Tourag.
VW* Touareg* och Porsche Cayenne* är byggd på samma bottenplatta. likaså Audi Q7